بیست و شش دانشمند که اغلبشان در دانشگاه‌های ایتالیا کار می‌کنند نامه سرگشاده‌ای را امضا کرده‌اند که در آن قابل‌اعتماد بودن داده‌های ارائه‌شده در نتایج کارآزمایی بالینی اولیه واکسن روسی کووید-۱۹ را زیر سوال می‌برند.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز، این دانشمندان در نامه‌ به سردبیر ژورنال لنست که نتایج کارآزمایی مرحله اول واکسن کرونای انستیتوی گامالیای روسیه در آن منتشر شد، گفتندکه الگوهایی در داده‌های این بررسی دیده می‌شود که «بسیار نامحتمل» به نظر می‌رسد.

لنست یک ژورنال پزشکی بین‌المللی که مقالات در آن پس از بازبینی کارشناسان مستقل منتشر می‌شود.

این نامه در وبلاگ شخصی یکی از امضاکنندگان نامه  منتشر شده است، می‌گوید داده‌های مربوط به نتایج این کارآزمایی مرحله اول/دوم نشان داد که برای چندین نفر از شرکت‌کنندگان میزان‌های همسان آنتی‌بادی گزارش شده است.

در این نامه سرگشاده آمده است: «بر اساس ارزیابی‌های ساده احتمالات، مشاهده مشابه ماندن نقطه‌های داده در تجربه‌های متفاوت بسیار نامحتمل است.»

با این حال دانشمندان، می‌گویند بر اساس خلاصه داده‌های مربوط به نتایج کارآزمایی روسی، منتشرشده در ژورنال و نه خود داده‌های اصلی به این نتیجه رسیده‌اند.

این دانشمندان در این نامه می‌نویسند: «در نبود داده‌های رقمی اصلی، نمی‌توان نتیجه‌گیری قاطعی درباره قابل‌اعتماد بودن تکرار شدن مشابه داده‌های ارائه‌شده انجام داد.»

انستیتو گامالیای روسیه که این واکسن را تولید کرده است، این انتقار را رد کرد.

دنیس لوگونوف، معاون رئیس این انستیتو در بیانیه‌ای گفت: «نتایج منتشر شده واقعی و دقیق هستند و بوسله پنج بازبین در لنست بررسی شده‌اند.»

او گفت این انستیتو کل داده‌های خام این کارآزمایی را هم به لنست ارائه کرده است.

لوگونوف گفت: «ما به طور خاص داده‌هایی را که در این کارآزمایی به دست آمده بود، ارائه کردیم، نه داده‌هایی که رضایت کارشناسان ایتالیایی را تامین کند.»

کد خبر 548899

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha