این روزهای لاین کندرو بزرگراه «آزادگان» در تهرانسر، محدوده خیابان «شاهد غربی» به یکی از نقاط پر حادثه منطقه تبدیل شده است و اهالی از تصادف‌های سریالی در این نقطه به سبب اختلاف سطح و همچنین وجود نیوجرسی یا همان بلوک‌های سیمانی غول‌پیکر که برای جدا کردن مسیر جانمایی شده، خبر می‌دهند.

آزادگان

همشهری آنلاین_مهدی اسماعیل‌پور:به‌ویژه شب‌ها که با تاریکی هوا و نبود روشنایی کافی، دید رانندگان به حداقل می‌رسد و برای کسانی که شناختی از خطر پیش رو ندارند و برای مواجه شدن با چنین صحنه‌ای آماده نیستند، خطر تصادف و بروز حادثه دوچندان است. بدتر اینکه هیچ تابلو و علامت هشداردهنده و مانعی که حکم بازدارنده داشته باشد هم برای آگاه‌سازی خودروهای عبوری وجود ندارد. پرس‌وجو و تحقیقات ما نشان می‌دهد که این مشکل وجود دارد و بسیار هم جدی و برای شهروندان خسارت بار است. برای همین سراغ معاون حمل‌ونقل شهردار منطقه ۲۱ رفتیم دلیل این مشکل را از او جویا شدیم.

از لاین کندرو بزرگراه آزادگان در ابتدای شهرک «دریا» که وارد تهرانسر شوید با نیوجرسی‌هایی روبه‌رو می‌شویم که مسیر را جدا کرده‌اند، آسفالت معبر هم به گونه‌ای انجام شده که، اختلاف سطحی در حدود نیم‌متر ایجاد کرده است. آن‌طور که اهالی می‌گویند، این نیوجرسی‌ها ابتدا برای جدا کردن فضای سبز از آسفالت استفاده می‌شد. معاون حمل‌ونقل شهردار منطقه ۲۱ با تأیید گزارش‌های مردمی و مشکلات مطرح شده و بروز تصادف‌های سریالی، به «همشهری محله» می‌گوید: «حدود ۲ سال پیش معاونت سازمان مهندسی شهرداری تهران پروژه اصلاح کندروهای بزرگراه آزادگان در مناطق ۱۸ و ۲۱ را به یک شرکت پیمانکار واگذار می‌کند که به سبب مشکلات و اختلاف‌های مالی که بین دو طرف پیش می‌آید، سرانجام حدود ۷ ماه پیش، پیمانکار به دلیل همین اختلاف‌های مالی دست از کار می‌کشد و پروژه را نیمه‌کاره رها می‌کند. سازمان هم تصمیم می‌گیرد همکاری خود را قطع کند و پیمانکار را کنار بگذارد.»

  •  این مشکل از شهرداری منطقه نیست

«محمدرضا سالمی» تأکید می‌کند که مشکل پیش آمده برخلاف گمان شهروندان ارتباطی با شهرداری منطقه ندارد: «با رفتن پیمانکار و نیمه‌کاره ماندن طرح، لاین‌های کندرو در مسیر جنوب به شمال بزرگراه آزادگان در مناطق ۱۸ و ۲۱ تخریب شده و به حال خود رها می‌شود. در نتیجه مشکل پیش آمده ارتباطی به شهرداری منطقه ندارد، اما شهروندان با توجه به اینکه اطلاع دقیقی از این موضوع ندارند ما را مسئول این وضع می‌دانند. البته مشکلات در منطقه ۱۸ کمتر است و بیشترین مشکل را در منطقه ۲۱ داریم. به هر شکل، بخشی از این کندروهای تخریب شده در بزرگراه آزادگان را اصلاح کرده‌ایم و تنها از تقاطع خیابان «شاهد» تا بزرگراه شهید «لشکری» باقی مانده است. در تقاطع بلوار شاهد نیز بخش‌هایی را آسفالت کردیم و نیوجرسی‌ها را برای جداسازی به این نقطه منتقل کردیم که اختلاف سطحی در حدود ۴۰ سانتیمتر بین ۲ لاین وجود دارد.»

  •  در انتظار توافق و دریافت بودجه

سالمی از تلاش‌های شهردار منطقه برای حل این مشکل خبر می‌دهد: «مهندس «حسن رحمانی»، شهردار منطقه با معاون عمرانی شهردار تهران، صحبت کرده است تا بودجه پروژه اصلاح کندروهای آزادگان که پیمانکار آن را نیمه‌کاره گذاشته است، در اختیار شهرداری منطقه قرار بگیرد تا خودمان کار این پروژه را به پایان برسانیم و مشکلات ناشی از آن به شکل اساسی حل و برطرف شود. البته بخش‌هایی از کار اصلاح کندروهای آزادگان را خودمان انجام داده‌ایم، اما برای تکمیل کار نیاز به دریافت بودجه داریم. برای حل اساسی این مشکل ابتدا باید جدول‌ها، تخریب و کف تراشیده شده و پس از آن به روش «آر سی سی» دوباره آسفالت شود. با صحبت‌های انجام شده قرار است بودجه لازم در اختیار شهرداری منطقه قرار بگیرد تا این پروژه را آغاز کنیم. به محض نهایی شدن صحبت‌ها و رسیدن بودجه، کار را آغاز خواهیم کرد.»

  •  علائم هشداردهنده را سرقت می‌کنند!

سؤال و گلایه دیگری که وجود دارد، ایمن‌سازی نشدن این نقطه با ایجاد روشنایی بیشتر و با جانمایی تابلو و علامت‌های هشداردهنده است. سالمی در پاسخ به این گلایه شهروندان به همشهری محله می‌گوید: «متأسفانه آمار تصادف در این نقطه زیاد است. دلیلش هم جدا از مشکلاتی که کندرو دارد، این است که هر وسیله‌ای را که برای هشدار دادن در آنجا قرار می‌دهیم و تجهیزاتی که برای روشنایی استفاده می‌کنیم، خیلی سریع سرقت می‌شوند و بارها این اتفاق تکرار شده است. معتادان و کارتن‌خواب‌هایی که در بزرگراه آزادگان و اطراف آن پرسه می‌زنند و پاتوق دارند، از بشکه گرفته تا لامپ، به هیچ چیز رحم نمی‌کنند. با این وجود، نمی‌توان‌کاری انجام نداد. بر همین اساس، تصمیم گرفته شد تا به طول ۱۰‌متر استوانه‌هایی به زمین پیچ شود و از این طریق به رانندگان هشدار و علامت دهیم. تا ببینیم این استوانه‌های پلاستیکی را هم سرقت می‌کنند یا خیر!»

  • منطقه ۲۱ مشکل کمبود پارکینگ عمومی ندارد

خبرها ا حاکی از آغاز ساخت پارکینگ زیرزمینی ۴ طبقه به شکل مشارکتی در بلوار «گلها» پس از بلوار «لاله» نرسیده به ساختمان شماره ۲ شهرداری است. اکنون سؤال اینجا است که با افتتاح این پارکینگ عمومی و طبقاتی مشکل کمبود فضای پارک در تهرانسر برطرف خواهد شد؟ محمدرضا سالمی در پاسخ به این سؤال می‌گوید: «در تهرانسر به تعداد کافی پارکینگ عمومی داریم و مشکل و کمبودی از این بابت وجود ندارد. مشکل اصلی اینجا است که نیاز به آموزش و فرهنگسازی داریم. متأسفانه برخی از شهروندان که به بلوار اصلی یا خیابان‌های اطراف می‌روند، حاضر نیستند فاصله پارکینگ تا محل مورد نظرشان را پیاده طی کنند یا نمی‌خواهند که پول پارکینگ بدهند. به همین دلیل، توقف‌های دوبله یا پارک وسایل نقلیه در محل‌هایی که توقف ممنوع است، شاهد هستیم. در محدوده بازار گل و گیاه شهید لشکری هم با وجود اینکه داخل بازار پارکینگ عمومی وجود دارد، متأسفانه باز برخی‌ها در حاشیه لاین کندرو و نقاط غیرمجاز توقف می‌کنند که علاوه بر ایجاد ترافیک، می‌تواند حادثه‌خیز هم باشد.» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۲۱، درباره ضرورت ساخت این پارکینگ ۴ طبقه مشارکتی هم این‌گونه توضیح می‌دهد: «در این محدوده، واحدهای تجاری و اداری زیادی داریم و با توجه به محدودیت در محل توقف وسایل نقلیه در بلوار گلها و معابر اطراف آن، نیاز بود تا یک پارکینگ عمومی ساخته شود که این کار در دست اقدام است.»

کد خبر 548706

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha