آبه شینزو که در هفته‌های اخیر دو بار به بیمارستان مراجعه کرده بود، سرانجام تصمیم خود را گرفت و امروز جمعه یک سال پیش از پایان دوره از مقام نخست‌وزیری ژاپن کناره‌گیری کرد.

آبه شينزو نخست‌وزير ژاپن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، آقای شینزو هفته گذشته رکورد عموی بزرگ خود را به عنوان دیرپاترین نخست‌وزیر تاریخ ژاپن شکست اما بیماری اجازه نداد بیش از این در کاخ نخست‌وزیری اقامت داشته باشد. دوره او سپتامبر ۲۰۲۱ به پایان می‌رسد و حالا در روزهای پایانی اوت ۲۰۲۰ و تقریبا یک سال پیش از فرارسیدن زمان خداحافظی از مقام نخست‌وزیری، ناچار است قدرت را به جانشین خود بسپرد.

مقام‌های ارشد حزب لیبرال دموکرات ژاپن پیش‌تر تلاش کرده بودند شایعه‌های مربوط به سلامتی نخست‌وزیر را تکذیب و اعلام کنند شینزو مشکلی برای ادامه مدیریت دولت ندارد اما با کناره‌گیری او ماجرای جنگ قدرت در این حزب هم بالا می‌گیرد. بر اساس قانون، تارو آسو که جانشین نخست‌وزیر و همزمان وزیر اقتصاد ژاپن است، به جای شینزو زمام او را عهده‌دار می‌شود. هر چند حزب لیبرال دموکرات پس از رفتن شینزو باید برای انتخاب رئیس به جمع‌بندی برسد.

با اینکه سخنگوی دولت ژاپن گفته بود هر روز دست‌کم دو بار نخست‌وزیر را می‌بیند و نشانه‌ای از بیماری یا ناتوانی در اداره امور در او ندیده است اما آقای آبه شینزو به زودی دفتر نخست‌وزیری را برای همیشه ترک می‌کند. او پیش‌تر در سال‌های پایانی دهه ۲۰۰۰ هم پس از فقط یک سال نخست‌وزیر بودن به دلیل ابتلا به التهاب روده عطای قدرت را به لقایش بخشیده و از قدرت کناره گرفته بود. حضور هفته گذشته شینزو در بیمارستان هشت سال طول کشیده و خیلی‌ها را نگران کرده بود.

رسانه‌های ژاپن اعلام کرده‌اند شینزو پیش از گرفتن تصمیم نهایی برای آخرین بار تلفنی با پزشکان مشورت می‌کند و ساعت پنج عصر به وقت محلی برابر رسانه‌ها قرار می‌گیرد. به احتمال فراوان او در متن خداحافظی خود از مدیریت مهار کرونا در ژاپن هم دفاع و بعد برای همیشه با کاخ نخست‌وزیر وداع می‌کند. هر چند یکی از مهم‌ترین چالش‌های دولت ژاپن برگزار شدن یا نشدن المپیک توکیو در تابستان سال ۲۰۲۱ است.

او در بخشی از نشست خبری عصر امروز خود به وقت ژاپن گفت: «بیماری کهنه‌ام از ماه گذشته بازگشته و بر وضع جسمانی‌ام اثر گذاشته است. ناتوانی جسمی ممکن است باعث اشتباه در داوری و تصمیم‌گیری سیاسی شود و به همین دلیل از نخست‌وزیری کناره‌گیری می‌کنم. از کارهایی هم که نتوانستم به سرانجام برسانم از همه عذر می‌خواهم.»

کد خبر 544326

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha