همشهری آنلاین: سازمان ملل در ساعات اولیه یکشنبه 15 ژوئن اداره کوزوو را به اکثریت آلبانیایی تبارها واگذار کرد.

به گزارش بی بی سی، با انتقال قدرت به آلبانیایی تبارها از این پس قانون اساسی جدید در منطقه کوزوو جنبه اجرایی به خود خواهد گرفت. این اولین قانون اساسی کوزووی مستقل است که در فوریه سال جاری استقلال خود را از صربستان اعلام کرد. [اعلام استقلال کوزوو]

البته هنوز نحوه اداره مناطق صرب نشین کوزوو نامشخص است.

بر اساس قانون اساسی جدید کوزوو که از ساعات نیمه شب یکشنبه 15 ژوئن حالت اجرایی به خود گرفت، اکثر مسئولیت‌های سازمان ملل متحد به دولت کوزوو واگذار خواهد شد.[قانون اساسی کوزوو امضا شد]

اتحادیه اروپا نیز قرار است به منظور نظارت بر امور کوزوو اداراتی را در این منطقه تاسیس کند که این اقدام با مخالفت روسیه و صربستان مواجه شده است.

برای اجتناب از درگیری و بروز خشونت میان اقلیت صرب تبار و اکثریت آلبانیایی تبار روند انتقال قدرت و اجرا شدن اولین قانون اساسی کوزووی مستقل جشن گرفته نخواهد شد و مقامات کوزوو صرفا به برگزاری جشنی مختصر در سالن ورزشی شهر پریشتینا، پایتخت کوزوو اکتفا خواهند کرد.

بان کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد نیز روز پنجشنبه 12 ژوئن در نامه‌هایی که برای مقاامات صربستان و پریشتینا ارسال شد، دیدگاه‌های خود را در مورد نحوه اداره کوزوو تشریح کرد.

با این حال پس از وقوع یک حمله مسلحانه به یک پاسگاه پلیس در شهر میترویکا که در حد فاصل مناطق شمالی صرب نشین و جنوبی آلبانیایی تبار قرار دارد، تدابیر امنیتی در این شهر گسترش یافته است.هنوز مشخص نیست واقعه تیراندازی به پاسگاه پلیس در کدام بخش از شهر رخ داده است.

از سوی دیگر انتظار می رود روز یکشنبه اسلوبودان سمردزیچ وزیر امور کوزوو در دولت صربستان که بزودی قدرت خود را از دست می‌دهد اعلام کند: تا پایان ماه جاری در منطقه صرب نشین شمال کوزوو، به موازات دولت آلبانیایی تبار، پارلمان صربستان ایجاد می‌شود.

کد خبر 54974

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز