چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۲:۴۶
۰ نفر

هفت اثر نمایشی جدید از 19 خرداد در مجموعه تئاتر شهر، تالار مولوی، تالار سنگلج، خانه نمایش و تماشاخانه مهر به صحنه رفته‌اند.

در روزهای پایانی خرداد ماه هفت نمایش جدید در سالن‌های مختلف شهر تهران اجرا می‌شود. مجموعه تئاتر‌شهر در سه روز گذشته با دو سالن چهارسو و سایه به میزبانی نمایش‌های ماچیسمو محمد یعقوبی و پای پیاده داوود دانشور رفت.

ماچیسمو براساس ‌رمانی از گراهام گرین داستان چند چریک آمریکای جنوبی است که یک کنسول را به اشتباه گروگان می‌گیرند. منوچهر شجاع طراح صحنه نمایش است و علی سرابی، مهدی پاکدل، امیررضا دلاوری، مسعود میرطاهری، اشکان صادقی، پونه عبدالکریم‌زاده و آیدا کیخایی در آن بازی کرده‌اند. ماچیسمو ساعت 20:15 در چهارسو اجرا می‌شود.

پای پیاده نیز که نوشته اسلاومیر مرژوک است به داستان تعدادی لهستانی می‌پردازد که بعد از اتمام جنگ جهانی دوم قصد بازگشت به میهن خود را دارند. این نمایش کاری از گروه تئاتر آئین است و محمود هندیانی، نسیم ادبی، قدرت‌الله صالحی، بیژن افشار و مینو زاهدی بازیگران آن هستند. پای پیاده ساعت 19:45 در سالن سایه به صحنه می‌رود.

تالار مولوی نیز از 19 خرداد پذیرای دو نمایش ترانه‌ای برای آیدا به کارگردانی سیامک موحدی و قطعاتی از ساموئل بکت به کارگردانی علی‌اکبر علیزاد بوده است. ترانه‌ای برای آیدا نوشته حمیدرضا نعیمی داستان زن و شوهری است که در خانه‌های سازمانی ارتش زندگی می‌کنند. ایرج پزشک است و برای خدمت به جبهه رفته و آیدا که معلم است در خانه به سر می‌برد...

یعقوب صباحی، رؤیا بختیاری، عصمت رضاپور، مجید تفرشی، آهو ایمانی، محمدابراهیم اقبال‌فر و هومن کیایی بازیگران، علی‌اکبر مسافر آستانه دستیار کارگردان، حمیدرضا نعیمی مشاور کارگردان و مانی جعفرزاده آهنگساز ترانه‌ای برای آیدا هستند.

 این نمایش ساعت 17:30 در سالن اصلی مولوی اجرا می‌شود.قطعاتی از ساموئل بکت برگرفته از قطعاتی از متون کوتاه بکت بین دهه‌های 60 تا 80 مثل صدای پا، قطعاتی برای تئاتر، آمد و رفت و... است و خسرو محمودی، میترا گرجی، مرتضی حسین‌زاده، مرتضی یونس‌زاده، علی کیمنش، الهام قادری، زهرا رضایی و لیلا ارجمند بازی می‌کنند. این نمایش هر روز جز شنبه ساعت 20 در سالن اصلی مولوی به صحنه می‌رود.اما تالار سنگلج نیز این روزها شاهد اجرای نمایش عروسی حاکم شهر ملایر با دختر شاه‌پریان کار فرزانه ارسطو براساس متن داوود فتحعلی‌بیگی در ساعت 30/19 است. نمایش با زبان طنز به ماجرای فریب خوردن حکمران ملایر می‌پردازد و گیلدا حمیدی، صدیقه کیانفر، سوسن پرور، فریده فرامرزی، شهره اشتری، تینا شیشه‌گران و آتیه جاوید در آن بازی می‌کنند.

نمایش موهای بلوند به کارگردانی اصغر خلیلی نیز در خانه نمایش اداره برنامه‌های تئاتر اجرا می‌شود. شیوا مکی‌نیان، مهدی حسینی و مهدی فرخوانی بازیگران نمایش هستند که در بیست و پنجمین جشنواره تئاتر فجر، جشنواره تئاتر منطقه‌ای یاسوج، جشنواره استانی و همچنین سه کشور آلمان، هلند و بلژیک به صحنه رفته است. این نمایش ساعت 18:30 اجرا می‌شود.

تماشاخانه مهر حوزه هنری نیز این روزها میزبان نمایش بازی‌نامه فرود به کارگردانی رهام مخدومی است. این نمایش نوشته امیر دژاکام به داستان کیخسرو پسر سیاوش می‌پردازد که سپاهی را به سالاری توس برای انتقام خون پدر به سمت توران گسیل می‌کند، رویا بختیاری، سام کبودوند، حامد پشتیبان و رهام مخدومی بازیگران بازی‌نامه فرود را تشکیل می‌دهند.

اما باقی سالن‌های نمایشی طبق هفته‌های گذشته به کار خود ادامه می‌دهند. سالن‌های اصلی، قشقایی و کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر همچنان میزبان اجرای نمایش‌های کانال کمیل کورش زارعی، رویای نیمه شب پاییز کیومرث مرادی و ماکاندو آزاده انصاری هستند.تالار هنر نیز با نمایش عروسک به کارگردانی علی رحیمی و نمایش وقتی نخودی غول می‌شود به کارگردانی افسانه زمانیان به کار خود ادامه می‌دهد. نمایش قربانی به کارگردانی سیروس همتی نیز کماکان در تالار محراب به صحنه می‌رود.

کد خبر 54644

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز