آمار قربانیان کرونا در سراسر بریتانیا در هفته منتهی به ۱۷ ژوییه در حالی به ۳۰۵ رسید که میانگین تعداد کشته‌های ناشی از بیماری سرطان روده در این کشور هر هفته ۳۱۹ نفر است.

ماسك زدن در هلند اجباري نيست

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از دیلی میل، متخصصان بریتانیایی هشدار می‌دهند اگر دولت بورس جانسن تمام توان خود را برای مبارزه با کرونا و نجات جان بیماران کووید-۱۹ بگذارد، به زودی آمار قربانیان و کشته‌های سرطان افزایشی خیره‌کننده خواهد یافت. بر اساس آمار موسسه خیریه پژوهش سرطان در بریتانیا، هر سال ۱۶۶۰۰ نفر (هر هفته ۳۱۹ نفر) فقط به دلیل ابتلا به سرطان روده جان خود را از دست می‌دهند.

این در حالی است که آمار کشته‌های کرونا در هر هفته از قله ۸۰۰۰ در میانه‌های ماه آوریل به حدود ۳۰۰ نفر در میانه‌های تابستان کاهش یافته است. به گفته پروفسور کارول سیکورا (آنکولوژیست)، هر سال ۴۲ هزار نفر در بریتانیا به بیماری سرطان روده مبتلا می‌شوند و اگر درمان زود شروع شود، در ۹۰ درصد موارد بیمار بهبود می‌یابد اما اگر سلول‌های سرطانی در بدن و روده بیماران گسترش یابند، آمار درمان از ۹۰ درصد به حدود ۱۵ درصد سقوط می‌کند.

از سوی دیگر، بیش از شش ماه پس از پیدا شدن ویروس کرونا در دنیا و در شرایطی که سازمان بهداشت جهانی زدن ماسک را یکی از اساسی‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از انتقال گسترده‌تر ویروس می‌داند، دانشمندان برجسته هلندی در کارآیی ماسک تردیدهای جدی وارد کرده‌اند. آنها معتقدند هنوز شواهد جدی درباره موثر بودن ماسک به دست نیامده و شاید حتی زدن ماسک باعث شود کار مبارزه با ویروس و مهار آن و از پا درآوردن کووید-۱۹ کندتر پیش برود.

اگر کسی این روزها به آمستردام برود، شاید از دیدن انبوه مردم در خیابان‌ها و کافه‌ها و فروشگاه‌ها آن هم بدون ماسک شگفتزده شود. در هلند تقریبا هیچکس ملزم به داشتن ماسک نیست و در شرایطی که بسیاری از فروشگاه‌های کوچک و بزرگ از کاهش مشتری به دلیل اجباری شدن ماسک گلایه می‌کنند، در سرزمین لاله اروپا خبری از این اجبارها و سختگیری‌ها نیست. دلیل آن هم شاید تردیدهای جدی در موثر بودن ماسک برای جلوگیری از انتقال ویروس باشد.

این روزها دست‌کم ۱۲۰ کشور در گوشه و کنار دنیا داشتن ماسک را در فضاهای عمومی اجباری کرده‌اند اما هلند برای مهار کرونا روشی متفاوت در پیش گرفته است. کوئن برندز، سخنگوی موسسه ملی بهداشت عمومی هلند می‌گوید: «بر اساس شواهد موجود، زدن ماسک در مکان‌های عمومی ضروری نیست. ماسک نه‌تنها فایده ندارد، بلکه ممکن است ضرر هم داشته باشد.» بر این اساس، بسیاری از شهروندان دست‌کم در آمستردام زدن ماسک را کاری بیهوده می‌دانند.

گروه مدیریت شیوع شامل جمعی از کارشناسان و متخصصان بهداشت و درمان از ماه می گذشته بحث بی‌فایده بودن ماسک را مطرح و بر اساس یافته‌های تازه‌تر، چند بار دیگر از جمله هفته گذشته آن را گوشزد و تکرار کردند. با همین فرمول و قاعده است که آمار کشته‌های کرونا در هلند تقریبا نصف بریتانیاست. دانشمندان هلندی از شستن مداوم دست‌ها، حفظ کردن فاصله ۱.۵ متری و ماندن در خانه با دیدن نشانه‌های بیماری به عنوان سه راهکار اصلی مبارزه با ویروس نام می‌برند.

البته قاعده ماسک نزدن در هلند یک استثنا هم دارد؛ هنگام سوار شدن به اتوبوس و مترو و استفاده از دیگر وسایل رفت و آمد عمومی که نمی‌توان در آنها فاصله ۱.۵ متری را رعایت کرد. اینجا زدن ماسک یک توصیه جدی و موکد برای شهروندان است. به نظر می‌رسد موثر نبودن ماسک بیشتر مربوط به حس امنیتی است که به مردم می‌دهد. آنها ماسک می‌زنند و دیگر فاصله ایمنی را رعایت نمی‌کنند. هر چند این دیدگاه دانشمندان هلندی هم مخالفان جدی دارد.

کشور ۱۷ میلیون نفری هلند پس از اجرای برنامه قرنطینه هوشمند ۶۱۴۷ مرگ ناشی از کرونا ثبت کرده و حضور مردم و گردشگران در خیابان‌های آن بدون داشتن ماسک آزاد است. تصویر مربوط به این گزارش یکی از خیابان‌های پر از گردشگر آمستردام را در هفته گذشته نشان می‌دهد.

کد خبر 536689

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha