شهردار منطقه 6 تهران گفت: اجرای طرح کاپ در حوزه زباله‌گردی به شکل محسوس خودش را نشان داده و بر اساس آمار از ۹۸ درصد کتفی‌ها کاسته شده است.

تورج فرهادی شهردار منطقه6

به گزارش همشهری آنلاین، تورج فرهادی شهردار منطقه ۶ تهران در نشست هماهنگی طرح کاپ در این منطقه، گفت: طرح کاپ همیشه از دغدغه‌های جدی شهرداری بوده و در این دوره که هم مدیریت شهری و هم شورای شهر تهران نگاه ویژه به مسائل فرهنگی و اجتماعی دارند، این طرح به صورت خاص مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: برای اجرای طرح کاپ برخی مناطق به صورت پایلوت انتخاب شدند که شهرک والفجر در منطقه ۶ به عنوان پایلوت انتخاب شده است.

فرهادی ادامه داد: در گام اول تهیه بانک اطلاعاتی را در دستور کار قرار دادیم و پس از آن آموزش شهروندان و کارکنان ادارات مختلف در این منطقه را آغاز کردیم که سازمان مدیریت پسماند در این بخش به صورت ویژه همراهی کرد.

شهردار منطقه ۶ تهران اضافه کرد: مخازن جانمایی شده، قراردادها با هتل‌ها، بیمارستان‌ها و وزارتخانه‌ها بسته شده و سرویس‌های جمع‌آوری هم فعال شده‌اند.

وی تاکید کرد: اجرای طرح کاپ در حوزه زباله‌گردی به شکل محسوس خودش را نشان داده و بر اساس آمار از ۹۸ درصد کتفی‌ها کاسته شده است.

بر طبق این گزارش، صدرالدین علیپور مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران نیز در این نشست گفت: تغییر سیستمی که سال‌های سال شهروندان به آن عادت کرده‌اند قطعا موضوع دشواری بود که برای تحقق آن نیاز به همکاری سیستمی در حوزه‌های مختلف داریم.

وی با بیان اینکه تغییر شکل جمع‌آوری پسماند و تاکید بر تفکیک از مبدا سال‌هاست مطرح می‌شود اما مدیریت شهری طی سال‌های گذشته به سمت آن نرفته است، افزود: در این دوره این عزم شکل گرفته و طرح به اجرا درآمده است و اکنون وظیفه همه ماست که برای اجرای درست و دقیق آن تلاش کنیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران ادامه داد: در یک ماه گذشته شاهد بودیم که طرح پیشرفت خوبی داشته است و اکنون بسیاری از مناطق دارند به این طرح می‌پیوندند و پای کار هستند.

علیپور در بخش دیگری از صبحت‌هایش با اشاره به مکانیسم‌های تشویقی، گفت: بخشی از مکانیسم‌های تشویقی مرتبط با اپلیکیشن‌هایی است که قرار است فعالیت کنند اما در این منطقه اپلیکیشن دیگری فعالیت می‌کند که غیرقانونی است. ما در بخش تشویق‌ها، دوچرخه‌هایی را تهیه کردیم که قرار است به شهروندانی اهدا شود که عملکرد خوبی داشته‌اند.

وی افزود: این دوچرخه‌ها به قید قرعه به شهروندان اهدا می‌شود و قصد ما این است که طرح شنبه‌های بدون پسماند به طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو متصل شود.

آرش حسینی میلانی رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران نیز در نشست هماهنگی طرح کاپ در منطقه ۶ تهران گفت: کاپ طرحی اجتماعی است و به صورت مویرگی با کوچکترین سطح سازماندهی اجتماعی یعنی خانواده مرتبط است و هدف آن تغییر رفتارهای فردی است.

وی تاکید کرد: این موضوع قطعا پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و نیاز به حمایت‌های مختلف است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: باید از همان ابتدای اجرای طرح کاپ، نظرسنجی‌های دقیقی از شهروندان در حوزه‌های پذیرش اجتماعی، نقاط ضعف و قوت و ... انجام شود. نظرسنجی‌ها باید برای اقدامات بعدی به صورت دقیق آنالیز شوند.

میلانی ادامه داد: در حوزه تشویق‌ها و مشوق‌ها باید امسال در زمان تصویب بهای خدمات زباله بر اساس مقرارت ملی بین ۲۰ تا ۲۵ درصد تخفیف قائل شویم و اجرایی کنیم تا ساکنان محدوده طرح کاپ بازخوردهای آن را ببینند.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران افزود: طرح‌های پایلوت جدا از مشخص کردن ایرادات و نقاط قوت نقش پیشاهنگی هم دارند. اگر شهروندان احساس خوبی از اجرای طرح داشته باشند این شعاع تاثیرات مثبت تبدیل به سرمایه اجتماعی می‌شود بنابراین باید کمبودهایی که در حوزه نیروی انسانی یا ماشین‌آلات وجود دارد، مرتفع شود.

وی گفت: در رابطه با همکارانی که مسئولیت آموزش را برعهده دارند تاکید می‌کنم که آن‌ها در خط مقدم طرح کاپ قرار دارند و نباید مشکلات اولیه برای کارشان وجود داشته باشد و ضروری است که همه دغدغه‌های آنها رفع شود.

به گزارش همشهری آنلاین، مجتبی یزدانی معاون خدمات شهری شهرداری تهران نیز در این نشست گفت: چند منطقه را در طرح کاپ به عنوان مناطق پایلوت مشخص کردیم. انتظارمان از شهرداران این مناطق این است که نوع عملکردشان به گونه‌ای باشد که مردم با مشاهده اثرات طرح انگیزه بیشتری پیدا کنند و مشوق اجرای آن در مناطق دیگر شوند.

وی با اشاره به اپلیکیشن‌های اجرای طرح نیز گفت: باید صرفا از اپلیکیشن‌های جمع‌آوری پسماندی که مشخص شده است بهره گرفت. فعالیت هر اپلیکیشنی غیر از دو اپلیکیشن مشخص شده خلاف قانون است. این اپلیکیشن‌ها با حضور شهردار تهران رونمایی شدند و مناطق نباید سراغ اپلیکیشن‌های دیگری بروند.

یزدانی درباره نظرسنجی‌های مردمی نیز گفت: باید در گام اول با سوالات فنی و مشخص کردن چارچوب‌های مدنظر این نظرسنجی‌ها آماده شود و در ادامه مرکز مطالعات شهرداری ورود کند و آنالیزها را انجام دهد.

کد خبر 546417
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha