سه‌شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱
۰ نفر

درخت افسانه‌ای و ۶۰۰ ساله اَوِرس در استان لرستان ثبت ملی شد.

اَوِرس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، در اجرای تبصره ماده ۲ قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مصوب ۲۳ دی ماه ۱۳۸۳ و آئین نامه اجرایی قانون مذکور مصوب هیئت وزیران به شماره ۲۶۹۷۵/ ت ۳۲۹۱۵ تاریخ ۴ مرداد ماه ۱۳۸۴ این اثر طبیعی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

درخت کهنسال «اَوِرس» در منطقه بزنوید الیگودرز واقع شده که طبق بررسی کارشناسی به‌عمل آمده قدمت آن به ۶۰۰ سال می‌رسد. این اثر به شماره ۶۸۱ در فهرست میراث طبیعی ملی ثبت و در مورخ ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ به استاندار لرستان ابلاغ شده است. ارتفاع درخت حدود ۲۴ متر تخمین زده می‌شود، قطر برابر سینه درخت ۱۶۸ سانتیمتر و وسعت سطح تاج پوشش آن ۲۳ مترمربع و محیط آن ۵۲ متر اندازه‌گیری است.

درخت «اورس» یا سرو کوهی گونه‌ای بسیار با ارزش و دیرزی از تیره سرو است که در مناطق کوهستانی و مرتفع می‌روید و در افسانه‌ها و اسطورهای مردمان منطقه جایگاه خاصی دارد، «اُورس» و سرو از دیرباز در فرهنگ ایران نماد جاودانگی و نامیرایی بوده و به شکل نگارگری ایرانی در سنگ نگاره‌های پیش از اسلام و در شکل نماد ترمه پس از اسلام در گستره هنرهای تجسمی ایران همواره نقش اساسی داشته است.

کد خبر 547343

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha