رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: احتمال افزایش مرگ و میر کرونا در دو سه هفته آینده در شهرستان بویراحمد وجود دارد و در اگر ویروس مدیریت نشود، در این شهرستان فاجعه به بار می‌آید.

کرونا

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر پرویز یزدان‌پناه روز چهارشنبه ۱۹ شهریور در نشست اضطراری ستاد مدیریت پیشگیری و مقابله با کرونا استان افزود: سرعت فعلی افزایش شمار مبتلایان به کرونا و کنترل نکردن شهرستان بویراحمد، یک فاجعه مرگ و میر را طی دو تا چهار هفته آینده رقم خواهد زد. با توجه به روند افزایشی ابتلای کرونا در شهرستان بویراحمد و نیاز به بستری ۲۰ درصد و خدماتدهی مراقبت‌های ویژه پنج درصدی در میان افراد بستری، طی هفته‌های آینده احتمال افزایش مرگ و میر در صورت توجه نکردن به هشدارها و رشد ابتلاء وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به نمونه‌های جدید دریافتی، خاطرنشان کرد: طی روزهای اخیر نزدیک به ۷۰ درصد موارد مثبت کرونا در استان کهگیلویه و بویراحمد را شهرستان بویراحمد به خود اختصاص داده است. ۴۶ نفر از مبتلایان کرونایی شهرستان بویراحمد مرد و ۳۷ نفر زن بودند، زیر پنج سال دو نفر، ۱۸ تا ۵۹ سال ۶۹ نفر، ۶۰ سال به بالاتر ۱۲ نفر بوده‌اند و ۵۳ نفری از مبتلایان این شهرستان شهری و ۳۰ نفر روستایی است. ۱۵ نفر از مبتلایان به کرونا در بویراحمد کارمندان ادارات بودند. ۲۷ نفر از مبتلایان شهرستان بویراحمد خانه‌دار، ۱۷ نفر دارای شغل آزاد، ۷ نفر بازنشسته، ۵ نفر از نیروهای بهداشت و درمان، ۴ نفر معلم، سه نفر دانشجو، دو نفر نظامی، یک نفر سرباز، یک نفر بیکار و یک نوزاد ۱۶ روزه بودند.

یزدان‌پناه تاکید کرد: روند کرونا در استان کهگیلویه و بویراحمد بخصوص شهرستان بویراحمد در حال رفتن به سمت روستاهاست که با این وضع کنترل کرونا در شهرستان بویراحمد را مشکل‌تر خواهد کرد. بطور متوسط روزانه ۶۰۰ نفر مراجعه‌کننده سرپایی به مراکز درمانی استان کهگیلویه و بویراحمد داریم، هم‌اکنون ۲۵۷ نفر بیمار کرونایی مشکوک و قطعی در مراکز درمانی استان بستری است که ۱۳۰ نفر بیمار مثبت قطعی و ۲۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تصریح کرد: تا کنون ۶۶۹۲ نفر در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد به کرونا مبتلا شدند، از ابتدای شیوع بیماری کروناویروس تا کنون ۵۱۰۰ نفر بیمار کرونایی در این استان بهبود یافته‌اند. طی روز دوشنبه ۱۷ شهریور ماه ۲۵۲ نمونه گرفته شده که از این تعداد ۱۳۰ مورد مثبت کرونایی بوده‌اند، از این تعداد مثبت ۷۲ مورد مربوط به شهرستان بویراحمد، کهگیلویه ۳۷ مورد، گچساران ۱۲ مورد، چرام ۴ مورد، دنا ۴مورد و لنده یک مورد بوده است. طی روز سه شنبه ۱۸ شهریورماه از ۲۷۶ نمونه گرفته شده ۱۳۵ مورد مثبت کرونایی بوده‌اند. ۸۴ مورد مربوط به شهرستان بویراحمد، ۱۶ مورد کهگیلویه، ۱۲ مورد گچساران، ۱۳ مورد بهمئی، چرام ۶ و دنا ۴ مورد بوده است.

یزدان‌پناه عنوان کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته فوت ناشی از کرونا در استان کهگیلویه و بویراحمد نداشته‌ایم اما در مجموع تاکنون ۹۰ نفر بعلت کرونا در این استان جان باختند که از این تعداد ۸۴ نفر دارای بیماری زمینه‌ای و ۶ نفر فاقد بیماری زمینه‌ای بودند. میزان بروز بیماری کروناویروس در استان ۹.۴ در هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت بوده که این میزان در کشور ۴.۶ در هر ۱۰۰۰ نفر است. میزان مرگ و میر کرونا در ایران به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۲۶.۲ بوده در حالی که این آمار در کهگیلویه و بویراحمد ۱۲.۳ است. تاکنون ۲۹ هزار و ۹۰۰ نفر در سطح استان نمونه گرفته شده است. شاخص نمونه‌های مثبت کرونا در کشور ۱۱.۴ و در استان کهگیلویه و بویراحمد ۲۲.۴ مثبت بوده است.

کد خبر 547807
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha