شاخص کل بورس دهم شهریورماه به لطف رشد قیمت در غول‌های کالایی نیم درصد رشد کرد اما افت قیمت در صنایع کوچک و متوسط حدود یک درصد از ارتفاع شاخص هم‌وزن کاست.

بورس هوم پيج

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اقتصادنیوز، بورس تهران معاملات امروز را چنانکه انتظار می‌رفت با رشد قیمتها آغاز کرد. با این حال، تلاش بازیگران بازار برای شناسایی سود و در نتیجه، عرضه‌های سنگین در همان دقایق اولیه، قیمتها را تحت فشار گذاشت. در نهایت، شاخص کل به لطف رشد قیمت در غول‌های کالایی نیم درصد رشد کرد اما افت قیمت در صنایع کوچک و متوسط حدود یک درصد از ارتفاع شاخص هم‌وزن کاست.

  • ردپای چند شرکت بزرگ در رشد شاخص کل

شرکت‌های بزرگ صنایع پتروشیمی، فلزات، معدنی‌ها و صنعت پالایشی از جمله فارس و فملی و فولاد نقش عمده را در رشد نیم درصدی شاخص کل بورس بر عهده داشتند. در واقع، این گروهها بخش اصلی منابع را جذب کردند و برخلاف روند عمومی بازار ضمن برخورداری از صف خرید، به روند افزایشی خود ادامه دادند. این اتفاق در شرایطی افتاد که سهام ۴۳۰ نماد از ۵۸۰ نماد معامله شده در بورس و فرابورس با افت قیمت به کار خود پایان دادند. فشار فروش به ویژه پس از عرضه  صف‌های خرید در دقایق نخست تقریبا کل بازار را تحت‌الشعاع قرار داد.

  • حضور پررنگ معامله‌گران خرد در جبهه خرید

مطابق انتظار بخشی از رشد قیمت در صنایع را می‌توان به حمایت فعالان حقوقی بازار نسبت داد. حقوقی‌ها که از هفته قبل مکلف به حمایت از قیمت‌ها و جمع‌آوری صفوف سنگین فروش شده بودند، امروز هم در سمت خرید مشارکت نسبتا موثری داشتند. اما نکته جالب توجه حضور پررنگ معامله‌گران خرد در جبهه خرید بود. سرمایه‌گذاران حقیقی امروز در صنایع فلزات و پالایشی بیشتر خریدار سهم بودند تا فروشنده. این دو صنعت از حیث خالص خرید حقیقی در صدر فهرست صنایع بورسی قرار گرفتند و بیشترین تاثیرات را بر شاخص کل گذاشتند.

حرکت منابع خرد به سمت این صنایع را از دو منظر می‌توان بررسی کرد. از یک طرف، به نظر می‌رسد رشد قیمتهای جهانی نفت و فلزات به همراه افزایش نسبی نرخ دلار عامل رونق تقاضا در این صنایع بورسی است و از طرف دیگر، حمایتهای اخیر که ریسک معامله در سهام این صنایع را  کم کرده و منجر به جذب غیرمستقیم سرمایه‌های خرد به سمت گروههای مورد حمایت دولت شده است.

  • رفع ریسک بزرگ سامانه فنی معاملات

یکی از اتفاقات مهم امروز جهش ارزش دادوستدهای خرد همراه با رفع ریسک بزرگ سامانه فنی معاملات بود. امروز حدود ۲۸ هزار میلیارد تومان سهم در تابلوهای مختلف بورس و فرابورس به صورت خرد و به روانی و با سرعت قابل قبولی بین فعالان بازار دست به دست شد.

این بیشترین میزان ارزش معاملات از ۱۴ مرداد است. البته اوج‌گیری حجم و ارزش معاملات خرد بورس در شرایطی رقم خورد که رفت و برگشت‌های هیجانی قیمت‌ها از صف خرید به صف فروش و به طور کلی، چرخه صف‌نشینی در معاملات امروز هم تکرار شد. افزایش تحرکات معامله‌گران به ویژه افراد حقیقی فعال در بازار دورنمای قیمت‌ها را امیدوارتر ساخت. هر چند هنوز برخی از فعالان بازار نگران شکل‌گیری موج دوم خروج سرمایه تا قبل از رسیدن قیمت‌ها به قله تاریخی و تاثیر بی‌دوام حمایت‌های تصنعی اخیر هستند.

کد خبر 545129

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خنده IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    13 0
    دلیل این خروج ایجاد بی اعتمادی شدید سهامداران از سومدیریت و ضعف عملکرد سازمان بورس شد... وقتی سهامداران که عمدتا از مردم عادی و تازه کار هستند دستوری بودند بورس را مشاهده نمودند سعی در خروج از بورس میکنند. نقدینگی که از بورس خارج میشود. در ارز . طلا. دلار. مسکن. و خودرو . و دیگر اقلام حیاتی میره. که موجب افزایش تورم میگردد... کاش اقای رئیس جمهور مدیریت بهتری داشت. و مدیران بهتری را انتخاب میکرد.
  • هموطن IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    7 0
    این نماد وپارس رو بسته اند تکلیف ما رو روشن نمیکنن.آزاد کنین تکلیفمون روشن شه یا ضرر مثل همیشه یا سود لاکپشتی