کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه مرحله تبلیغاتی امام سجاد(ع) برای حفظ دین در دو مرحله بروز و ظهور می‌کند، گفت: اولین مرحله تبلیغ امام از همان زمان اسارت با سخنرانی در کاخ یزید آغاز شد و پس از ورود به مدینه، ایشان مسیر دعا را در دستور کار خود قرار داد و نقشه راه تشیع را مشخص کرد.

امام سجاد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین امیر عبدالملکی با تسلیت سالروز شهادت امام سجاد (ع) اظهار کرد:در تاریخ دو نقل متفاوت برای شهادت امام سجاد (ع) نقل شده است که یکی ۱۲ محرم و دیگری ۲۵ محرم سال ۹۴ هجری است. در دورانی که امام سجاد (ع) زندگی می‌کردند یکی از سخت‌ترین دوران تشیع بود.

وی گفت: زمامداری تشیع در فضایی پر از اختناق و در بدترین شرایط حاکم که از زمان صدر اسلام تا آن زمان دیده شده بود در زمان امام سجاد (ع) بروز و ظهور بیشتری پیدا کرد. بعد از شهادت امام حسین (ع)، جامعه مسلمین رو به انحطاط رفت و همین مسئولیت و وظیفه امام سجاد (ع) را سخت‌تر کرد چون اول باید جامعه مسلمین را از احساسات بی‌جا و نادرست پاک می‌کردند و پس از آن بصیرت لازم را به مردم می‌دادند.

این استاد اخلاق و خطیب دینی خاطرنشان کرد: مرحله تبلیغ و رسالت امام سجاد (ع) در دو مرحله شکل گرفت که مرحله اول از همان زمان اسارت شروع شد و شاهد بودیم که حضرت در کاخ یزید بیانات گهرباری را داشتند. در کنار امام سجاد (ع)، سخنان حضرت زینب (س) نیز بسیار راهگشا بود. در کاخ یزید، آن سخنرانی قراء و تاریخی امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) باعث شد که تشیع و اسلام حفظ شود.

وی گفت: مرحله دوم تبلیغ امام سجاد (ع) با ورود ایشان به مدینه آغاز شد. تا زمان به درک وصل شدن یزید تمام وسایل ارتباط جمعی و تبلیغی در اختیار طاغوت بود اما امام سجاد (ع) مسیری دیگر را به نام دعا در دستور کار قرار دادند. حضرت به نوعی در اسارت بودند و با ادعیه‌هایی که بر زبان جاری می‌کردند راه و روش و هدف و نقشه تشیع را برای آیندگان نشان دادند. اکنون می‌بینیم که بزرگترین منابع حقوقی دنیا به رساله حقوق امام سجاد (ع) مراجعه می‌کنند و صحیفه سجادیه جزو ارزشمندترین منابعی است که متاسفانه کمتر به آن توجه شده است و باید این منابع در روش‌های تربیتی و زندگی ما بیشتر از گذشته نمود و بروز داشته باشد.

کد خبر 545418

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha