یک کارشناس محیط زیست از کاهش سطح تراز آب دریای خزر طی یک دهه اخیر خبر داد و گفت: خطر خشکسالی استان‌های شمال کشور را تهدید می‌کند.

علت کاهش تراز آب خزر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمدرضا محبوب‌فر کارشناس محیط زیست با اشاره به طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان گفت: طی یک دهه اخیر تراز سطح آب دریای خزر یک متر کاسته شده و طی یک سال اخیر سطح تراز آب دریای خزر ۲۰ سانتی‌متر کاهش یافته است.

او با اشاره به اینکه سطح تراز آب دریای خرز به دلیل افزایش کاهش دما و بارش کاسته شده است، افزود: با توجه به اینکه در یک سال گذشته ۳۳ درصد بارش‌ها در شمال کشور افزایش داشته است، اما بارش‌ها نتوانسته خشکسالی سال‌های قبل را جبران کند.

به گفته این کارشناس محیط زیست، علاوه بر کاهش بارش، افزایش برداشت بی‌رویه از آب بر اثر افزایش جمعیت، سدسازی منجر به پدیده وقوع خشکسالی در استان‌های شمالی شده است.

محبوب‌فر توضیح داد: طرح انتقال آب دریای خزر به مناطق کویری سمنان اکنون در مرحله اجرایی است که حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب قرار است به شهر سمنان انتقال پیدا کند.

او با اشاره به اینکه این طرح مهم‌ترین نگرانی برای آینده محیط زیست است، گفت: انتقال این حجم عظیم آب سبب تغییرات اقلیمی می‌شود و هنگامی که آب دریای خزر کاهش پیدا کند به مراتب سطح آب سفره‌های زیرزمینی هم در استان‌های شمالی کاهش پیدا می‌کند.

کارشناس محیط زیست افزود: با توجه به اینکه طی دو سال اخیر بارش‌ها افزایش پیدا کرده است، اما خطر خشکسالی وجود دارد.

محبوب‌فر گفت: متاسفانه بسیاری از زمین‌ها در استان‌های شمالی مورد ساخت‌وساز قرار گرفتند و تعداد شهرک‌های مسکونی نزدیک به ساحل در حال افزایش است.
 

کد خبر 544600

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اصغر IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
    1 3
    سد سازیهای بی رویه در استان زنجان، منجر به کاهش آب سفیدرود و شور شدن بیشتر آن شده است. اگر این روند اصلاح نشود، کاشت برنج در زمینهای حاصل خیز شمال دیگر امکان پذیر نخواهد بود