یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۱
۰ نفر

بالاخره باید با تعطیلات زیاد کشور چه کار کرد؟

جلب نظرات کارشناسان و مردم

عفت شریعتی کوه‌ بنانی نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی:  نظر من این است که باید کارشناسان امور اجتماعی، سیاسی و فرهنگی یک برنامه‌ریزی از منظر کارشناسی و با در نظر گرفتن همه جهات از جمله بهره‌وری اقتصادی داشته باشند. یعنی تعطیلات را کیفی قرار بدهند، که همه موجبات آسایش و آرامش مردم را فراهم کند و هم موجب ضرر و زیان اقتصادی نگردد. که این کار مستلزم یک کار کارشناسانه وسیع می‌باشد و حتی باید قبل از اینکه این طرح به قانون تبدیل شود باید از سوی رسانه‌ها و مطبوعات مطرح و یک فضاسازی صورت بگیرد و نظرات کارشناسانه مردم جلب شود، زیرا تصویب هر قانونی در جهت جلب رضایت مردم است.

فرق تعطیل با غیرتعطیل

محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی: به نظر می‌رسد در این خصوص باید با بررسی‌های روان‌شناختی به گونه‌ای عمل شود که مقاومت‌ها در برابر بازنگری‌ها به حداقل برسد. زیرا گاهی که از بازنگری صحبت می‌کنیم دچار کج‌سلیقگی‌ می‌شویم. مثلا دست می‌گذاریم دقیقا روی روزی که فردایش عید نوروز است و می‌گوییم باید این روز تعطیل حذف شود در صورتی که معلوم است که در این روز همه به فکر عید نوروز هستند و باید تعطیل باشد و یا مثلا می‌گوییم که فلان روز یک تعطیلی دینی است را باید حذف کنیم که در جامعه نسبت به آن روز حساسیت دینی وجود دارد.  اخیرا دولت یک شیوه بازنگری را از بخش خصوصی در جهت تغییر و جابه‌جایی ساعات کار شروع کرد که احساس بنده این است که حساسیتی از خود نشان نداد که به این صورت می‌توان برنامه‌ریزی‌هایی جهت تغییر در سیستم عمومی داشته باشیم. واقعیت این است که اگر این اتفاق نیفتد باعث ضرر و زیان زیادی خواهد شد.

همچنین باید برای زمان‌های غیرتعطیل نیز فکری کرد، یعنی باید بازدهی را در روزهای غیرتعطیل بالا برد تا مردم فکر نکنند که زمان تعطیل با غیرتعطیل فرقی نمی‌کند. بنابراین ما نیازمند این بازنگری هستیم که باید با همفکری جامعه‌شناسان و روانشناسان و کسانی که از تجربه این کار در سایر کشورها مطلع‌اند انجام شود تا مقاومت با احساس ناخوشایندی به وجود نیاید و برای این قبیل کارها بحث تقنینی و روش‌های عامرانه خیلی مناسب نیست بلکه باید از سمت تصمیمات عامرانه و قانونگذاری به سمت بسترسازی اجتماعی رفت که در این زمینه تاثیر رسانه‌ها  و مطبوعات کمتر از مجلس نیست. زیرا باید بحث‌های کارشناسانه در اختیار مسئولان اجرایی کشور قرار گیرد.

رسانه‌های ارتباط‌جمعی مطرح کنند

نیره اخوان نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی: مجلس هفتم خواست تا در این خصوص تجدیدنظر بکند ولی هنوز این طرح وارد صحن علنی نشد و فقط بحث آن در کمیسیون اجتماعی مطرح بود. این قضیه تردیدناپذیر است و عملا نمی‌توان در این خصوص  کاری انجام داد و بهتر است این کار را از سطح جامعه شروع کرد و بسترسازی از جامعه صورت گیرد، زیرا هر چه را که از خود مردم بگیریم و نهادینه کنیم اثر و بازدهی آن در فرهنگ عمومی بیشتر است و باید رسانه‌های ارتباط‌جمعی و مطبوعات این سؤال را مطرح کنند تا یک نیاز و ضرورت ایجاد شود و جامعه همراهی کند.

شروع کار با دولت

حشمت‌ا... فلاحت‌پیشه نماینده مردم اسلام‌آباد در مجلس شورای اسلامی: من معتقدم که علت زیادی تعطیلات در کشور ما زیادی مناسبت‌ها است، یعنی براثر یکسری شرایط خاص مناسبت‌های ملی و مذهبی در زندگی مردم جاری است. عقیده من بر این است که باید تعطیلات را سامان‌دهی کرد نه اینکه مسئله کمی یا زیادی آن را مطرح ساخت، مثلا در کشورهای غربی که تعطیلات از کشور ما کمتر است، تعطیلات معنا دارد یعنی ایام غیرتعطیل واقعا ایام پرکاری است. بنابراین باید تعطیلات را به گونه‌ای سامان‌دهی کرد که با مشخصات فیزیولوژی و روحی، روانی مردم ما مطابق باشد. به نظر من باید بعضی از مناسبت‌هایی که جنبه شادی بیشتر دارند تعطیل باشند و سایر مناسبت‌ها کمتر تعطیل شود و برگزاری مناسبت‌های دیگر را به اماکن عمومی آورد تا کشور در تعطیلی مطلق فرو نرود. شروع این کار باید از دولت باشد و دولت می‌تواند در حدی که در اختیارش است با همفکری کارشناسان و مجلس این ساماندهی را برعهده بگیرد. ما اقتصاد و رابطه تجاری به هم پیوسته با دنیا داریم که این مورد نباید نادیده گرفته شود.

توجیه عمومی

محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی: حتما باید در این خصوص کاری انجام شود. این برنامه قرار بود در مجالس قبل و دولت قبل و دولت نهم در دستور کار قرار بگیرد منتها اختلاف سلیقه و دیدگاه‌هایی که وجود داشت موجب شد این امر میسر نشود و به تعویق بیفتد، در صورتی که این تعویق افتادن‌ها فرصتی است که از دست کشور می‌رود و همه مسئولان باید توجیه شوند و تبعات سوءاقتصادی که این تعطیلات به همراه دارند را به اطلاع گروه‌های مرجع، حوزه‌های علمیه، علما و نخبگان و مردم رسانده شود و جامعه توجیه شود تا واکنش منفی نسبت به این قضیه صورت نگیرد. به عقیده من مجلس یا دولت به تنهایی نمی‌تواند در این خصوص کاری بکند. مثلا اگر بخواهند تعطیلات مذهبی را تغییر بدهند مراجع و حوزه‌های علمیه واکنش نشان می‌دهند و اگر بخواهند تعطیلات نوروز و باستانی را تغییر دهند یک توده از مردم واکنش نشان می‌دهند، بنابراین باید بسترسازی و فرهنگ‌سازی شود و همه گروه‌ها توجیه شوند تا این کار انجام شود.

در غرب هم تعطیلات کم است و همه به نحوه بهینه از تعطیلات استفاده می‌شود که ما هم می‌توانیم ساز و کاری را فراهم سازیم تا استفاده بهینه از تعطیلات در کشور ما هم صورت بگیرد، زیرا این تعطیلات پراکنده خیلی مفید نیست. همانطور که تعطیلات جهت تمدد اعصاب و استراحت جامعه برای فعالیت و کار بهینه‌تر است، مطمئنا اگر در ایام شادی باشد، بهتر است ولی ما چند روز تعطیل مذهبی داریم که اجتناب‌ناپذیرند. در مسیر فرهنگ‌سازی تنها یک نهاد نمی‌تواند مفید واقع شود، بلکه نهادهای فرهنگی و شورای عالی انقلاب فرهنگی و در راس آنها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند با همکاری و همفکری کارشناسان در این مسیر گام بردارد.

کد خبر 54266

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز