مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲
۰ نفر

میانگین میزان فرسایش خاک در استان زنجان سالانه ۱۳ تن در هکتار و بسیار بیش از میانگین جهانی و کشوری است.

فرسایش خاک

به گزارش همشهری ‌آنلاین، جعفر بیات معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان به تسنیم گفت: میزان فرسایش سالانه خاک در جهان دو تا سه تن در هکتار و در کشور نیز کمتر از ۱۰ تن در هکتار است. فرسایش آبی به عنوان مهمترین تهدید هدر ‌رفت خاک در استان محسوب می‌شود که با انواع فرسایش‌های سطحی، بارانی، شیاری، خندقی و توده‌ای، استان را تحت تاثیر قرار داده است.

وی ادامه داد: عوامل بسیاری هدر رفت خاک را در استان سبب می‌شود که مهمترین علل آن قرارگیری قسمت اعظمی از نقاط استان در اراضی شیب‌دار و ورود غیرمجاز دام به مراتع است که در نهایت سبب حذف پوشش گیاهی می‌شود. از سوی دیگر جنس خاک و دخالت‌های انسان نیز تاثیر به‌سزایی در فرسایش خاک در این استان داشته است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با بیان این که پروژه‌های حفاظت خاک در استان در حد اعتبارات مصوب انجام می‌گیرد، اضافه کرد: در سال ۹۹، ۱۳ میلیارد تومان اعتبار برای این امر اختصاص یافته است، اما این میزان اعتبار نمی‌تواند در پیشبرد تمام اهداف موثر باشد.

بیات گفت: حدود ۸۰۰ هزار هکتار از مساحت استان زنجان تحت فرسایش شدید آبی قرار دارد، با این حال شهرستان‌هایی همانند زنجان، ماهنشان، ایجرود، قیدار و طارم بیشتر مستعد وقوع فرسایش آبی هستند.

کد خبر 546617

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha