چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۵۲
۰ نفر

علیرضا رستگار: از دنیای قلمزن ها، فرش‌باف ها، آینه‌کارها، ملیله‌کارها و دیگر صاحبان دست‌های هنرمند ایرانی تا دنیای آن بافنده لباس‌ واقعی سرخ‌پوستی، یا آن سازنده نقاب‌های اصیل آفریقایی، احساسی جریان دارد که از تاریخ و فرهنگ نشأت می‌گیرد

نشانی از هویتی مستقل که در پرتوی از خلاقیت و ظرافت به نمایش گذاشته می‌شود.

در نمایش این نشانه‌ها، رؤیاهای بسیاری را می‌توان دید. دست‌ساخته‌های واقعی زیباست، چون طراحی می‌شود تا زیبایی متفاوتی را به تماشا بگذارد. اثری که با دست و به شیوه‌ای اصیل ساخته می‌شود، تجربه‌ای را به همراه دارد که نسل به نسل تغییر شکل داده، اما هویت اصیلش را حفظ کرده است. این حکایت ساختن رویا برای دیگران است و حکایت ما که چیزهایی خاص را به دست می‌گیریم، یا تماشا می‌کنیم و به فکر می‌افتیم.

احساسی در چنین دست‌ساخته‌ها وجود دارد که نوعی خاص از اشتیاق را در بیننده ایجاد می‌کند. برخی از صنایع دستی به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد و مواد گران‌قیمت در دسترس همگان نیست؛ اما بخش مهمی از صنایع دستی در دسترس همگان قرار دارد. اشیای ساده‌ای که از موادی معمولی‌تر ساخته می‌شود، اما بازهم شکل خاصی از اصالت را به نمایش می‌گذارد. طرح، نقش و رنگ، در حرکت دست‌هایی ماهر که از قلب نیرو می‌گیرند و با ذهن و فکر هدایت می‌شوند، شکل می‌گیرند و رویاهای زیبایی می‌سازند.
مجموعه‌ای از رؤیاهای ساده و پیچیده در چند ثانیه ما را احاطه می‌کند، چون دقت و تلاشی خاص در کار است. در حقیقت آنچه ما را مجذوب خود می‌کند، جنس تلاش و شیوه اصیل ساختن آن است. سازندگان، احساسی را در دست ساخته‌ها به جا گذاشته‌اند که با هر نگاه مشتاق آزاد می‌شود. صنایع دستی حکایت دست ساخته‌هایی است که با احساسی متفاوت شکل می‌گیرد.

عکس از ساسان مؤیدی

کد خبر 54406

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز