سه‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶
۰ نفر

تعداد ۵۸ روستای کردستان از نظر وجود بیش از حد مجاز آرسنیک شناسایی شدند که مشکل ۲۱ روستا برطرف شده اما هنوز در ۳۷ روستا مشکلات آنها در این زمینه همچنان باقی است.

آب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: بیشتر این روستاها در شهرستان‌های بیجار و قروه هستند که برای حل مشکلات آن اقداماتی از جمله مجتمع‌های جایگزین آبرسانی و نصب دستگاه حذف آرسنیک انجام گرفته است.

ابراهیم قادری اظهار کرد: برنامه‌ای با عنوان ایمنی آب از اواخر سال ۹۴ در استان شروع  شده که شهرهای سنندج و بانه و روستای مارنج کامیاران و مجتمع آبرسانی سرخه دزج سنندج با ۶ روستا زیرپوشش این برنامه قرار گرفته‌اند و روند بهبود فرآیند تامین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی در آنها در دست اجراست.

درصد بهره‌مندی روستاییان استان از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی ۸۹.۱ درصد است، ۹۹.۷ درصد ساکنان مناطق شهری هم از این نعمت برخوردار هستند.

برنامه پایش فلزات سنگین در آب آشامیدنی در سطح استان با هدف سنجش و ارزیابی وجود فلزات سنگین سرب، آرسنیک و کادمیوم از سال ۹۴ درسطح استان شروع و آب آشامیدنی همه شهرها و روستاهای سطح استان دراین زمینه بررسی شده است.

از سال ۹۷ سنجش فلز سنگین سلنیوم نیز در همه منابع آبی سطح استان انجام و طی آن تمامی منابع آبی کنترل شد و هیچکدام از منابع آبی مشکلی در این زمینه نداشت.

ارتقا کیفیت آب آشامیدنی یکی از اولویت‌های استانی است که با رعایت همه بندهای سند «راهبرد ملی بهبود کیفیت آب شرب» که در آن شرح وظایف سازمان‌محیط زیست، آب و فاضلاب، آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی و دانشگاه‌های علوم پزشکی و سایر سازمان‌های مرتبط ذکر شده است، میسر خواهد شد.

کردستان یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت دارد و در حال حاضر ۳۸۳ هزار و ۱۳۷ مشترک در استان و یک هزار و ۱۱ روستا زیرپوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب هستند.

کد خبر 545329

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha