یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۰
۰ نفر

پس از انتشار اخبار مربوط به برگزاری مراسم عزاداری حضرت زهرا(س) و امام راحل (ره)، مهم‌ترین خبرهای روزنامه‌ها به سهمیه‌بندی جدید بنزین و سفر مالکی به تهران برمی‌گردد.

علاوه بر آن اخبار سفر احمدی‌نژاد به ایتالیا و رفسنجانی به عربستان اهمیت ویژه‌ای در روزنامه‌های امروز یافته است. مقالات روزنامه‌های دیگر نیز گرایش بیشتری به سمت اقتصاد پیدا کرده‌اند.

شایعاتی برای برهم زدن امنیت اقتصادی

روزنامه رسالت می‌نویسد: شایعه گرانی چای در تعطیلات اخیر برای بسیاری از شهروندان نگران‌کننده بود. هر چند مسئولان ذی‌ربط بلافاصله ضمن تکذیب افزایش قیمت چای و قندوشکر، خبر از کشف20 تن چای احتکاری در کرمانشاه دادند اما این دست شایعات متداول که بعضا به واقعیت هم پیوست! در چند ماه اخیر، متأسفانه «امنیت اقتصادی» مردم را به خطر انداخته است.در اغلب کشورهای توسعه یافته سازوکاربازار در پیوند مستقیم با نقش نظارتی و تنظیمی دولت، امکان مدیریت توفان‌های اقتصادی را به بهترین شکل ممکن فراهم کرده و مانع اخلال در معیشت مردم می‌شود. بازار مامور به تامین مایحتاج مردم و دولت موظف به تنظیم فرایندهای عرضه و تقاضا است.

این سیستم اقتصادی توسط دانشگاه‌ها، رسانه‌ها و... حمایت فکری و نظری می‌شود. اما چرا در ایران پس از انقلاب چرخ دنده‌های دولت و بازار هیچ وقت آن طور که باید چفت نشده‌اند؟ چرا اهرم‌های نظارتی دولت ضعیف هستند؟ چرا دولتها در مسیر مدیریت بحرانهای اقتصادی با دنده سنگین حرکت می‌کنند؟ دانشگاه‌ها، رسانه‌ها، اتاقهای فکر و سایر نهادهای تاثیرگذار چرا قادر نیستند روندهای ذی‌مدخل در سامانه تامین و تنظیم تقاضا در کشور را پشتیبانی تئوریک کنند؟ و از همه مهم‌تر چرا در فرهنگ عمومی کشوری که سه دهه از انقلاب اسلامی درآن می‌گذرد عده‌ای از تجار و بازرگانان سودجو باید به سوی احتکار کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم بروند؟

لزوم تکیه بر جوانان

روزنامه کیهان در سرمقاله امروز می‌نویسد: شواهد و اسناد موجود نشان می‌دهد که یکی از توطئه‌های دشمن در سالهای پس از انقلاب، خصوصاً دو دهه اخیر، هجوم به روح و اندیشه جوانان این مرز و بوم بوده است. دینداری، هویت اسلامی و ملی و روح آرمان خواهی جوانان، همواره آماج عملیات روانی و تبلیغاتی دشمنانی بوده که با هجمه فرهنگی و عقیدتی درصدد تخریب آن برآمده‌اند. در کنار این توطئه و هجوم یکی دیگر از دسایس مخرب دشمن، القاء این تفکر مسموم بوده است که به برخی از مسئولان بقبولانند؛ روی جوانان امروز کشور جهت پیشبرد اهداف انقلاب و آرمان‌های امام(ره) نمی‌توان چندان حساب کرد و شانه‌های جوان امروزی تاب آن را ندارد که بتوان بار توسعه و پیشرفت ایران اسلامی را بر آن نهاد!

متأسفانه باید اذعان کرد که این توهم پراکنی در میان شماری از مسئولان نیز چندان بی‌تاثیر نبوده است.

سخنان رهبرمعظم انقلاب در مراسم نوزدهمین سالگرد ارتحال امام(ره) در مرقد مطهر آن حضرت حکایت از نگاه عمیق و دوراندیش سکاندار انقلاب به مقوله جوانان و آینده کشور دارد.

کیهان می‌افزاید: باید پذیرفت بخشی از پیکره اصلی یاران واقعی امام (ره)، جوانانی هستند که با وجود عدم‌درک حضور آن حضرت و هجوم گسترده دشمنان داخلی و خارجی به مبانی فکری- عقیدتی و آرمان‌های حضرت امام(ره) از یک سو و سکوت معنی دار و غیرقابل توجیه کسانی که داعیه دار «خط امام (ره)» بودند از سوی دیگر، راه خود را گم نکردند و همچنان در مسیر امام و انقلاب، متعهد و استوار باقی ماندند. جوانانی که با وجود سن و سال نسبتا کمشان، روزه وفاداری به انقلاب و آرمان‌های امامشان را با قبول سختی‌ها و مجاهدت‌ها افطار نکرده و سربلند به پایان برده و می‌برند.

2سفر، 2 پیام

روزنامه اعتماد با درج گزارش‌های جداگانه از مذاکرات هاشمی رفسنجانی و احمدی‌نژاد در عربستان و ایتالیا می‌نویسد: اگر نخستین سفر اروپایی محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری با عدم‌استقبال مقامات ایتالیا به‌عنوان کشور میزبان روبه‌رو شد، در عوض دیدار اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از عربستان سعودی با احترام ویژه به او از سوی مقامات این کشور همراه بود.

اگرچه قرار بود احمدی‌نژاد و هیات همراهش دیداری سه روزه از این کشور داشته باشند، پاره‌ای ناهماهنگی‌ها، اقامت در ایتالیا را به‌مدت یک روز برای رئیس‌جمهور ایران تقلیل داد. به این ترتیب محمود احمدی‌نژاد پس از آنکه طی سخنانی در اجلاس اضطراری فائو هشت پیشنهاد و راهکار اساسی را برای رفع مشکلات حاکم بر جهان ارائه کرد به دیدار شانزده ساعته اش از رم بدون اینکه ملاقاتی با هیچ‌یک از مقامات ارشد ایتالیا داشته باشد، پایان داد. اتخاذ این رویکرد در قبال دیدارهای محمود احمدی‌نژاد و هیات همراهش با مقامات رم در حالی صورت گرفته است که رسانه‌های ایتالیایی پیش از آغاز سفر رئیس‌جمهور ایران نسبت به آن هشدار داده بودند. به نوشته روزنامه‌های ایتالیایی ابوالفضل زهره وند سفیر ایران در ایتالیا از هفته‌ها قبل درخواست دیدار محمود احمدی‌نژاد با «سیلویو برلوسکونی» نخست وزیر جدید این کشور و پاپ بندیکت شانزدهم را به دولت و واتیکان ارائه کرده بود، اما مقامات رم دیدار با رئیس‌جمهوری را که به گفته شان «مدام از نابودی اسرائیل سخن می‌گوید» مشکل توصیف کرده بودند.

هاشمی رفسنجانی که به فاصله یک روز از ورود احمدی‌نژاد به ایتالیا برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی گفت‌وگوی اسلامی راهی مکه شد، بلندپایه‌ترین مقام شرکت‌کننده در این همایش بود که پانصدنفر به نمایندگی از 50 کشور جهان در آن حضور داشتند. به گزارش خبرگزاری‌ها، رفسنجانی که پیش از برگزاری همایش، دیدار جداگانه‌ای با ملک عبدالله داشت به‌عنوان مهم‌ترین مهمان همایش مورد پذیرایی ویژه قرار گرفت تا آنجا که هنگامی که ملک عبدالله برای افتتاح همایش وارد تالار شد، آقای هاشمی رفسنجانی او را همراهی می‌کرد و در جلسه نیز، وی کنار ملک‌عبدالله نشست. او به‌صورت شخصی از جانب ملک‌عبدالله به همایش دعوت شده و سفیر عربستان سعودی در تهران هنگام تقدیم دعوتنامه پادشاه سعودی به وی گفته بود؛ «ملک‌عبدالله به‌دلیل جایگاه والایی که در دنیای اسلام برای حضرت عالی قائلند و معتقدند باید از اندیشه و دانش شما بهره کافی برد، شخصاً به من ماموریت دادند تا از جنابعالی برای حضور در این اجلاس دعوت به عمل آورم.»

اشکال تصمیم‌سازان اقتصادی

روزنامه دنیای اقتصاد با طرح این مدعا که دولت نهم گرفتار آگاهی کاذب نسبت به تئوری‌های اقتصادی است، می‌نویسد:در دولت نهم کم نیستند افرادی که یافته‌های اصلی علمای اقتصاد و انباشت علمی برای شکوفایی اقتصادی را نفی می‌کنند اما باید گفت که متاسفانه ناخودآگاه در دام برخی از نظریه‌های منسوخ علم اقتصاد هستند که در فرایند تکامل علمی کنار گذاشته شده‌اند.

در این ارتباط «کینز» سخن حکیمانه‌ای دارد با این مضمون که مردان اجرایی پرشور که تئوری‌های رایج را نفی می‌کنند اگر مورد تحلیل محتوا قرار گیرند مشخص خواهد شد که شیفته برخی تئوری‌های رقیب هستند و علت عدم اقبال آنان به تئوری‌های جدید همانا ماندن در گذشته است. برخی از اظهارنظرهای اقتصادی چند هفته اخیر یا حتی دو سال گذشته از سوی تصمیم‌سازان اقتصادی دولت نهم مبنی بر «رابطه معکوس تورم و بیکاری»، «عدم ارتباط نرخ بهره با تورم»، «امکان‌ناپذیری رشد اقتصادی هشت درصد با تورم پایین»، « بی‌ارتباطی نقدینگی با تورم»،«تحریک سرمایه‌گذاری با کاهش بهره» و مثال‌های دیگری که می‌توان زد ریشه در همین نظریات منسوخ دارد و مدت‌های بسیار زیادی از  ارائه چنین دیدگاه‌هایی گذشته و نقدهای فراوانی بر این دیدگاه‌ها وارد شده تا عاقبت در فرآیند تکامل علمی منسوخ شده‌اند.

نویسنده این مقاله می‌افزاید: دولت نهم باید توجه داشته باشد که یکی از دلایل منسوخ شدن این تئوری‌ها عدم کارآمدی آنها در عرصه عمل بوده است و اینگونه نیست که در تاریخ گذشته این تئوری‌ها مورد آزمون عملی قرار نگرفته باشد. اتفاقا چنین تئوری‌هایی به دلیل ساده‌نگری به مسائل اقتصادی برای مردان اجرایی قابل‌درک‌ترند و به همین دلیل بارها و بارها در کشورهای مختلف آزمایش شده و به بن‌بست خورده‌اند. رئیس‌جمهور محترم باید توجه داشته باشند که تصمیم‌سازان اقتصادی، علم اقتصاد را نفی نمی‌کنند بلکه اتفاقا یافته‌های قابل اجرای آن را کنار می‌گذارند و در این میان آنچه از علم اقتصاد برای ما باقی می‌ماند همان تئوری‌‌های غیر‌قابل اجرا و منسوخ‌شده است.

سهمیه بنزین پرمصرف‌ها

روزنامه ابرار با اشاره به تصمیم دولت برای حذف سهمیه بنزین خودروهای وارداتی می‌نویسد: بحث این است که اولا حذف سهمیه چند خودروی وارداتی چه تاثیری در کلان داستان دارد که آنچنان در طبل آن می‌کوبیم، ثانیا بهتر نبود به عوض اینکه این لقمه بسیار بزرگ را هزار بار دور سرمان بپیچانیم که ممکن است باعث خفگی‌مان شود، رک و پوست‌کنده اعلام کنیم که مردم! این همه کنسرت و سمفونی، برای آزاد کردن قیمت بنزین نواخته شد؛ حداقل همین مردم کوچه و بازار راه‌حل کارشناسانه‌ای برایمان می‌یافتند تا از این منجلاب خارج شویم.

این مردم که می‌دانستند صدای این مزغون کی درمی‌آید، خوب چرا زمان را کشتیم و با سرنوشت خود و ملت بازی بی‌عاقبت کردیم، همان روز اول مرگ یک‌بار و شیون یک‌بار.
بالاخره تمنا این است که امروز که بنزین سوپر را آزاد فرمودید بفرمایید به بهانه هدفمند کردن یارانه‌ها چه بلایی قرار است بر سر بنزین معمولی و سایر مشتقات آورده شود، افزون بر اینکه با توجه به ساختار فنی خودروهای امروزی با این طرح از این پس نیمی از خودروها باید از بنزین آزاد استفاده کنند و در نهایت اینکه در بحث هدفمند کردن یارانه‌ها، از طلا بودن پشیمان گشته‌ایم.

بدهی‌های عراق به ایران

روزنامه جام‌جم با اشاره به عقد احتمالی قرارداد امنیتی میان آمریکا و عراق نوشته است: در آستانه سفر نوری المالکی،نخست‌وزیرعراق به ایران لازم است دولت عراق پاسخگوی این اقدام و تهدید آشکار امنیتی علیه ایران باشد، ثانیاً مسلمانان جهان اجازه نخواهند داد اشغالگران سرزمین‌های اسلامی را یکی پس از دیگری مورد تجاوز قرار دهند و آن‌گاه در خفت‌بارترین حالت اقدام به انعقاد موافقت‌نامه‌های تحت‌الحمایگی کنند.امروز کسی تردید ندارد دولت آمریکا در راس تروریست‌ها و بزرگ‌ترین حامی آنهاست. امروزه تروریسم، اشغالگری، تجاوز و زورگویی در ادبیات سیاسی جهانی مترادف با رژیم حاکم بر ایالات متحده آمریکاست. قرن بیست‌ویکم عصر بیداری مردم و مقابله با یکه‌تازی استکبار است. مسلمانان و آزادگان جهان در برابر قدرت‌طلبی آمریکا خواهند ایستاد و پاسخ لازم را خواهند داد،اما امروز دولت، مجلس و مسئولان عراق در برابر تاریخ و مسلمانان باید پاسخگو باشند.  راستی، بدهی‌های عراق و خسارت ناشی از تجاوز صدام علیه ایران چقدر است؟!

مشکلات اقتصاد نفتی

روزنامه کارگزاران در مقاله‌ای با تشریح اوضاع اقتصادی کشور می‌نویسد: کشور ما صادرکننده نفت است و ضمناً دولت، مالک منابع نفتی و درآمدهای حاصل از فروش آن است و از این بابت می‌توان گفت که به علت منابعی که در اختیار دارد دولت خوش‌شانسی است، اما بلافاصله باید به نکات زیر توجه کرد:
اولاً، دولت علاقه‌مند است تا حد امکان نرخ ارز را پایین نگه دارد، به نحوی که در گذشته
 نه چندان دور، ارز تقریباً مجانی بود. اساساً نرخ ارز در این کشور، به عنوان یک متغیر حیثیتی تعریف شده است و خیلی‌ها علاقه‌مندند که اگر نرخ ارز کاهش پیدا نمی‌کند لااقل ثابت بماند. اگر از دیدگاه یک ناظر بیرونی، کشوری را در نظر بگیریم که مجبور است تمامی هزینه‌هایش را از محل درآمدهای مالیاتی تأمین کند، نسبت به کشوری که صادرکننده نفت است مشکلات بیشتری در زمینه متوازن کردن بودجه خواهد داشت.

یعنی انتظار این است که کشورهای صادرکننده نفت از لحاظ ثبات بودجه در وضعیت بهتری باشند، در حالی که درست برعکس است. اعطای امتیازات فقط به حوزه مالی محدود نبوده و حوزه پولی نیز از آن متأثر است. متأسفانه قانون عملیات بانکی بدون ربا، بانک‌ها را جزئی از بدنه دولت به شمار می‌آورد و سیاستگذاری‌های پولی کشور بر اساس این قانون، باید به تصویب هیأت وزیران برسد؛ در حالی که سیاست پولی در اقتصاد کلان دقیقاً به معنای اعمال کنترل بر حجم پول است. البته این امر ناشی از امتیازاتی است که قبلاً در تبصره‌های بودجه برای وام‌گیرندگان قائل می‌شدند و دولت ضامن بازپرداخت تسهیلاتی می‌شدند که بانک‌‌ها در اختیار افراد قرار می‌دادند و در صورت عدم بازپرداخت تسهیلات توسط افراد، دولت به بانک‌ها بدهکار می‌شد.

کد خبر 54269

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز