سه‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۸
۰ نفر

شماری از کشاورزان شرق اصفهان (دشت برخوار) روز سه‌شنبه ۱۱ شهریور با اجتماع مقابل استانداری این استان حقابه خود را خواستار شدند.

تجمع کشاورزان دشت برخوار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، یکی از این کشاورزان که خواست نامش در خبر ذکر نشود، گفت: مراجع ذی‌ربط استانی و کشوری حقابه خریداری‌شده کشاورزان را در اختیار آنها قرار دهند. وی خواهان عدالت در حق کشاورزان شد و تصریح کرد: حقابه‌های نداده  و خسارت ناشی از خشکسالی به کشاورزان دشت برخوار پرداخت شود. آنان می‌گفتند اگر حقابه اراضی پرداخت نشود، محصولاتشان خشک می‌شود. تعداد این کشاورزان دست‌کم ۵۰ نفر بود.

به دلیل خشک شدن رودخانه زاینده‌رود، شمار زیادی از کشاورزان استان اصفهان با مشکلات تامین حقابه مواجه شده‌اند که این مشکل در فرایند کاشت و داشت و برداشت محصول بر دغدغه آنان افزوده است. اراضی کشاورزی اصفهان حدود ۵۶۳ هزار هکتار معادل ۳.۵ درصد از مساحت استان است که با توجه به محدودیت‌های منابع آب در سال‌های اخیر، فقط حدود ۲۹۰ هزار هکتار آن تحت کشت زراعی و باغی قرار گرفته است.

زاینده‌رود به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر به عنوان بزرگ‌ترین رودخانه منطقه مرکزی ایران از کوه‌های زاگرس مرکزی سرچشمه می‌گیرد و در نهایت به تالاب بین‌المللی گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد. این رودخانه در دهه‌های اخیر به دلیل خشکسالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت در فصول گرم با خشکی مواجه می‌شود که این موضوع مشکلات بسیاری برای بخش‌های آشامیدنی، صمت، کشاورزی، گردشگری و محیط زیست به وجود آورده است.

کد خبر 545440

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha