یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۳
۰ نفر

مدیر عامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی گفت: به صورت میانگین از ابتدای سال ۵۰ درصد نیاز ما در زمینه نهاده تامین شده است اما با وجود برخی مشکلات احتمال رسیدن تولید به صفر وجود دارد.

تخم‌مرغ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، سیدحسین موسوی‌نژاد در خصوص وضعیت تخم‌مرغ در بازار اظهار کرد: وضعیت قیمت تخم مرغ به این بستگی دارد که دولت تکلیف ما را برای تخصیص ارز و تامین نهاده مشخص کند. اگر قرار باشد نهاده و محصولاتی مانند واکسن، دارو، مکمل‌ها و کنسانتره را با ارز آزاد وارد کنیم، قیمت تمام‌شده تخم مرغ برای مرغ‌دار حداقل کیلویی ۲۱ هزار تومان می‌شود که باید با سود متعارف ۱۵ درصد آن را بفروشد؛ بنابراین تخم مرغ با قیمت کیلویی ۳۰ هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

شاید تخم مرغ به ۲۱ هزار تومان برسد

وی افزود: اگر دولت قسمتی از نهاده‌های ما را تامین کند، باز هم بستگی دارد چند درصد از نیاز ما تامین شود. فرمول‌ها و آنالیزهایی داریم که می‌توانیم در اختیار سیستم دولتی و نظارتی و همچنین تنظیم بازار قرار دهیم. اگر با توجه به مخاطرات تولید و پرورش، سود متعارف در حد ۱۰ تا ۱۵ درصد برای ما در نظر بگیرند، آماده عرضه هستیم. در حال حاضر به این دلیل که دولت حدود ۵۰ درصد نهاده‌ها را تامین می‌کند، قیمت تمام‌شده تخم مرغ کیلویی ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان است، اما اگر این وضعیت ادامه یابد، قطعا قیمت این محصول به ۲۱ هزار تومان می‌رسد.

موسوی‌نژاد با بیان این‌که صادرات تخم مرغ تا اوایل مردادماه دست ما بود و ما مجوزهای صادراتی را بسته به بازار داخل تنظیم می‌کردیم، عنوان کرد: آن زمان اگر قیمت افزایش پیدا می‌کرد، مجوز صادرات ارائه نمی‌شد، اما اگر قیمت تعدیل می‌شد، مجوز را صادر می‌کردیم، اما متاسفانه وزارت صنعت، معدن و تجارت صدور مجوزهای صادراتی را از ما گرفت؛ بنابراین شاید مقداری از آشفتگی داخل بازار ناشی از این مساله باشد.

کشتار مرغ تخم‌گذار بیشتر شده است

مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی بیان کرد: مرغ‌دار در ۵ ماه ابتدای سال توانست از ذخایر داخل انبار مرغ‌داری استفاده کند و کسب و کار خویش را بچرخاند، اما اکنون که نمی‌تواند نهاده تامین کند، کشتار مرغ تخم‌گذار بیشتر می‌شود زیرا مرغ‌دار نمی‌تواند نهاده تامین کند.

وی ادامه داد: ما گله‌های بالای تولید حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد را به کشتارگاه می‌فرستیم و الان مقادیر بالای گوشت مرغ تخم‌گذار دیرپز که غالبا استفاده صنعتی می‌شود، در سردخانه‌های استان موجود است. مرغ‌دار مرغ خود را می‌کشد و تا این مرغ بخواهد جایگزین شود، ۸ تا ۹ ماه زمان می‌برد. ما سال گذشته در این بازه ۸.۵ میلیون مرغ تخم‌گذار داشتیم، اما اکنون این تعداد ۶.۵ میلیون قطعه است که ۲ میلیون نسبت به زمان مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

توزیع رایگان مرغ در روستاها

موسوی‌نژاد اضافه کرد: احتمال این‌که تولید به صفر نزدیک شود، وجود دارد. با توجه به این‌که در ۴۰ سال گذشته بزرگترین تولیدکننده تخم مرغ در خاورمیانه بوده‌ایم و صادرات داشتیم، اگر این روند ادامه پیدا کند، در سال جهش تولید مجبور به واردات تخم مرغ خواهیم شد. الان مقادیر بالایی از مرغ‌های تخم‌گذار کشتار می‌شود. حتی وضعیت به گونه‌ای است که نگهداری از مرغ برای مرغ‌دار صرفه اقتصادی ندارد و آن را به صورت رایگان در اختیار پویش‌های مردمی می‌گذارد تا در روستاها توزیع شود.

مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی با اشاره به این‌که ما به هیچ عنوان دنبال گران‌فروشی یا افزایش قیمت نیستیم، تصریح کرد: جامعه تولیدکننده دنبال این موضوع نیست و اگر افزایشی در بازار است، عوامل دیگری که قیمت تمام شده ما را افزایش داده، باعث و بانی این مساله است. در خصوص نرخ مصوب نیز متاسفانه کسانی برای ما تصمیم می‌گیرند که به فکر تولیدکننده نیستند؛ یعنی در حوزه تولید کشور نه تخصصی دارند که اظهار نظر کنند و نه متاسفانه به فکر تولید هستند.

وی خاطرنشان کرد: ما آنالیز قیمت‌های تمام‌شده و هزینه‌های کارگری و اقتصادی خود را به صورت ریز در ۵ تا ۶ صفحه در اختیار ستاد تنظیم بازار و انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان قرار داده‌ایم، اما بیان می‌شود سیاست کشور این است که قیمت‌ها از ۲۰ درصد بیشتر افزایش پیدا نکند. این سیاست‌ها برای مصرف‌کننده است یا تولیدکننده؟ اگر تولید از بین برود، در آخر دودش به چشم مصرف‌کننده هم می‌رود. باید تخم مرغ را از خارج از کشور بخریم که قیمت، تغذیه و کیفیت آن معلوم نیست.

هیچ مرغ‌داری حاضر به تولید نیست

موسوی‌نژاد بیان کرد: قیمت‌های مصوب همیشه زیرقیمت تمام‌شده است. هزینه‌های ما بعد از چندین ماه افزایش پیدا کرده و ما متضرر می‌شویم. پس از این شرایط حالا به فکر افزایش قیمت مصوب می‌افتند که محل مناقشه‌ای برای ما و سازمان صنعت، معدن و تجارت شده و باعث ایجاد درگیری‌هایی برای مرغ‌دار، تولیدکننده‌ها و واحد نظارت و بازرسی سازمان صمت می‌شود. وقتی قیمت مرغ تمام شده ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان است، مرغ‌دار بر چه اساسی مرغ را ۹۵۰۰ تومان بفروشد؟ اگر بخواهیم وضعیت را مطلوب حفظ کنیم ولی از جیب تولیدکننده هزینه کنیم، در نتیجه تولید از بین می‌رود. هیچ مرغ‌داری حاضر به تولید نیست و کسی هم وارد این عرصه برای فعالیت نخواهد شد.

کد خبر 548699

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha