یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

طلا و ارز
  • بازار سهام

  • بورس در ‌انتظار کوتاه شدن صف فروش

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، شاخص بورس معاملات روز گذشته را با افت ۲۳ هزار واحدی آغاز کرد اما رفته رفته از شدت ریزش کاسته شد و در پایان معاملات به افت ۱۳ هزار واحد بسنده کرد و نماگر عدد یک میلیون و ۵۵۶ هزار واحدی را به نمایش گذاشت. شاخص هم‌وزن نیز با ۵ هزار و ۲۷۰ واحد کاهش در پایان روز در ۴۲۶ هزار و ۹۸۰ واحد بسته شد. بیشترین اثر منفی بر دماسنج بازار سهام، دیروز برای نمادهای معاملاتی شرکت‌های فولادمبارکه اصفهان، مخابرات ایران و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ثبت شد. در مقابل شرکت‌های معدنی و صنعتی گل‌گهر، پتروشیمی پارس و معدنی و صنعتی چادرملو با رشد خود مانع افت بیشتر نماگر بازار سهام شدند. ارزش معاملات خرد بورس (با حذف بلوک و اوراق) ۸ هزار و ۶۵۸ میلیارد تومان و خالص تغییر مالکیت ۵۰۱ میلیارد تومان حقیقی به حقوقی محاسبه شده است.

  • سکه در یک قدمی ۱۲ میلیون

سکه از ابتدای هفته جاری روندی صعودی به خود گرفت در مجموع در ۵ روز ابتدای هفته بهای سکه ۶۵۰ هزارتومان افزایش داشته است. روز چهارشنبه ۱۹ شهریور سکه در ادامه افزایش‌ها بار دیگر۲۹۰ تومان افزایش را شاهد بود و به ۱۱ میلیون و ۸۵۰ تومان رسید. نرخ ارز، قطب‌نمای سکه در بازار طلا است و از قیمت جهانی طلا نیز تاثیر می‌پذیرد. افزایش قیمت طلا در بازار جهانی و افزایش نرخ دلار بر افزایش قیمت سکه تاثیرگذار بود و انتظار می‌رود رشد قیمت سکه ادامه یابد. مرزهای جدید سکه در صورتی فتح خواهد شد که دلار روند افزایشی خود را ادامه دهد. فعالان بازار علت اصلی افزایش قیمت طلا و سکه در روزهای اخیر را افزایش چشمگیر قیمت ارز می‌دانند و می‌گویند خرید و فروش‌ها دراین بازار هیچ تغییری نکرده و در رکود نسبی است اما قیمت‌ها روند صعودی در پیش گرفته است.

  • در میانه کانال ۱۹۰۰ دلاری

قیمت طلا روز گذشته با باز شدن بازارها رو به رشد گذاشت و این رشد با شدت و ضعف تا اواخر معاملات ادامه داشت. در معاملات روز گذشته هر اونس طلا تا ساعت ۲۱ به وقت تهران به ۱۹۴۸ دلار رسید. شاخص ارزش دلار در برابر سبد ارزهای رقیب امروز به بالاترین رقم یک ماه گذشته رسید و سبب گران‌تر شدن طلا برای خریدارانی شد که با ارزهای غیردلاری طلا می‌خرند. اما در عین حال کاهش ارزش سهام شرکت‌های فناوری در بورس وال‌استریت و تعویق آزمایش یک داروی مقابله با کرونا سبب شد رشد قیمت طلا از سر گرفته شود. قیمت فلز زرد در معاملات آتی روز گذشته و برای تحویل در ماه دسامبر نیز به ۱۹۳۶ دلار و ۷۰ سنت رسید.

  • بازار اوراق مسکن
     

  • رسیدن به کف قیمتی

اوراق تسهیلات مسکن روز چهارشنبه را با آرامی پشت سر گذاشت. این اوراق یکی از ابزارهای تامین مالی برای خریداران مسکن محسوب می‌شود. برخلاف چهار روز گذشته که افت شاخص کل بورس بر قیمت این اوراق تاثیری نداشت، روز گذشته تحت تاثیر نماگر بورس قرار گرفت و همانند شاخص کل افت را تجربه کرد. در مقطعی رشد سهام سبب افزایش قیمت اوراق مسکن شده بود. از طرفی کاهش قیمت این اوراق موجب کاهش هزینه تامین مالی برای خرید مسکن شده است. اوراق تسهیلات مسکن دی ماه ۹۷ با نماد تسه ۹۷۱۰ در روز گذشته به کف قیمتی خود نزدیک شد و (۷۲/ ۴) درصد کاهش را تجربه کرد و به ۷۵ هزار و ۲۴۸ تومان رسید. تغییر اندک اوراق تسهیلات مسکن در روز گذشته درحالی صورت می‌گیرد که این اوراق در روزهای اخیر نوسان‌های شدیدی را تجربه کرده‌اند.

  • بازار نفت
     

  • اصلاح قیمت نفت در میان نااطمینانی‌ها

طلای سیاه پس از چند روز کاهش شدید قیمت، روز گذشته مقداری از خسارت چند روزه را جبران کرد. بر این اساس، برنت به کانال ۴۰ دلاری بازگشت و نفت خام آمریکا نیز وارد کانال ۳۷ دلاری شد. به‌رغم روند جدید، قیمت‌ها هنوز از سطوح بازشده سه‌شنبه پایین‌تر هستند چراکه عدم قطعیت زیادی در مورد ریکاوری تقاضای آسیا، مصرف سوخت آمریکا پس از اتمام تعطیلات تابستانی و عرضه اوپک‌پلاس وجود دارد. در همین حین، بانک آمریکا گفته حتی اگر واکسن کرونا تولید و توزیع شود، سه سال طول می‌کشد تا تقاضای نفت کاملا بازیابی شود. مورگان استنلی نیز اعلام کرده در کوتاه‌مدت چشم‌انداز بازار نفت ضعیف به‌نظر می‌رسد. با این حال این بانک قیمت نفت را برای نیمه دوم سال بعد میلادی به‌دلیل انتظارات از رشد تورم و کاهش ارزش دلار، ۵ دلار در هر بشکه افزایش داد.

کد خبر 547980

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارز و طلا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha