استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به تلاش کشورها برای تولید واکسن کرونا گفت: به نظر می‌رسد تا زمستان حداقل یک واکسن و تا اوایل سال ۲۰۲۱ چندین واکسن تأییدیه بگیرند.

كرونا

به گزارش همشهری‌آنلاین، اکبر فتوحی در نشست کمیته اپیدمیولوژی کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص ابتلای مجدد بیماران مبتلا به کووید ۱۹، گفت: شواهد محدودی در دنیا وجود دارد که ابتلای مجدد را به طور قطع نشان می‌دهد و گزارش آن نیز منتشر شده است.

وی با اشاره به جنبه‌های مثبت و منفی ابتلای مجدد بیماران، گفت: در موارد تأیید شده ابتلای مجدد، این بیماران بی علامت بودند که نشان می‌دهد ابتلاء باعث ایمنی افراد شده و هرگاه سیستم ایمنی خوب عمل کند احتمال اثربخشی واکسن نیز بیشتر می‌شود. همچنین بیانگر این است که فرد مبتلا با وجود اینکه در دوره دوم علامت دار نشده، اما می‌تواند ویروس را منتشر کند. بنابراین امکان ایمنی جمعیتی کمتر شده و افراد باید همچنان مراقب ابتلای مجددشان باشند.

فتوحی با تشریح مراحل تولید واکسن در جهان، افزود: دنیا با سرعت زیادی در حال کار و پیشرفت در زمینه واکسن این بیماری است به طوری که ۲۰۰ واکسن با ۷ تکنولوژی مختلف در حال‌توسعه است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد تا زمستان حداقل یک واکسن و تا اوایل سال ۲۰۲۱ چندین واکسن تأییدیه بگیرند. ابتکاراتی در جهان وجود دارد که زمینه توزیع عادلانه واکسن را در میان کشورها فراهم می‌کند. به این صورت که به تدریج واکسن تولید می‌شود، همه کشورها از حداقل واکسن بهره‌مند شوند تا در اختیار گروه‌های در معرض خطر قرار گیرد. این‌گونه حتی اگر مردم هم به همان تعداد قبل مبتلا شوند، ابتلاء در گروه‌های پرخطر و در نتیجه مرگ‌ومیر کاهش پیدا می‌کند.

کد خبر 545905

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha