سید محمد نبویان گفت: سوال من این است که چرا با دلار معامله می‌کنیم؟ چرا نمی‌روید رابطه دوجانبه و چندجانبه پولی برقرار کنید؟ چین با ۵۰ کشور دنیا رابطه چندجانبه پولی برقرار کرده است. موضوعی که در قرارداد با چین داریم همین است.

سید محمود نبویان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، حجت‌الاسلام سیدمحمود نبویان در برنامه دستخط که جمعه گذشته از صدا و سیما پخش شد در پاسخ به اینکه «قرارداد ۲۵ ساله با چینی ها چه شد؟» گفت: اولا قرارداد نیست؛ یک چارچوب کلی بسته شد که به نظرم بسیار خوب و مفید است.

وی اضافه کرد: یکی از چیزهایی که در مقابل آمریکا مشکل داریم، تحریم است. دولت می‌گوید که ما مدیران برجسته ای داریم و مشکل صددرصدی ما تحریم است. من می‌گویم این حرف درست نیست، ولی به فرض اینکه درست باشد، تحریم چه هستیم؟ تحریم نظامی؟ حمله می‌کنند؟ این نیست. تحریم اقتصادی هستیم. تحریم اقتصادی معنایش چیست؟ یعنی ما نمی توانیم پول را بیاوریم. پول چیست که نمی توانیم بیاوریم؟ دلار است. ما صادرات داریم، پول آن را نمی توانیم بیاوریم. سوال من این است که چرا با دلار معامله می‌کنیم؟ چرا نمی روید رابطه دوجانبه و چندجانبه پولی برقرار کنید؟ چین با ۵۰ کشور دنیا رابطه چندجانبه پولی برقرار کرده است. موضوعی که در قرارداد با چین داریم همین است. قرار است چین به ایران بیاید و با تمام این کشورها مثل کشورهای تازه استقلال‌یافته ای که هستند و از آن طرف افغانستان و پاکستان صادرات گسترده داشته باشیم، در ریل گذاری راه آهن، در بحث فضای مجازی و اینترنت قرار است تکنولوژی بیاورند، تکنولوژی بندرسازی بیاورند. قرار است رابطه چندجانبه پولی برقرار شود.

نبویان ادامه داد: این موضوع برکات فراوانی دارد البته اگر دولت به صورت جدی پای آن بایستد... ما از دولت تشکر می کنیم یک کار خوبی که انجام داده است حالا بر چه اساسی رفته است کار ندارم، اما توصیه می کنم که تا آخر پای آن بایستد.

وی در پاسخ به این سوال که «گویا چینی‌ها گلایه‌هایی داشتند از اینکه این قضیه زودهنگام خبری شده است ... » گفت: بله، باید سوال بشود که چه کسانی این کار را انجام دادند و چه کسانی در کشور با چه انگیزه‌هایی این کار را انجام دادند؟

نبویان در واکنش به اینکه قرارداد چطور به دست ایران‌اینترنشنال رسیده است گفت: جای سوال است. آنهایی که این را امضا کرده‌اند باید بیایند پاسخ بدهند. چرا آمد فضای مجازی و چرا این مسائل مطرح شده است؟ بعضی تحلیل ها این است که این اقدام انجام شد تا چین نارضایتی داشته باشد و وقتی که ناراحت شد، زیر آن بزند و دوباره ما برویم سراغ اروپا و آمریکا. تحلیل این است و ان‌شاءالله این تحلیل غلط باشد.

این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه «مجلس درمورد اینکه چطور این اطلاعات به بیرون درز پیدا کرده است بررسی هایی انجام داده است؟» گفت: خیر. این موضوع باید به کمیسیون امنیت ملی برود و آنجا بررسی بشود.

کد خبر 549193

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Omid IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
    4 0
    باید رسانه ای میشد...اینها سواد قرارداد ندارند فوتبال را نگاه کنید.قرارداد کارگرا وکارمندان را بببینید....چه انسان عاقلی به دولت روحانی اعتماد میکند.