جواد آرین منش* به‌نظر می‌رسد هرقدر از زمان رحلت امام خمینی ره فاصله می‌گیریم، ضرورت بازخوانی وصیت نامه ایشان بیش از پیش آشکار می‌شود؛

زیرا چنان که مقام معظم رهبری اشاره کردند یکی از بهترین و بزرگ‌ترین رهنمودها برای ملت ما وصیت‌نامه امام است.

وصیت نامه امام، دایره المعارفی است که در آن هر چه بر اسلام گذشته مورد تدقیق قرار گرفته و عظمت قرآن، عظمت اسلام، تشیع و اهل‌بیت در آن مورد توجه امام بوده است، امام از توطئه ابرقدرت‌ها علیه ایران پرده برمی دارند و نقشی را که رسانه‌های وابسته در تخریب انقلاب داشتند روشن می‌کنند، دستاوردهای انقلاب را تشریح کرده و انقلاب اسلامی را با سایر انقلاب‌ها مقایسه می‌کنند.

امام خمینی در قسمت‌هایی از این وصیت نامه توصیه‌هایی به همه دست اندرکاران، مسئولان و نمایندگان مجلس و... داشته‌اند. اینجاست که بازخوانی وصیت نامه به‌عنوان راهنمای مسئولان و سیاستگذاران نظام ضرورت می‌یابد.

از سوی دیگر، امام خمینی رهنمودهایی برای اقشار مختلف مردم؛ از قشر دانشگاهیان گرفته تا روحانیون و علما داشته‌اند و این رهنمودها ضرورت بررسی و بازخوانی در وصیت‌نامه امام را برای اقشار مختلف مردم بیشتر نمایان می‌سازد. 

اگر می‌خواهیم که امروز ذره‌ای انحراف از راه امام و از ارزش‌های امام صورت نگیرد باید میزانی باشد برای انطباق حرکات و رفتار مسئولان و اقشار مختلف با آن ارزش‌ها. به‌نظر می‌رسد وصیت نامه چنین میزانی را برای ترسیم چشم‌انداز آینده نظام مقدس به دست می‌دهد.

از سوی دیگر ضرورت بازخوانی وصیت نامه امام راحل برای قشرهای مختلف مردم و مسئولان همه دستگاه‌ها از آنجا ناشی می‌شود که انقلاب نسل‌های جدیدی را به جامعه معرفی کرده است و جوانانی وارد عرصه اجتماعی کشور شده‌اند که دوران امام را درک نکرده و موثق‌ترین منبع شناخت معمار کبیر انقلاب برای این نسل آثار مکتوب، بیانات امام و به ویژه وصیت نامه ایشان است که با مراجعه به آن، جوانان می‌توانند راه آینده را برای خود ترسیم کنند.

از طرف دیگر این روزها شاهد نقل قول‌هایی منتسب به امام از سوی برخی اشخاص هستیم، این گفته‌ها گاه برداشت‌ها و استنباط‌های شخصی اشخاص از مفاهیم و ارزش‌های امام است، لذا برای ممانعت از تحریف در بیانات امام، بررسی مجدد وصیت نامه عقیدتی سیاسی ایشان اهمیت می‌یابد.

* نماینده مجلس

کد خبر 54456

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز