در کنار عوارض متعدد جسمی و روحی و حتی اختلال در اعصاب شنوایی، بر فعالیت اهالی تأثیر منفی می‌گذارند و آرامش را از آنها می‌گیرند.

آلودگی صوتی

  همشهری آنلاین_ نصیبه سجادی: منظورمان آلودگی‌های صوتی است که برخی از مشاغل به شهروندان تحمیل می‌کنند؛ مشاغلی مثل صافکاری‌ها، بازارهای آهن و... اما در جنوب شهر آلودگی‌های صوتی دیگری هم وجود دارد که کسبه، نقش زیادی در ایجاد آنها ندارند و این‌طور که به نظر می‌رسد، اهالی باید با آنها خو بگیرند تا شاید در آینده اقدامی برای حل آنها انجام شود. در ادامه با برخی از آلودگی‌های خاص در مناطق۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ آشنا می‌شوید.

  • مارهای آهنی بوق زنان می‌آیند 

مسیر حرکت قطارهای تهران‌ـ اهواز و تهران‌ـ تبریز از کنار خانه‌های ساکنان منطقه۱۷ است و افرادی که در محله‌های امامزاده حسن(ع)، امامزاده معصوم(ع)، زمزم و وصفنارد زندگی می‌کنند، سال‌هاست از آلودگی صوتی قطارها گلایه دارند. البته چند ماهی است ریل آهن تهران‌ـ تبریز زیرزمینی شده و آلودگی صوتی آن از بین رفته است، اما همچنان قطارهای مسیر تهران‌ـ اهواز از روی زمین حرکت می‌کنند و در کنار اینکه لرزه بر اندام خانه‌های فرسوده این محله‌ها می‌اندازند، گاهی اوقات با بوق‌های خود خواب و استراحت اهالی را از بین می‌برند. این قطارها با فاصله کمی از خانه‌های اهالی حرکت می‌کنند و دیوارهای بلند که در برخی از قسمت‌ها ساخته شده نیز نتوانسته مانع از ایجاد آلودگی صوتی آنها شود. البته این مشکل در بخش‌هایی از مناطق۱۶ و ۱۸ هم وجود دارد و اهالی خواستار زیرزمینی شدن خطوط قطارها هستند. 

  • کار در کنار گوش اهالی

فعالیت کارخانه شن و ماسه در محله خلیج‌فارس، بازار آهن در شادآباد و کارگاه‌های کانکس‌سازی و مبل‌سازی در محله یافت‌آباد، آلودگی‌های صوتی متعددی به اهالی تحمیل کرده‌اند. در این منطقه، اقدام‌های مؤثری برای خروج کارگاه‌ها و کارخانه‌ها از بافت مسکونی لازم است تا شهروندان به آسایش برسند. بخشی از بزرگراه آزادگان هم در این منطقه قرار دارد که آلودگی صوتی آنها سبب رنجش اهالی شده است. مسئولان شهری اعلام کرده‌اند در این محدوده دیوار صوتی نصب خواهد شد و شهروندان در انتظار اجرای این طرح هستند.

  • پرواز در ارتفاع پایین

مسئولان فرودگاه مهرآباد خبر از تعطیلی پرواز هواپیماها در ساعت استراحت شهروندان داده‌اند. این وعده هم به ثمر نشسته و جز در مواردی خاص، کمتر شاهد پرواز هواپیماها از فرودگاه مهرآباد هستیم، اما ساکنان منطقه۱۶ تقریباً هر نیمه‌شب صدای ناهنجار هواپیماها را می‌شنوند؛ هواپیماهایی که از شهرهای مختلف به پرواز درآمده‌اند و می‌خواهند در فرودگاه مهرآباد روی زمین بنشینند. گاهی تأخیر در حرکت این هواپیماها از شهرستان‌ها به قدری زیاد می‌شود که از نیمه‌شب به بعد وارد آسمان پایتخت می‌شوند و ناچارند در این قسمت از شهر ارتفاع خود را کاهش دهند. البته این مشکل فقط در منطقه۱۶ دیده نمی‌شوند و ساکنان منطقه۱۷ هم با این معضل دست به گریبانند. ظاهراً تنها راه برای خلاصی شهروندان از آلودگی صوتی هواپیماها هم، انتقال فرودگاه مهرآباد به خارج از شهر است.

  • کارگاه‌ها روی مخ اهالی! 

ساکنان منطقه۲۰ با انواع آلودگی‌ها مواجه هستند؛ از آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از دفن زباله‌ها گرفته تا آلودگی صوتی کارگاه‌ها و کارخانه‌های مختلف در این قسمت از شهر. روزگاری که پایتخت تا این حد گسترش پیدا نکرده بود و شهرری زمین‌های زراعی و بایر وسیعی داشت، سرمایه گذاران به دلیل ارزانی اراضی اقدام به خرید زمین در منطقه۲۰ کردند و کارخانه‌های سیمان، چرم سازی، سنگبری، آهن‌آلات و... در آنها ساختند. با ساخت خانه‌ها و مجتمع‌های مسکونی در شهرری، کم‌کم این کارگاه‌ها و کارخانه‌ها همسایه دیوار به دیوار اهالی شدند و حالا شهروندان خواستار خروج آنها از محله‌ها هستند. مالکان کارخانه‌ها عنوان می‌کنند خانه‌ها نباید در نزدیکی محل فعالیت آنها ساخته می‌شد و باید همچنان به فعالیت خود ادامه دهند. از طرف دیگر، شهروندان عنوان می‌کنند برای ساخت ملک‌های خود، عوارض پرداخت کرده و به‌صورت قانونی اقدام به ساخت خانه‌های خود کرده‌اند و باید مسئولان برای رهایی آنها از آلودگی صوتی کارگاه‌ها و کارخانه‌ها فکری کنند.

  • در سیطره بزرگراه‌ها

منطقه۱۹ از ۴طرف در محاصره بزرگراه‌هاست. بزرگراه‌های شهید چراغی و شهید آیت‌الله ‌سعیدی در شمال، بزرگراه شهید تندگویان در شرق، بزرگراه آزادگان در غرب و جنوب این منطقه قرار دارند و بزرگراه‌های شهید کاظمی و شقایق هم در دل این منطقه جنوبی ساخته شده‌اند. در طول شبانه‌روز، هزاران خودرو سبک و سنگین از این بزرگراه‌ها تردد می‌کنند که مقصد بیشتر آنها جنوب کشور است تا از این بزرگراه‌ها وارد بزرگراه خلیج‌فارس شوند. به همین دلیل، شهروندانی که در نزدیکی این بزرگراه‌ها زندگی می‌کنند، همواره از آلودگی صوتی آنها گلایه دارند و بررسی‌های کارشناسی هم نشان داده آلودگی صوتی در بزرگراهی همچون شهید تندگویان، بالاتر از حد مجاز است و باید اقدامی برای نصب دیوار صوتی در حاشیه آن انجام شود. اهالی هم منتظر به ثمرنشستن این طرح هستند تا شاید دلیلی برای ماندن در این محله‌ها پیدا کنند و به محله دیگری مهاجرت نکنند. 
 

کد خبر 547493

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha