شهر رضویه که در حاشیه کلانشهر مشهد قرار دارد، خود گرفتار حاشیه‌نشینی شده است و اکنون برای رفع این معضل، بخشداری رضویه، فرمانداری مشهد و بنیاد مسکن با بازتعریف طرح‌های هادی در منطقه دست به کار شده‌اند.

حاشیه‌نشینی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، شهرستان ۳.۵ میلیون نفری مشهد متشکل از سه بخش مرکزی، رضویه و احمد آباد است که به ترتیب سه شهر مشهد، رضویه و ملک آباد مرکز سه بخش یاد شده هستند.

بر اساس قانون، ساخت و سازها در شهرهای کوچک مانند رضویه مطابق طرح هادی مصوب بنیاد مسکن انجام می‌شود، گسترده شدن و افزایش ساخت و سازها در روستاهای اطراف این شهر کوچک همچنان که به جمعیت این واحد می‌افزاید موجب ایجاد حاشیه‌نشینی در این منطقه شده است. بخشدار رضویه گفت: اکنون در روستاهای تپه‌سلام و جیم‌آباد که در حریم و خارج از بافت طرح هادی شهر رضویه قرار دارند، ساخت و سازها رونق گرفته است.

مهدی استیری افزود: تجمیع واحدهای تولیدی در این روستاها بویژه تپه‌سلام به نوعی شهرک صنعتی غیررسمی ایجاد کرده است، وجود موسسه صنعتی گوشت و واحد تولید مواد پروتئینی و ۱۵۶ واحد تولیدی سنگ در روستای تپه سلام نمونه فعالیت گسترده واحدهای صنعتی در این منطقه است. اکنون افرادی که در این واحدها فعالیت می‌کنند به دنبال سکونت در این محدوده هستند و نیروی مورد نیاز و واقعی و مولد در مناطق روستایی یاد شده به حساب آمده و نیازمند سکونت در این روستاها هستند.

بخشدار رضویه با اشاره به وجود استعدادهای دامداری و کشاورزی در دو روستای تپه‌سلام و جیم‌آباد گفت: با همکاری بنیاد مسکن به دنبال ساماندهی واحدهای خارج از بافت شهر رضویه هستیم تا بتوانیم خدمات بهتر و گسترده‌تری ارائه دهیم. اما افزایش جمعیت در روستاهایی مثل دستگردان و سالارآباد واقع در حاشیه محورهای ارتباطی با مشهد به دلیل مهاجرت مردم از شهر مشهد به مناطق ارزان قیمت در روستاهای آباد و نزدیک به شهر است که این شرایط در دو روستای ذکر شده وجود دارد لذا افزایش سکونت در این مناطق مولد و مثبت نیست و فقط جنبه سکونتگاهی دارد.

استیری ادامه داد: بر اساس سرشماری سال ۹۵ جمعیت شهر رضویه هشت هزار و ۸۰۰ نفر بوده است، اما بر اساس آمار مرکز بهداشت اکنون شمار ساکنان آن ۱۱ هزار و ۴۰۰ نفر است، در حال حاضر هزار واحد مسکن مهر در این شهر ساخته شده که فقط این واحدها سه هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت دارند. در سرشماری سال ۹۵ جمعیت حدود ۷۰ هزار بود، رشد جمعیت در این مدت بواسطه رشد مهاجرت‌ها و حاشیه‌نشینی در شهر رخ داده است و پیش‌بینی می‌شود براساس خدمات‌دهی خانه‌های بهداشت ۸۳ هزار نفر در این بخش سکونت داشته باشند.

وی افزود: به خاطر شرایط گذشته و عدم نظارت کافی، ساخت و سازهایی انجام شده است، اگر بخواهیم ساخت وسازهای غیرمجاز منطقه را قلع و قمع کنیم تبعات اجتماعی دارد، اگر رها کنیم بازهم با مسائل اجتماعی، بهداشتی و فرهنگی بواسطه حاشیه‌نشینی‌ها مواجه می‌شویم، در آینده به دنبال جمع‌بندی برای رفع مشکلات این پهنه هستیم و امیدواریم این پهنه وارد بافت روستایی شود تا خدمات بهتری برای مردم ارائه شود. این اقدامات از قطعه‌بندی زمین‌های کشاورزی منطقه جلوگیری می‌کند و فروش این قطعات که به معضلی برای بخشداری تبدیل شده، ساماندهی می‌شود. مناطق یادشده زیر نظر بنیاد مسکن، دهیاری و بخشداری با کاربری مسکونی به واحدهای خرد قطعه بندی می‌شود و برای احداث مسکن به جوانان واجد شرایط واگذار می‌شود.

استیری گفت: بخش رضویه با ۷۱ پارچه آبادی ۵۲ دهیاری دارد و روستاهای تپه‌سلام، جیم‌آباد، سالارآباد، دستگردان، میامی، تقی‌آباد و آبروان پرجمعیت و دارای چند هزار سکنه هستند.

منطقه نیازمند بازنگری در حریم و طرح‌های هادی

معاون عمرانی فرماندار مشهد نیز گفت: برای رفع مشکلات ناشی از افزایش جمعیت و سکونت در این بخش اصلاح و بازنگری در طرح هادی و حریم شهر رضویه در کارگروه امور زیربنایی استانداری در دستور کار قرار گرفته که با ملاحظاتی همراه است.

مهدی برامکی افزود: یکی از مشکلات، مساله تعیین حریم شهر مشهد است که با طرح تقسیمات کشوری همخوانی ندارد و حریم یاد شده در محدوده‌ای با حریم شهر رضویه تداخل پیدا کرده، از طرفی برخی زمین‌های آستان قدس رضوی و پدافند هوایی ارتش در جنوب شهر رضویه نیز در حریم این شهر قرار گرفته و نظارتی بر ساخت و سازهای آن نیست، لذا شهرداری برای تسهیل در نظارت بر ساخت و سازها خواستار خروج این مناطق از حریم این شهر است.

وی ادامه داد: جلساتی نیز با دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستاهای تپه‌سلام و جیم‌آباد و شهر رضویه برگزار شده و مقرر شد بواسطه خواست این روستاها و تداخل حریم آنها با شهر رضویه، بافت روستایی یاد شده از حریم شهر رضویه خارج شود که لازم است بنیاد مسکن برای بازنگری در طرح هادی این روستاها تسریع کند. در مطالبات اهالی و دهیاران روستاهای تپه‌سلام و جیم‌آباد موضوع تبدیل این دو روستا به شهر نیز مطرح است که البته باید این موضوع در فرایند جداگانه و در زمان لازم مورد بررسی قرار گیرد و اقدامات فعلی در این راستا نیست.  

کد خبر 545206

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خراسان رضوی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha