پرورش ماهیان زینتی صنعتی نوپا و سودآور در کسب و کارهای ارزان خانگی و گامی برای ایجاد اشتغال و تحقق اقتصاد مقاومتی است.

ماهی‌های زینتی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، زندگی آپارتمان‌نشینی و تبعات اجتماعی زندگی شهری فرهنگ نگهداری آکواریوم در فضای کار و خانه را به منظور آرامش و نشاط روحی انسان‌ها بیشتر کرده و تولید و پرورش ماهیان زینتی را از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نموده است. تکثیر و پرورش ماهیان تزئینی (آکواریومی) فعالیت اقتصادی زودبازده است که به سبب هزینه‌های پایین آن درصد سوددهی بالایی دارد و برای دانش‌آموختگان دانشگاهی و بانوان نیز مناسب است.

با توجه به اینکه سبزوار قطب شیلات خراسان رضوی است جوانان این خطه کویری به تولید و پرورش ماهیان زینتی روی آورده و با این فعالیت گامی در مسیر خوداشتغالی برداشته‌اند. سالانه حدود ۲۰۰ میلیون قطعه ماهیان زینتی در ایران پرورش و تکثیر پیدا می کند که با فراهم بودن بازار صادرات و خودنمایی در بازارهای بین‌المللی، چشم‌انداز روشنی در توسعه این صنعت و ارزآوری وجود دارد.

افزایش چهار برابری مراکز پرورش ماهی زینتی در سبزوار

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار گفت: پرورش ماهیان زینتی در این شهرستان طی دو سال گذشته افزایش چشمگیر داشته بطوریکه این مراکز از پنج واحد به ۲۰ واحد رسیده است. هم‌اینک ۲۰ واحد پرورش ماهی زینتی در شهرستان سبزوار فعال است و از ابتدای سالجاری تاکنون حدود ۹۰۰ هزار قطعه ماهی زینتی در این شهرستان تولید و روانه بازار شده است.

علی‌اصغر امانیان با اشاره به عوامل توسعه مراکز پرورش ماهیان زینتی افزود: سبزوار با تولید سالانه سه هزار و ۵۰۰ تن ماهی قطب شیلات خراسان رضوی است لذا در کنار پرورش ماهیان سردآبی، گرمابی و خاویاری رغبت جوانان این شهرستان به پرورش ماهیان زینتی نیز بیشتر شده است.

دو سوم مراکز پرورش ماهی زینتی خانگی است

مسئول شیلات جهاد کشاورزی سبزوار نیز گفت: هم‌اینک  از مجموع ۲۱ مرکز پرورش ماهی زینتی دو سوم آن خانگی است که در صورت احداث مجتمع در شهرستان سبزوار جهش قابل توجهی در تولید ماهیان زینتی در شرق کشور ایجاد می‌شود. با توجه به ظرفیت سبزوار و دانش پرورش‌دهندگان ماهی زینتی، احداث مجتمع پرورش ماهیان زینتی در این شهرستان پیگیری می‌شود.

محمدعلی اسلامی افزود: پرورش ماهیان زینتی نمونه‌ای از کسب و کار ارزان و با صرفه است. مهمترین گونه‌های ماهیان تولیدی، کوی، گلد فیش، سیچلاید، گوپی و فلاور گوپی، اسکار و دیسکاس است. پرورش ماهیان زینتی شغلی مناسب با فعالیت اقتصادی زودبازده است که به علت نیاز آبی کم، شرایط پرورش آن در فضای شهر نیز فراهم است و با هزینه های پایین درصد سوددهی بالایی دارد. یکی از عوامل مهم در پرورش ماهیان زینتی کسب آموزش و تخصص‌های کافی است که زمینه را برای تکثیر گونه‌های مشکلی که گرانتر و مراقبت بیشتری دارند همچون دیسکس فراهم می‌کند.

بازار صادراتی ماهیان زینتی مناسب‌تر از ماهیان خوراکی

اسلامی ادامه داد: ماهیان زینتی بازار صادراتی مناسب‌تری نسبت به ماهی خوراکی دارند و قوانین و تعرفه صادرات آنها آسان‌تر است. هم‌اینک تولیدات ماهیان زینتی شهرستان سبزوار به کشورهای عراق، ترکیه، ارمنستان، افغانستان و برخی از کشورهای منطقه صادر می‌شود.

فعالیتی مناسب خانواده و بانوان

یک پرورش‌دهنده ماهی زینتی در سبزوار نیز گفت: این حرفه در فضای شهری، منازل مسکونی و به طور خانوادگی نیز قابل انجام است و بانوان نیز می‌توانند به راحتی در آن فعالیت کنند. پرورش‌دهندگان ماهیان زینتی می‌توانند با داشتن حداقل ۱۲ مترمربع فضا و ۱۵۰ میلیون ریال سرمایه اولیه، شغلی با درآمد کافی برای خود ایجاد کنند. البته هرچند این حرفه نیاز به سرمایه زیاد و پرداخت هزینه‌های کارگری ندارد اما چنانچه تسهیلات با کارمزد مناسب به پرورش‌دهندگان پرداخت شود بستر افزایش تولید و اشتغال نیز فراهم می‌شود. در صورتی که متقاضیان آموزش‌های لازم را فرا بگیرند سرمایه اولیه آنها پس از سه دوره تولید، بازخواهد گشت و سود بسیار نصیب آنها می‌شود.

سعید خیراندیش افزود: مشکلی در زمینه فروش این ماهیان وجود ندارد و علاوه بر اینکه بازار فروش داخلی آن رضایت بخش است، زمینه صادرات آن به کشورهای منطقه نیز وجود دارد. با توجه به توسعه مراکز پرورش ماهیان زینتی در شهرستان سبزوار راه‌اندازی یک کلینیک و مرکز تخصصی آبزیان زینتی ضروری است.

از ابتدای سالجاری حدود ۹۰۰ هزار قطعه ماهی زینتی در این شهرستان تولید و روانه بازار شده است. همچنین چهار واحد پرورش خاویار  در آن  فعال است. شهرستان سبزوار با تولید سالیانه سه هزار و ۳۰۰ تن ماهی سردابی و گرمابی حدود ۳۵ درصد تولید ماهی خراسان رضوی را در اختیار دارد و طی سالیان گذشته رتبه نخست تولید شیلات در خراسان رضوی را کسب کرده است.

سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

کد خبر 543463

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha