مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳
۰ نفر

لوح میراث زنده بشری به استاد غلامحسین امیرخانی، نام‌آورترین و سرشناس‌ترین هنرمند اهل استان البرز اهدا شد.

غلامحسین امیرخانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، نام استاد غلامحسین امیرخانی به عنوان گنجینه زنده بشری در فهرست «نادره‌کاران میراث فرهنگی ناملموس» ثبت شد.

استاد امیرخانی ۲ بهمن ۱۳۱۸ در طالقان استان البرز به دنیا آمد. سال‌های آغاز دبستان را در طالقان طی کرد و سپس با استقرار خانواده در تهران تحصیلات ابتدایی خود را در دبستان مسعود سعد سلمان به پایان رساند. او پس از اتمام دبیرستان به آموختن هنر خوشنویسی روی آورد و شاگرد استادانی چون سیدحسین میرخانی و سیدحسن میرخانی در خط نستعلیق بود.

استاد امیرخانی همچنین از خط استادان قدیمی مانند میرعمادالحسنی، عمادالکتاب، میرزای کلهر، علی‌اکبر کاوه و چند تن دیگر مشق کرد. شیوه ویژه‌ای که او در نستعلیق‌نویسی دارد مورد اقبال بسیاری از استادان خوشنویسی است و معتقدند او برترین نستعلیق‌نویس حال حاضر است زیرا در نگارش خط نستعلیق از ریز و درشت دستی قوی و مهارتی مثال زدنی و فوق‌العاده دارد.

استاد امیرخانی سال ۱۳۴۰ در اداره کل هنرهای زیبا در وزارت فرهنگ و هنر (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) به سمت خطاط استخدام شد. از فعالیت‌های دیگر او می‌توان به مدیریت و ریاست شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران، مدیریت فرهنگسرای ارسباران و ریاست شورای عالی خانه هنرمندان ایران اشاره کرد.

بسیاری از خوشنویسان صاحبنام معاصر از جمله کرمعلی شیرازی و امیراحمد فلسفی شاگرد استاد امیرخانی هستند و بیشتر خوشنویسان معاصر مستقیم یا غیر مستقیم از خط او مشق کرده‌اند.

کد خبر 549684

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha