وزیر خارجه آمریکا در آستانه سفر به بحرین با هدف جلب حمایت کشورهای عربی علیه ایران بر لزوم اتحاد کشورهای حاشیه خلیج‌فارس برای مقابله با ایران تأکید کرد.

پمپئو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا بامداد امروز چهارشنبه پنجم شهریور ماه در آستانه ورود به کشور بحرین، در پیامی که در صفحه توییتر خود منتشر کرد بار دیگر خواستار اتحاد کشورهای خلیج‌فارس علیه ایران شد.

این دیپلمات آمریکایی ضمن ابراز خرسندی از ورود به منطقه خلیج‌فارس که با هدف تشکیل یک ائتلاف ضدایرانی صورت گرفته است، در پیام توییتری خود نوشت: «خوشحالم که امروز وارد خلیج (فارس) می‌شود و بحرین به عنوان اولین توقف من است. ما در حال حاضر بیش از هر لحظه‌ای به اتحاد خلیج (فارس) برای مقابله با ایران و ایجاد صلح و رفاه پایدار نیازمندیم. توافقات آبراهام (توافق رژیم صهیونیستی-امارات) نشان داد که صلح دست‌یافتنی است. غنیمت شمردن فرصت حیاتی است».

پس از شکست تحقیرآمیز اخیر قطعنامه بازبینی شده واشنگتن در شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا سفر به کشورهای منطقه را با هدف جلب حمایت کشورهای عربی علیه ایران آغاز کرده است. وزیر خارجه آمریکا پیش از بحرین روز گذشته سه شنبه در پروازی مستقیم و به امید بهبود روابط تل‌آویو با سودان وارد این کشور آفریقایی شد. قبل از آن نیز به فلسطین اشغالی سفر کرده بود تا با مقام‌های صهیونیستی در خصوص اقداماتی برای مقابله با ایران رایزنی کند.

ایرنا نیز نوشت:  مایک پمپئو شامگاه سه‌شنبه در دومین شب نشست مجمع ملی جمهوریخواهان به صورت ویدئوی ضبط شده از سرزمین‌های اشغالی با بیان اینکه یکی از عوامل موثر و دخیل در دستور ترور سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی بوده است، ادامه داد: در خاورمیانه زمانی که ایران تهدید کرد، رئیس جمهوری با حمله هوایی برای ترور سلیمانی (شهید سلیمانی) موافقت کرد.

پمپئو که به گفته محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران از او به عنوان «وزیر نفرت و مبتدیان قلدر» یاد می‌کند مدعی شد او کسی است که مسئول قتل و جراحت صدها آمریکایی‌ در سراسر خاورمیانه است.

وی همچنین به ادعای مبارزه با داعش اشاره کرد و گفت داعش کنترل سرزمینی به مساحت بریتانیا را در اختیار داشت اما امروز به دلیل عزم و رهبری رئیس جمهوری، خلافت داعش از بین رفته است و البغدادی رهبر شیطانی آن، مرد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین از بازگشت نیروهای آمریکایی به خانه خبر داد و درباره برجام گفت: ۲ سال پیش، رئیس جمهوری از توافق فاجعه‌بار هسته‌ای ایران خارج شد و آیت الله‌ها، حزب الله و حماس را تحت فشار قرار داد.

این ادعای پمپئو در شرایطی است که آمریکا در طول ۲ هفته گذشته با ۲ واکنش قاطع شورای امنیت در رد ادعا و خواسته غیرقانونی برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران و فعال کردن مکانیسم ماشه برای بازگرداندن تمام تحریم‌های این شورا، ناکام ماند و ۱۳ عضو شورای امنیت با قاطعیت آمریکا را فاقد صلاحیت لازم برای این درخواست دانستند.

پمپئو افزود: همچنین رئیس جمهوری سفارت آمریکا را به قدس منتقل کرد که پایتخت واقعی سرزمین یهودیان است. ۲ هفته پیش، رئیس جمهوری واسطه توافق صلح میان امارات متحده عربی و اسرائیل شد. کودکان در کتاب تاریخ آن را خواهند خواند.

کد خبر 543771

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha