سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران به تشریح آخرین وضعیت ایجاد گرمخانه‌های فرامنطقه‌ای در تهران پرداخت.

گرمخانه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، سید مالک حسینی درباره آخرین وضعیت ایجاد گرمخانه‌های فرامنطقه‌ای در شهر تهران، اظهار کرد: احداث ۵ گرمخانه جنرال یا فرامنطقه‌ای، مصوبه شورای شهر تهران است که امسال و سال گذشته برای آن ردیف بودجه در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: آنچه امسال به طور مشخص تعهد داریم ایجاد دو گرمخانه است؛ بنابراین قرار نیست ۵ گرمخانه در یک سال راه‌اندازی شوند ولی در حال تلاش هستیم منابعی که در نظر گرفته شده است را به طور کامل جذب کنیم و علاوه بر دو گرمخانه فرامنطقه‌ای جدیدالتاسیس، ظرفیت برخی از گرمخانه‌هایمان را که اکنون حدود ۱۰۰ الی ۱۵۰ نفر است را به گونه‌ای با توسعه بنا افزایش دهیم ‌که به گرمخانه‌های فرامنطقه‌ای تبدیل شوند.

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران تصریح کرد: مناطق ۴ و ۱۶، دو منطقه‌ای هستند که طبق توافق و به خاطر نیاز مقرر شد محل اجرای این پروژه‌ها باشند، خوشبختانه با همکاری نزدیک شهردار منطقه ۴ موضوع تمام شده است و اگر مشکل غیرمترقبه‌ای پیش نیاید در شهریور عملیات نقشه‌برداری و آغاز عملیات عمرانی را خواهیم داشت.

وی افزود: اما متأسفانه در فرآیند تحویل زمین در منطقه ۱۶ به دلیل مشکلاتی که در جانمایی صورت گرفته بود و به دلیل در نظر نگرفتن الزامات زیست محیطی، فرهنگی و اجتماعی، نقاط شناسایی شده قابلیت بهره‌برداری نداشتند و مجبور به تغییر آنها شدیم. اکنون منطقه ۱۶ هم همکاری خوبی برای نهایی‌سازی محل احداث گرمخانه آغاز کرده و امیدواریم طی دو هفته آتی این موضوع به سرانجام برسد. قطعا پس از تحویل گرفتن زمین، به فوریت عملیات عمرانی را در این منطقه نیز آغاز خواهیم کرد.

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران افزود: اصولا گرمخانه‌های فرامنطقه‌ای که به تصویب شورای شهر رسیده است بر اساس نیاز برای بالا بردن تعداد تخت‌های موجود برای کارتن‌خواب‌ها و افراد بی‌سرپناه در شهر تهران بوده است. بنابراین با تقسیم تهران به ۵ پهنه مختلف تلاش شده است از بار گرمخانه‌های منطقه‌ای و محلی که بعضا نارضایتی‌هایی نیز ایجاد می‌کند، کم کنیم.

وی با بیان اینکه گرمخانه‌های کوچک مقیاس بین ۲۰ تا ۱۰۰ نفر ظرفیت دارند که با افزوده شدن گرمخانه‌های فرامنطقه‌ای در واقع ظرفیت پذیرش مددجویان در کل را افزایش می‌دهیم، گفت: بر اساس مطالعات انجام شده، ابتدا صحبت از این بود که گرمخانه‌های فرامنطقه‌ای ۵۰۰ و ۱۰۰۰ نفره باشند اما در نهایت به این جمع‌بندی رسیدیم که ظرفیت آنها بیش از ۳۰۰ نفر نباشد.

حسینی ادامه داد: تجربه ما در منطقه ۱۵ چالش‌هایی ایجاد کرده و گرمخانه خاوران که در شب‌های سرد سال تا ۱۰۰۰ نفر را هم پوشش می‌دهد، به سبب ازدحام بخشی از مددجویان در محله در ساعات مختلف روز موجب برخی نارضایتی‌ها شده است. بر اساس مطالعات انجام شده بررسی و نمونه‌های موفق در کشورهای دیگر به این ‌جمع‌بندی رسیدیم که اگر گرمخانه‌های فرامنطقه‌ای حداکثر با ظرفیت ۳۰۰ نفر طراحی و ساخته شوند بسیاری از مشکلات کنونی رفع خواهد شد.

کد خبر 545698
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha