رییس مرکز اقیانوس‌شناسی بندرعباس گفت: مرجان‌های خلیج فارس به دلایل مختلف از جمله آلایندگی، گرمایش زمین و عوامل انسانی در خطر نابودی قرار دارند و بر اساس برخی برآوردها تا ۹۰ درصد این مرجان‌ها از بین رفته‌اند.

مرجان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، صمد حمزه‌ئی گفت: در اطراف جزیره‌هایی مانند کیش، قشم و لارک و اکوسیستم‌های مرجانی خوبی وجود داشته که بخش عمده آن‌ها از بین رفته‌اند.

وی گفت: دریا ثروتی بین نسلی بوده که گذشتگان با استفاده درست و به اندازه نیاز، آن را حفظ کرده‌اند و ما نیز باید با بهره‌برداری صحیح و در مسیر توسعه پایدار این ثروت را برای بهره نسل‌های آینده محفوظ نگه داریم.

فشار بیش از حد به اکوسیستم‌های دریایی موجب تخریب آن‌ها شده و نتایج نامطلوبی در پی خواهد داشت.

رییس مرکز اقیانوس‌شناسی بندرعباس یادآور شد: مرجان‌های خلیج فارس یکی از اکوسیستم‌های حساس و در معرض خطر هستند که عوامل متعددی موجب تخریب آن‌ها می‌شود، یکی از این عوامل گرمایش کره زمین است.

حمزه‌ئی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مرجان‌ها در آستانه تحمل گرما و شوری قرار داشته و تحمل گرما و شوری بیشتر آب را ندارند.

وی توضیح داد: مرجان‌های اقیانوسی در دمای ۲۵ - ۲۴ درجه سانتیگراد رشد کرده‌اند اما مرجان‌های خلیج فارس در دمای ۳۴ -۳۳ درجه رشد کرده و خود را با محیط تطبیق داده‌اند و تحمل دمای بالاتر را ندارند.

به گفته رییس مرکز اقیانوس‌شناسی بندرعباس، مساله مهم دیگر اسیدی شدن دریا و وجود آلودگی‌هاست که تاثیر نامطلوب خود را بر اکوسیستم مرجان‌ها دارد.

حمزه‌ئی اشاره کرد: مرجان‌ها در عمق قابل دسترس و محدوده خاصی از ساحل رشد می‌کنند که همین مساله آن‌ها را در دسترس انسان قرار داده است و برخی افراد این آبسنگ‌ها را به خاطر زیبایی و یا استفاده در آکواریم از بستر محیط طبیعی خود جدا می‌کنند.

وی افزود: برخی افراد هم مرجان‌ها را از محل شکل‌گیری طبیعی جدا کرده و به عنوان یک صنایع دستی با خود به شهرستان‌ها می‌برند، بی‌آنکه متوجه باشند این آبسنگ‌ها بسیار حساس بوده و بخش زیادی از آن در طول مسیر نابود می‌شود.

کد خبر 548526

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha