چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۴
۰ نفر

شهرستان حاجی‌آباد در استان هرمزگان آثار تاریخی ارزشمندی دارد که بسیار بکر مانده‌اند اما متأسفانه حال ‌و روزشان چندان خوش نیست و به دلیل بی‌تدبیری مسئولان در حال تخریب هستند.

قلعه تاریخی حاجی‌آباد

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، قلعه تاریخی حاجی‌آباد مربوط به دوره ایلخانیان و صفویه در ورودی این شهر قرار دارد و نماد فرهنگ، هویت و تاریخ این شهرستان است، اما از سال‌ها پیش به دلیل بی‌تدبیری مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری در حال تخریب است.

علیرضا حسن‌زاده، شهردار حاجی‌آباد گفت: در سال‌های گذشته ۳۶۰ میلیون تومان توسط شهرداری برای بازسازی و مرمت قلعه باستانی حاجی‌آباد هزینه شده که بسیار ناچیز است و تغییر چشمگیری در بنا ایجاد نشده است. اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان برای مرمت آثار تاریخی این شهرستان هیچ‌گونه هزینه‌ای نکرده است.

یکی دیگر از آثار تاریخی مهم شهرستان حاجی‌آباد، گورستان باستانی این شهر است که به گفته کارشناسان قدمت آن مربوط به چند هزار سال قبل از میلاد است. این اثر تاریخی به دلیل عبور خط لوله گاز به استان کرمان موردتهاجم پیمانکاران قرارگرفته و گفته می‌شود که بیش از ۸۰ درصد آن به‌طورکلی تخریب‌شده است و مشخص نیست که مسئولان و ناظران طرح چگونه مجوز حفاری در این منطقه را صادر کرده‌اند. یکی از موضوعات دیگر قابل‌بحث در حوزه میراث فرهنگی وجود ساختمانی بلااستفاده مربوط به گردشگری و جهانگردی است که در دهه ۶۰ احداث‌شده، اما بهره‌برداری نشدن از این ساختمان موجب شده در این سال‌ها ساختمان تبدیل به مکانی ناامن و پاتوقی برای معتادان خیابانی شود.

ابراهیم دره شیری، رئیس شورای اسلامی شهر حاجی‌آباد گفت: هیچ نگاه مثبتی از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان به شهرستان حاجی‌آباد نشده است. آثار باستانی و تاریخی هر شهر نماد هویت آن منطقه است که در حاجی‌آباد به این مهم رسیدگی نشده است. نبود اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در شهرستان حاجی‌آباد و وجود تنها یک نمایندگی در این شهرستان باعث تعجب است.

انتظار می‌رود که مسئولان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان پاسخگوی مطالبات به‌حق مردم این شهرستان باشند و اقدامات مؤثری در برای حفظ و احیای آثار تاریخی و باستانی در این شهرستان انجام دهند.

کد خبر 549812

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha