یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۰
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان از دوشنبه ۲۰ خرداد در سراسر کشور آغاز می‌شود.

این طرح در حالی از در سراسر کشور آغاز می‌شود که اطلاع رسانی مناسبی در این زمینه نشده‌است. پیش از این اعلام شده بود امسال این طرح نسبت به سال گذشته ۱۲ روز زودتر شروع می‌شود ولی اینکه چرا اطلاع رسانی در این زمینه پس از آغاز طرح انجام می‌شود، موضوعی است که مسئولان مربوطه باید به آن پاسخ دهند.

براساس اعلام آموزش و پرورش، ثبت نام از دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی از اول تیر ماه در مدارس کشور آغاز می‌شود. ثبت نام نوآموزان بدو ورود به دبستان نیز  منوط به ارائه شناسنامه سلامت تکمیل شده از سوی پایگاه‌های طرح سنجش همراه با مهر رئیس پایگاه است.

پس از مراجعه نوآموز به همراه والدین به دبستان، مدیر واحد آموزشی پس از بررسی مدارک که شامل اصل شناسنامه، اصل کارت واکسیناسیون و یک قطعه عکس نوآموز است، وی را با ارائه فرم به پایگاه طرح سنجش معرفی می‌کند.

به گفته رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، تشخیص تفاوت‌های فردی نوآموزان‌، از اهداف اصلی طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان است.

محمد طباطبایی معتقد است که پیشگیری، مهم‌ترین اصل در حفظ و ارتقای سلامت دانش‌آموزان است که با اجرای طرح سنجش، بیماری‌ها و مشکلات جسمی، ذهنی و روانی دانش‌آموزان شناسایی و برای درمان آنها هدایت می‌شوند.

به گفته وی، ۵۰ درصد هوش انسان از بدو تولد تا ۴ سالگی، ۲۵ درصد آن از ۴ تا ۸ سالگی و ۲۵ درصد باقی‌مانده نیز از ۸ تا ۲۵ سالگی تکمیل می‌شود و شناسایی نارسایی‌ها در سال‌های آغازین تکمیل هوش، کمک مناسبی به استاندارد‌سازی روند آن می‌کند.

طباطبایی در گفتگو با همشهری می‌گوید: براین اساس در ۸ سال نخست زندگی کودک، ۷۵ درصد ساختمان هوش شکل می‌گیرد و این دوره بهترین زمان برای هدایت کودک است و  به همین دلیل در نظر است تا برای نوزادان ایرانی از بدو تولد شناسنامه سلامت تنظیم شود و اطلاعات هر نوزاد به‌صورت سالانه در آن ثبت شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور تصریح می‌کند: در اجرایی شدن این طرح، زمانی که نوآموز آماده ورود به دبستان می‌شود، از شناسنامه کامل سلامت برخوردار خواهد بود.

پوشش ۸۰ درصدی نوآموزان

مدیرکل دفتر سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت نیز در همایش مدیران و مجریان طرح سنجش کودکان بدو ورود به دبستان گفت: طرح سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان ۷۰ تا ۸۰ درصد نوآموزان کشور را تحت پوشش قرار داده است که باید به ۱۰۰ درصد برسد.

به گفته محمد‌امیر امیر‌خانی، وزارت بهداشت در زمینه مراقبت‌های دوران بارداری پوشش خوبی دارد و واکسیناسیون برای قریب به ۱۰۰ درصد نوزادان انجام می‌شود.

وی اعتقاد دارد به مرور تا سن ۵ سالگی، مراجعات کاهش می‌یابد و اطلاعات پرونده سلامت کودکان نیز در همان حد باقی می‌ماند.

امیرخانی افزود: پرونده سلامت برای دانش‌آموزان در پایه سوم ابتدایی، اول راهنمایی و اول دبیرستان نیز اجرا می‌شود، اما بعد از آن ارتباط با پرونده سلامت دانش‌آموزان کاهش می‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه مقطع سنی نوآموزان بدو ورود به دبستان در مجموعه سلامت بسیار مهم است خاطرنشان کرد: اگر مشکلات در این سنین درست شناسایی شود، بیش از ۵۰ درصد اقدامات درمانی برای نوآموزان نتیجه بخش خواهد بود.

نتایج اولیه سنجش سلامت در سال گذشته

در طرح سنجش سلامت سال تحصیلی ۸۶-۸۷ بیش از ۵۳۹هزار و ۴۷۰ نفر تا ۱۵شهریور ماه ۸۶ مورد ارزیابی قرار گرفتند. در ارزیابی اولیه ۴۷۵هزار و ۲۵۰ نوآموز برای ثبت نام به مدارس عادی معرفی و ۶۴ هزار و ۲۲۱ نفر به مرحله تخصصی ارجاع شدند.

همچنین از کل نوآموزانی که برای ارزیابی دقیق‌تر به مرحله تخصصی ارجاع شدند ۱۵ هزار و ۱۸۲ نفر مشکوک به مشکل بینایی و ۱۱ هزار و ۶۲۳ نوآموز مشکوک به مشکل شنوایی تشخیص داده شدند.

بنابر این گزارش همچنین ۲۹ هزار و ۸۵۹ نوآموز نیز در آزمون سنجش آمادگی تحصیلی مرحله اول نمره لازم را کسب نکردند.

براساس اعلام سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، در ارزیابی اختلال رفتاری اوتیسم، ۲۷۹ نوآموز در سراسر کشور مشکوک به مشکل اختلال رفتاری اوتیسم بودند. علاوه بر این ۷ هزار و ۲۷۸ نفر دیگر در ارزیابی اولیه مشکوک به بیش از یک مشکل تشخیص داده شدند.

۲ وزارتخانه مسئول سلامت نوآموزان

اجرای آزمایشی طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان از سال ۷۲ شروع شد.

پس از استخراج نتایج اجرای آزمایشی، دولت، وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و بهداشت را موظف کرد تا با تشکیل شورای سیاستگذاری طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان، نسبت به اجرای سراسری این طرح اقدام کنند.

کد خبر 54306

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز