بسیاری از ناظران در صورت تداوم شرایط فعلی و تشدید مشکلات اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و اجتماعی از کاهش چشمگیر مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گویند.

مرعشی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اعتماد، کمتر از یک سال تا برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران باقی است و اصولگرایان و اصلاح‌طلبان هر کدام به نوع خود مشغول تهیه سازوکار حضور در انتخابات آن هم در شرایطی هستند که فاصله میان حکومت و ملت افزایش قابل‌توجهی یافته و از این‌ رو بسیاری از ناظران در صورت تداوم شرایط فعلی و تشدید مشکلات اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و اجتماعی از کاهش چشمگیر مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گویند.

در این میان آنچه از کنش و واکنش‌ها و البته اظهارات دوطرف پیداست، تمایل اصولگرایان به کاهش مشارکت مردم در انتخابات و تضمین پیروزی‌شان است ولی در این میان حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران روز گذشته در اظهاراتی شانس اصلاح‌طلبان برای پیروزی در انتخابات را دو برابر اصولگرایان توصیف کرده و گفته که اهالی جریان اصلاحات ۶۶ درصد شانس پیروزی در انتخابات را دارند و اصولگرایان ۳۳درصد؛ حال آنکه اصلاح‌طلبان هنوز نه ‌تنها جایگزینی برای «شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان» نیافته‌اند و همچنان مشغول رایزنی‌ هستند بلکه راهکاری برای عبور از سد شورای نگهبان و جلوگیری از تکرار قلع و قمع کاندیداهای اصلاح‌طلب یا نزدیک به این جریان سیاسی همچون یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نیافته‌اند.

مرعشی اما از قرار معلوم به کلی شورای نگهبان را از معادلاتش کنار گذاشته و در عوض در باب ایجاد جایگزین برای شعسا گفته که «باید به راه‌حلی برسیم که همه قبول داشته باشند. یعنی کسی نباید حذف شود و به هر اصلاح‌طلبی باید متناسب با وزن و سهم خودش در جبهه اصلاحات به او نقش بدهیم نه اینکه حذف شود. با حفظ اینکه همه باید باشند باید شورای ترکیبی وجود داشته باشد که همه را نمایندگی کند. در حال حاضر در حال بحث هستیم. این بحث و رایزنی در سطح احزاب است و به‌ زودی در سطح جبهه می‌آید و فکر می‌کنم تا دو ماه آینده در آبان بتوانیم، نهاد را مستقر کنیم؛ هنوز تصمیمی نداریم و زمان داریم.»

بدین ترتیب به نظر می‌رسد عملا باید «شعسا» را پایان‌یافته تلقی کرد. هر چند از قرار معلوم محمدرضا عارف با همراهی اسحاق جهانگیری ازجمله گزینه‌های احتمالی اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ محسوب می‌شوند و جالب آنکه محمد عطریانفر، عضو حزب کارگزاران سازندگی که ازجمله منتقدان جدی عارف در قامت رییس فراکسیون امید دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به شمار می‌رفت، روزگذشته در جریان اظهاراتی که خبرآنلاین آن را منتشر کرد از رفتار اصلاح‌طلبان با عارف انتقاد کرد و گفت:«رفتاری اصلاح‌طلبان با آقای عارف، شبیه رفتاری است که قوم بنی‌اسراییل با حضرت موسی(ع) کردند. به این معنا که ایشان را به ‌تنهایی به عرصه منازعه فرستادند و همکاری لازم را با ایشان نکردند.»

او البته به رویکرد حزب کارگزاران که شاید مهم‌ترین جریان منتقد عارف در جناح چپ بود، اشاره نکرده اما از فقدان ویژگی‌های ریاست در عارف گفته است:«فردی که در مقام هماهنگی کارهای پارلمانی قرار می‌گیرد باید شاخصه‌هایی داشته باشد که آن ویژگی‌ها در آقای عارف به‌ طور اقناع‌کننده وجود نداشت. کمااینکه این وضعیت درخصوص آقای قالیباف نیز جاری است و ایشان نیز نمی‌تواند همانند شخصی مانند علی لاریجانی مجلس را اداره کند.» 

کد خبر 548652

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha