چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۶
۰ نفر

نتیجه مطالعات اخیر پزشکان نشان می‌دهد بیماران مبتلا به سرطان خون در مقایسه با سایر مبتلایان به کوویدـ۱۹ بیشتر با خطر مرگ مواجه‌اند.

سرطان

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از ایندیپندنت نوشت: متخصصان در این مطالعه بر این باورند این یافته به راهنمایی‌ِ پزشکان و بیماران درباره خطرات کوویدـ۱۹ در بیمارستان برای مبتلایان به انواع مختلف سرطان کمک خواهد کرد.

این مطالعه که در نشریه تخصصی «لنست انکولوژی» منتشر شده است، مرگ ۳۱۹ بیمار را که بخشی از پروژه نظارت بر ویروس کرونا بین بیماران سرطانی در انگلیس بودند در فاصله ماه‌های مارس و مه سال جاری میلادی (۲۰۲۰) بررسی کرد.  

آن‌ها دریافتند ۲۹۵ بیمار بر اثر ابتلا به کووید-ـ۱۹ جان باخته‌اند و بیمارانی که به سرطان‌های خون و لنفاوی نظیر لوسمی، لنفوم و میلوم مبتلا بودند به نحوی قابل توجه در معرض خطر مرگ‌ومیر بالاتری قرار داشتند به ویژه اگر اخیرا شیمی‌درمانی کرده بودند. 

در میان ۲۲۴ نفری که از سرطان خون رنج می‌بردند و با ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان بستری شدند بیش از ۳۶ درصد جان باختند. 

تاثیر کوویدـ۱۹ بر خون یکی از ویژگی‌های قابل توجه این بیماری در بیمارستان‌ها و در میان بیماران وخیم است که دچار انسداد خون در ریه‌ها، قلب و مغز می‌شود که مضر است و گه‌گاه مرگبار خواهد بود. 

در آغاز، این ویروس به عنوان عامل یک بیماری تنفسی شناخته شد که عمدتا به ریه‌های فرد آسیب می‌رساند، اما پزشکان یکی از پیامدهای آن را نیز که «خون چسبناک» (افزایش امکان لخته شدن خون) لقب گرفته گزارش کرده‌اند. 

در ماه آوریل تحقیقی در نشریه لنست نشان داد این ویروس در سلول‌های موجود در رگ‌های خونی اثر می‌گذارد. 

وقتی محققان حساب سن، جنسیت و دیگر ویژگی‌های فردی بیماران را کنار گذاشتند، افراد مبتلا به لوسمی در مقایسه با فردی معمولی که به سرطان مبتلاست، دو برابر بیشتر احتمال دارد که پس از آلوده شدن به ویروس کرونا جان ببازند.  

برای بیماران مبتلا به لنفوم ۷۲ درصد و افراد مبتلا به میلوم ۶۵ درصد بیشتر احتمال دارد که بر اثر ابتلا جان خود را از دست بدهند. 

‌چیزی که در این تحقیق مشخص نیست این است که معلوم نیست چند نفر از افرادی که سرطان خون دارند و به این ویروس مبتلا شده‌اند به بیمارستان مراجعه نکرده یا فقط علائم خفیف بیماری را نشان داده‌اند که با در نظر گرفتن آن افراد، نرخ مرگ در میان این گروه کاهش خواهد یافت.

کد خبر 544031

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha