یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱
۰ نفر

فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست استان زنجان گفت: وقوع آتش سوزی در منطقه حفاظت شده سرخ‌آباد واقع در بخش قره‌پشتلو در زنجان، زیستگاه جانوران شاخصی چون پلنگ و خرس قهوه‌ای را مورد تهدید و خطر جدی قرار داد.

آتش در مراتع

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، اسماعیل قلی زاده با بیان این که طی روزهای اخیر چند مورد آتش سوزی مرتع و جنگل در مناطق تحت مدیریت این اداره کل اتفاق افتاده است، افزود: این آتش سوزی ها نه فقط باعت ترس و وحشت حیات وحش موجود در منطقه می‌شود، بلکه برخی جانداران کُند حرکت که قدرت فرار از مهلکه را ندارند نیز زنده زنده در آتش می سوزند.

وی اظهار داشت: در آتش سوزی روز چهارشنبه /۱۹ شهریور ماه/ در اراضی روستای گلجین که جزو مناطق حفاظت شده سرخ آباد است، حدود ۳۰۰ هکتار مرتع و جنگل از بین رفت و با این که محل وقوع حادثه نزدیک به روستا بود، اهالی روستا در اطفا و مهار حریق به کمک ماموران محیط زیست و منابع طبیعی نیامدند.

قلی زاده تصریح کرد: پنجشنبه شب نیز قریب ۵۰ هکتار از مراتع روستای وننه در منطقه حفاظت شده سرخ آباد زنجان طعمه آتش شد که حضور به موقع محیط بانان و اهالی این روستا باعث شد تا حریق هرچه زودتر خاموش شود و از سرایت و گسترش آن جلوگیری به عمل آید.

 فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست استان زنجان گفت: ۱۷ شهریور ماه نیز حضور به موقع محیط بانان در منطقه شکار ممنوع خرمنه سر شهرستان طارم باعث شد تا آتش سوزی مرتع در ارتفاعات ییلاق ده بهار در کمترین زمان ممکن اطفا و مهار شود و فقط حدود ۵۰۰ متر مربع از مرتع موجود در آتش سوخت.

بنا بر این گزارش شب گذشته نیز بر اثر آتش سوزی، قسمتی از مرتع و جنگل اراضی روستای حبش که در حدفاصل شهرستان های زنجان و ماهنشان قرار دارد از بین رفت و گروه های امدادی، آتش نشانان، ماموران منابع طبیعی، مدیریت بحران و اهالی روستا پس از ساعت ها تلاش توانستند آتش را اطفا و مهار کنند که گفته می شود این حادثه بر اثر عامل انسانی اتفاق افتاده است.

همه ساله با آغاز فصل گرما آتش سوزی پوشش گیاهی در مناطق مختلف استان زنجان اتفاق می افتد و موجب از بین رفتن مراتع و تهدید خاک و گونه‌های جانوری کُند حرکت شده و صحنه‌های بسیار نامیمونی را رقم می‌زند که به عنوان یک تراژدی بسیار تلخ و ناخوشایند تمامی ندارد و به یک سریال ادامه‌دار تبدیل شده است.

هرچند عوامل امدادی به محض اطلاع از وقوع آتش سوزی ها بلافاصله عازم محل می شوند و با تلاش های بی وقفه خود از گسترش حریق ممانعت به عمل می آورند، اما صعب العبور بودن برخی مناطق و همچنین استفاده از تجهیزات ابتدایی چون بیل و آتش کوب، کار را برای آنان سخت کرده و زحمات زیادی را متحمل می شوند.

بر اساس گزارشات واصله، از ۱۰ خرداد ماه تا پایان مرداد ماه امسال بیش از ۳۰۰ هکتار از مراتع و باغات این استان در آتش بی تدبیری ها و بی احتیاطی ها سوخت که بزرگ ترین آتش سوزی با ۲۲۰ هکتار مربوط به مراتع اراضی روستاهای لهنه و زرده در شهرستان طارم بود که اواخر خرداد ماه اتفاق افتاد.

طی مدت یاد شده قریب ۵۰ مورد آتش سوزی در مراتع و باغات این استان روی داد که بیشترین مورد مربوط به مراتع بود و وسعت آتش سوزی‌ها در باغات بسیار پایین و در گندم‌زارها نیز نزدیک به ۱۱ هکتار گزارش شد. 

کد خبر 548800

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha