دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۵۰
۰ نفر

رمضان لطفی* تجارب سال‌های اخیر نقش حساس نیروی کار را در برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نمایان کرده است.

بدون تردید اهمیت این مهم در روند توسعه اشتغال هم نقش‌آفرین خواهد بود،  از این‌رو برای رسیدن به تعادل عرضه و تقاضای نیروی کار، مدیریت در بازار کار، امری اساسی و حیاتی محسوب می‌شود.

دستیابی به شغل مناسب از نیازهای اساسی افراد به شمار می‌آید. جوینده کار، به منظور به دست آوردن اشتغال سریع در تلاش است، از سوی دیگر کافرما برای تامین نیروی متخصص و کارآمد همچنان جست‌وجو می‌کند.

بازار کار به عنوان مرکز  یا مکانی برای مراجعه نیروی کار(کارجو و کارفرما) وجود دارد.
وزارت کار و امور اجتماعی با راه‌اندازی دفاتر خدمات اشتغال و کاریابی‌ها، موظف است ضمن شناسایی زمینه‌های ایجاد اشتغال ارتباط بین کارجو و کارفرما، را فراهم سازد.

نیروی کار با مراجعه به دفاتر کاریابی نیازهای شغلی را شناسایی و تامین می‌کند. در این میان علاوه بر نقش کاریابی‌ها در جهت معرفی فرصت‌های شغلی به جویندگان کار و آشنایی کارفرمایان با تخصص و مهارت کارجو، برخی از موسسات و شرکت‌ها و کارفرمایان برای تامین نیروی کار مورد نظر از طریق درج آگهی در جراید مبادرت به کاریابی می‌کنند.

به همین واسطه کاریابی از طریق آگهی هم به عنوان یک بازار کار در اختیار جوینده کار قرار می‌گیرد. در نتیجه آشنایی و ارتباط کارجو و کارفرما برقرار می‌شود.

به نظر می‌رسد ساماندهی هرچه بیشتر و بهتر این نوع کاریابی مستلزم هماهنگی و همراهی سیستمی در میان نهادهای مربوط است. جراید برای تامین نیازهای مالی خود نیازمند دریافت آگهی‌های مختلف و متنوع از بخش‌های گوناگون هستند که یکی از آن موارد می‌تواند موضوع اشتغال باشد.

از سوی دیگر کارفرمایان هم برای شناسایی نیروی کار مورد نظر خود ترجیح می‌دهند از طریق چاپ آگهی اقدام کنند؛  یعنی انتخاب مسیری که برای هموارسازی آن باید کوشید.

وزارت کار و امور اجتماعی و دیگر دستگاه‌های مرتبط می‌توانند به عنوان سیاستگذار و ناظر در این راه حضور داشته باشند. به همین منظور پیشنهاد می‌شود کاریابی‌ها، حضور پررنگی داشته باشند با این تدبیر و سیاست که ارتباط بین کارفرمایان و کاریابی‌ها بیش از پیش باشد تا ارائه هرگونه آگهی اشتغال با هماهنگی یکی از مراکز یا دفاتر کاریابی صورت گیرد.

همکاری و همراهی روان و آسان بین دستگاه‌ها در این مرحله، اقدام موثر و کارآمدی در جهت کاهش دغدغه‌ها خواهد بود.جراید تکلیفی برای شناسایی هویت افراد  یا موسسات آگهی دهنده ندارند.

همچنین وظیفه‌ای در قبال جوینده کار.  اما توجه به ضوابط می‌تواند، نقش و عملکرد آن را ضابطه‌مند کند، یعنی آگهی که برای معرفی فرصت شغلی به جراید ارائه می‌شود باید همراه با معرفی‌نامه کاریابی‌های معتبر و دارای مجوز باشد.

در این بین دغدغه کارجو و کارفرما کاسته می‌شود، چرا که دفاتر کاریابی می‌توانند به عنوان یک مرجع آسان و سریع‌ پیگیر مسائل و موضوعات باشند.

ساده‌تر از آن، وزارت کار و امور اجتماعی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چند نشست کارشناسی ، مسائل کاریابی‌ها را شناسایی کنند و برای حل آن با همکاری و همدلی گام بردارند تا حقوق کارجو، کارفرما و جراید محفوظ بماند.

در همین راستا فرهنگسرای کار نشست‌های تخصصی را با صاحبان ایده و تجربه آغاز کرده است و با این باور که هماهنگی و همراهی بین دستگاه‌ها و نهادها می‌تواند زمینه رشد و شکوفایی را در مراحل انجام کار فراهم آورد.

این فرهنگسرا با استفاده از نظرات و روشنگری‌های ارزنده صاحب‌نظران در تلاش است تا برای بهبود وضعیت فعلی کاریابی‌ها پیشنهادهای  قابل اجرای کارشناسان را تدوین و به دستگاه‌های ذی‌ربط ارائه دهد.

شهروندان،  کارجویان  و کارفرمایان محترم، در این مسیر از زندگی که تامین و دستیابی به شغل و نیروی متخصص از نیازهای اساسی و مهم به شمار می‌آید، شرط اول اخلاق و وجدان کار است.

سرلوحه قرار دادن اخلاق و اعتقاد به باورهای دینی و انسانی در تمامی عرصه‌های کار و زندگی یار و یاوری برای امنیت و آسایش خود و دیگران و جامعه است نگذاریم با یک غفلت یا نادانی که ممکن است با بهانه‌های مختلف چون(آگهی استخدام) آغاز می‌شود، پایانی ناخوشایند همراه با پشیمانی و ندامت رقم زنیم که دیگر سودی نخواهد داشت.

*رئیس فرهنگسرای کار

کد خبر 54427

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز