خودرویی که قرار بود نازنین زاغری-رتکلیف را از خانه پدری به دادگاه منتقل کند، روز یکشنبه نیامد تا محاکمه این شهروند ایرانی-بریتانیایی در پرونده تازه‌اش دست‌کم چند روز به تاخیر بیفتد.

نازنین زاغری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، زاغری که به اتهام جاسوسی محاکمه و به پنج سال زندان محکوم شده، باید در دادگاه پاسخگوی اتهام‌هایی تازه هم باشد. او از سال ۲۰۱۶ در بازداشت است و از اواخر سال گذشته به دلیل شیوع کرونا با پابند الکترونیکی ویژه زندانیان به خانه پدر و مادرش در تهران منتقل شده تا دوران حبس خود را فعلا جایی بیرون از زندان بگذراند.

هفته گذشته اتهام‌هایی تازه به پرونده این شهروند ایرانی-بریتانیایی افزوده شد و قرار بود دادگاه روز یکشنبه برگزار شود اما وکلای زاغری اعلام کردند نیامدن خودروی ویژه انتقال متهمان و محکومان به معنی تعویق دادگاه بوده است. منابع بریتانیایی مدعی شده‌اند اگر خانم زاغری در دادگاه تازه خود محکوم شود، به احتمال فراوان باید ۱۰ سال دیگر را هم در زندان باشد؛ در مجموع ۱۵ سال که چهار سال آن سپری شده است.

دولت بریتانیا که پیش‌تر با دادن مصونیت دیپلماتیک به زاغری تلاش کرده بود جنبه‌ای سیاسی به پرونده این شهروند خود بدهد، به تازگی بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی ۵۰ ساله به تهران را پذیرفته است اما گفته می‌شود به دلیل ترس از پیامدهای واکنش واشنگتن و دولت دانلد ترامپ، از بازپس دادن بدهی قدیمی خود به دولت و ملت ایران خودداری می‌کند.

از سوی دیگر، زاغری در گفتگو با اعضای خانواده خود اعلام کرده است تمام شرایط مربوط به عفو رهبری را دارد و پس از گذراندن چهار سال از پنج سال حکم خود در زندان، فکر می‌کند باید خیلی زود آزاد شود. هر چند همسرش ریچارد رتکلیف پیش‌تر از دولت لندن برای به تاخیر انداختن تسویه بدهی با تهران گلایه کرده و مدعی شده بود بریتانیا به اندازه دیگر دولت‌ها از جمله آمریکا برای آزادی شهروندان دربند خود تلاش نمی‌کند.

کد خبر 549018

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    3 6
    تصفیه حساب درسته، نه تسویه!@
  • بابي IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    2 2
    پول پابند الكترونيكي رو از برخي از زندانيان كه جرائم خشن ندارند بگيريد و بگذاريد در خانه خودشان زنداني شوند - خيلي از خانواده ها به حضور عزيزانشون در كنار خودشون احتياج دارن و اين باعث سبك شدن بار زندانها هم مي شه