یک شرکت داروسازی آمریکایی می‌گوید افزودن یک داروی ضد التهابی به داروی ضد ویروسی رمدسیویر ممکن است به بهبود سریع‌تر بیماران کووید-۱۹ بستری شده کمک کند.

barcitinib

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس شرکت «الای لیلی» روز دوشنبه نتایج بررسی در ۱۰۰۰ نفر را که با حمایت انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا انجام شده است، منتشر کرد. البته این نتایج هنوز در ژورنال‌های پزشکی منتشر نشده و بوسیله دانشمندان مستقل بازبینی نشده است.

این بررسی داروی «باریسیتینیب» با نام تجاری Olumiant را که برای درمان آرتریت روماتوئید به کار می‌رود، در بیماران کووید-۱۹ آزمایش کرده است. آرتریت روماتوئید شکلی از التهاب مفاصل است که هنگامی رخ می‌دهد که واکنش بیش از  حد یا نادرست دستگاه ایمنی مفصل‌های بدن را هدف قرار می‌دهد و التهاب ایجاد می‌کند. واکنش بیش از حد دستگاه ایمنی هم در بیماری‌زایی کووید-۱۹ دخیل دانسته شده است.

همه شرکت‌کنندگان در این بررسی رمدسیویر، یک داروی ضد ویروسی ساخت شرکت گیلیاد را دریافت کردند که قبلا نشان داده شده است بهبودی را در بیماران کووید-۱۹ تسریع و مدت بستری را به طور میانگین چهار روز کاهش می‌دهد. به گفته شرکت لیلی، این بررسی نشان داد افرادی که علاوه بر رمدسیویر داروی بارسیتینیب دریافت کرده‌ بودند، نسبت به افرادی که فقط رمدسیویر دریافت کرده بودند، یک روز زودتر از بیمارستان مرخص می‌شوند.

شرکت لیلی گفت قصد دارد با سازمان‌ها ناظر برای تایید این دارو برای مصرف اضطراری در بیماران بستری‌شده کووید-۱۹ وارد مذاکره شود.

کارشناسان مستقل می‌گویند برای ثابت شدن اثر داروی باریسیتینیب لازم است معلوم شود این چه تعداد از افراد در این بررسی داروهای کورتونی یا استروئیدی دریافت کرده‌اند، چرا که سایر پژوهش‌ها نشان داده‌اند که این داروها هم خطر مرگ در موارد شدید و بستری‌شده کووید-۱۹ را کاهش می‌دهند.

کد خبر 549275

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha