رئیس جمهوری آمریکا بار دیگر از در همراهی با همتای روس خود درآمد و اعلام کرد هیچ سندی برای مسموم شدن منتقد سرشناس ولادیمیر پوتین وجود ندارد.

الكسي ناوالني

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز، در شرایطی که بسیاری از رهبران جهان از جمله آلمان و بریتانیا خواستار پاسخگویی کرملین درباره توطئه ترور الکسی ناوالنی با استفاده از سم اعصاب نوویچوک هستند، دانلد ترامپ درباره یافته‌های آزمایشگاه نظامی برلین تردید دارد و معتقد است رسانه‌های غربی به جای پاسخ خواستن از روسیه باید چین را زیر رگبار سئوال‌های خود ببرند.

رئیس جمهوری آمریکا که گفته می‌شود در انتخابات ریاست جمهوری پاییز آینده بار دیگر چشم امید به روسیه و دخالت مسکو دوخته است، درباره پرونده مسموم شدن ناوالنی گفت: «ایالات متحده ماجرای ترور احتمالی رهبر مخالفان حکومت روسیه را بسیار جدی پیگیری می‌کند اما من شخصا دقیق نمی‌دانم چه رخ داده است. این یک حادثه دردناک و وحشتناک است که نباید هرگز رخ بدهد. ما هنوز سندی در دست نداریم که مسموم شدن او را تایید کند.»

او خیلی زود از بحث فشار آوردن به حکومت روسیه گذشت تا به دستاوردهای سیاسی‌اش درباره کره شمالی و مذاکره بر سر خلع سلاح هسته‌ای با پوتین برسد. ترامپ افزود: «خیلی جالب است که همه همیشه نام روسیه را به زبان می‌آورند. گرچه من معتقدم در این بازه زمانی شاید چین کشوری باشد که باید درباره آن بسیار بیش از روسیه حرف زده شود.»

رئیس جمهوری ایالات متحده در حالی برای کمرنگ کردن نقش روسیه در پرونده ناوالنی کوشید که وزارت خارجه آمریکا موضعی سرسختانه‌تر درباره آن گرفت. استفن بیگن، معاون مایک پمپئو روز جمعه در دیدار با آناتولی آنتونف، سفیر مسکو در واشنگتن از روسیه خواست برای روشن شدن ابعاد پنهان طرح ترور ناوالنی با جامعه بین‌المللی همکاری کند.

الکسی ناوالنی که در یکی از فرودگاه‌های سیبری مسموم و به بیمارستان منتقل شده بود، این روزها در بیمارستانی در برلین بستری است. مقام‌های آلمانی از جمله صدر اعظم آنگلا مرکل مدعی شده‌اند درباره توطنه ترور این منتقد پوتین با سم اعصاب نوویچوک تردید وجود ندارد و روسیه باید پاسخگوی این نقشه آدمکشی باشد.

کد خبر 546471

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha