دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۳:۵۶
۰ نفر

عمید نمازیخواه: بهترین‌های اینترنت سال ۲۰۰۸ انتخاب شدند. هر ساله انتخابات و ارزیابی‌های گوناگونی برای انتخاب برترین‌های اینترنت صورت می گیرد ولی در میان تمامی این جوایز، شاید هیچ جایزه ای به شیرینی جایزه وبی (Webby) نباشد.

جایزه وبی (Webby) را تقریباً تمامی کاربران اینترنتی می‌شناسند. این جایزه بین المللی هر ساله بهترین‌های اینترنت را معرفی کرده و مانند اسکار فیلمسازان، یکی از پرافتخارترین جوایز عرصه وب و گردانندگان سایت‌هاست.

تقریباً تمامی تحولات و حرکات آنلاین می توانند برای گرفتن وبی سعی کنند از قبیل تبلیغات آنلاین، وب‌سایت‌ها، فیلم‌های آنلاین، طراحی وب سایت‌ها و حتی سایت‌های تخصصی مانند سایت‌های مربوط به تلفن‌های همراه.

از سال ۱۹۹۶ تاکنون آکادمی بین‌المللی علوم و هنرهای دیجیتال (IADAS)، این جایزه را به بهترین‌های عرصه وب تقدیم می کند. انتخاب برگزیدگان وب هم در نوع خود جالب است.

در هر گروه ۲ جایزه اهدا می‌شود اما نه برای مقام اول و دومی. یک جایزه از طرف کارشناسان و متخصصان به بهترین اهدا می شود و جایزه بعدی، جایزه  مردمی است که بر اساس آرای کاربران بهترین را مشخص می‌کند.

موضوع انتخاب بهترین‌های وب در واقع از سال ۱۹۹۴ شروع شد. در آن زمان شرکت‌های سیسکو سیستم و ای-‌ دی- ایکس مسئول اهدا و انتخاب برگزیدگان این جایزه بودند.

در آن سال هر ماهه برترین‌ها اعلام می شدند و البته نام این جشنواره اینترنتی، وب مجیک (WebMagic) بود تا اینکه در سال ۱۹۹۶، از منتخبین جشنواره، تیمی به نام آکادمی بین المللی علوم و هنرهای دیجیتال (IADAS) تشکیل شد و در هر سال مسئول داوری و ارزیابی شرکت کنندگان بود.

در سال ۲۰۰۶، سه بخش جدید به جشنواره وبی اضافه شد. این ۳ بخش عبارت بود از: تبلیغات اینترنتی، فیلم و ویدئو و برخی بخش‌های تخصصی. سال ۲۰۰۸ دوازدهمین دوره جایزه وبی در میان ۱۰ هزار شرکت کننده از ۶۰ کشور برگزار شد. 

انتخاب بهترین‌های اینترنت شاید از سخت ترین کارها باشد. گوناگونی و تعدد سایت‌ها و همچنین ارائه خدمات آنلاین روند رو به رشد عجیبی دارد و هر سال هم بیشتر می شود.

همین که امسال کارشناسان آکادمی بین‌المللی علوم و هنرهای دیجیتال از میان ۱۰ هزار شرکت کننده باید برگزیدگان را انتخاب می‌کردند خود نشان از عظمت و وسعت این عرصه و همچنین سختی کار کارشناسان و داوران دارد.

گروه‌های بسیاری از طرف این آکادمی معرفی می شوند که برای نوشتن آن‌ها شاید کل صفحات یک روزنامه هم کم باشد، به همین دلیل به معرفی برخی از این گروه‌ها و برگزیدگانشان می‌پردازیم.

از جالب‌ترین بخش‌های جایزه وبی، انتخاب نفرات برتر سال است که هر ساله به 4 نفر تعلق می گیرد. بهترین هنرمند دیجیتالی امسال آقای ویل.آی. ام (همان ویلیام است که به صورت Will.I.am نوشته می‌شود) شناخته شد.

شخصی توانست بهترین ویدئوهای نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (اوباما) را بسازد و جنجالی به پا کند. جایزه بهترین شخصیت سال هم به اشتفان کولبرت تعلق گرفت؛ کسی که با ایده‌ها و نوآوری هایش توانست مانند یک بمب گوگلی عمل کرده و همواره در صدر جدول جست‌وجوکنندگان قرار گیرد.

جایزه بهترین فیلم و ویدئو وبی نیز به دست آقای مایکل گوندری رسید و بهترین بازیگران فیلم و ویدئوی اینترنتی نیز نصیب گروه 2نفره تیم و اریک شد.

کد خبر 54339

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز