مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۴
۲ نفر

نخستین پیست فرمول یک ایران به زودی در زمینی به مساحت ۵۰۰ هزار مترمربع در ۳۵ کیلومتری جاده تهران - ساوه راه‌اندازی می‌شود.

نخستین پیست فرمول یک ایران

به گزارش همشهری‌آنلاین، ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی چهارشنبه ۱۹ شهریور گفت: با بهره‌برداری از این پیست تخصصی در آینده نزدیک امید است که استان مرکزی میزبان مسابقات فرمول ۱ ایران و ورزشکاران مطرح این رشته باشد. یک و نیم میلیون یورو  اعتبار برای این طرح ورزشی در استان مرکزی سرمایه‌گذاری شده که با راه‌اندازی آن برای ۲۰۰ نفر به‌صورت مستقیم فرصت اشتغال ایجاد می‌شود. پرند منطقه آزاد اعلام شده و این پیست می‌تواند بهره‌های اقتصادی و گردشگری زیادی را با توجه به جانمایی جغرافیایی برای کشور داشته باشد.

«مصطفی مرزبان»، افزود: نخستین پیست فرمول یک ایران در مجموعه سرزمین ایرانیان و مطابق با استانداردهای فدراسیون جهانی(FIA) است و شهر سرزمین ایرانیان، مجموعه‌ای به وسعت یک هزار و ۴۰۰ هکتار  و در نزدیکی شهر پرند واقع شده است. این مجموعه بزرگ برای زندگی، ورزش‌ و تفریح، تاسیس شده‌ و شامل ۲۴ کاربری مختلف است تا مورد استفاده عموم‌ مردم با سلیقه‌های مختلف قرار گیرد. این پیست به چهار سکتور تقسیم شده و در طراحی آن از تجربه ساخت ۶ پیست بزرگ جهان استفاده شده تا جذابیت‌هایش بیشتر شود. پیست فرمول۱ ایرانیان، دارای ۱۶ مسیر مختلف است که با در نظر گرفتن حالت رفت و برگشت، به ۳۲ مسیر تبدیل می‌شود و همچنین از این پیست می‌توان به‌صورت همزمان برای سه مورد مسابقه، آموزش و تست گیری، استفاده کرد. برای ساخت این‌ پیست، ۷۵هزار متر مربع آسفالت‌ریزی شده‌است و ۱۶۵ هزار مترمربع آسفالت دیگر به آن اضافه خواهد شد.

مرزبان تصریح کرد: سرزمین ایرانیان که یک منطقه آزاد تجاری محسوب می‌شود، برای امور توریستی کاربرد دارد و به همین منظور قسمتی از این شهر برای استقرار اقامتگاه‌های گردشگری در نظر گرفته شده است. این پیست در ۳۵ کیلومتری آزاد راه تهران - ساوه و در فاصله هفت کیلومتری فرودگاه امام خمینی ساخته شده‌ و ۵۰۰ هزار متر مربع طول دارد و دارای ۱۸ پیچ است. یکی از نقاط قوت در طراحی این پیست الهام گرفتن از شش پیچ جذاب دنیا است که در نوع خود پیست فرمول ایران را در زمره برترین‌ها قرار می‌دهد پیست‌های آفرود، باگی، اِی‌تی‌وی، کارتینگ و موتور کراس شهر ایرانیان به بهره‌برداری رسیده و خانواده‌های ایرانی از آن‌ها استفاده می‌کنند. مجموعه سوارکاری، دهکده چوگان، دهکده گلف و پارک‌آبی از بخش‌های مختلف «دهکده المپیک شهر ایرانیان» هستند که در آن برای رشته‌های محبوب ورزشی مانند فوتبال نیز مکانی پیش بینی شده‌است و به‌زودی آراه‌اندازی می‌شوند تا در آینده برای برگزاری‌ اردوهای ورزشی، مورد استفاده تیم‌های ملی قرار بگیرند. در کنار این شهر تفریحی - ورزشی، رودخانه‌ شوری نیز وجود دارد که قرار است برای ورزش‌های آبی مورد استفاده قرار بگیرد.

بیش از ۲ هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که ۸۷۳ اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

کد خبر 547869

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha