نخست وزیر عراق تاکید کرد، گفت‌وگوی استراتژیک با آمریکا می‌تواند مرحله جدیدی از روابط دوجانبه بغداد-واشنگتن را ایجاد کند.

الکاظمی و نانسی پلوسی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، شبکه خبری روسیا الیوم گزارش داد که طبق بیانیه منتشر شده از سوی دولت عراق، مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در دیدار با نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اظهار کرد: عراق کشوری دارای حاکمیت است و تعامل با آن بر اساس این اصل انجام می‌شود، نیاز به تقویت همکاری‌های عراق و آمریکا به ویژه در حوزه اقتصادی وجود دارد.

بر اساس این بیانیه، الکاظمی گفت: افق‌های همکاری میان بغداد و واشنگتن تنها به بخش امنیتی و نظامی محدود نبوده بلکه شامل حوزه‌های مختلفی از جمله بازسازی عراق و آغاز مشارکت‌های اقتصادی با آمریکا می‌شود.

در این دیدار دو طرف به بررسی راه‌های توسعه روابط دوجانبه عراق و آمریکا در زمینه‌های امنیتی، اقتصادی، آموزشی و دیگر حوزه‌ها پرداختند و درباره افزایش کارایی و قدرت جنگی نیروهای امنیتی عراق به شکلی روابط دو کشور را به مرحله جدیدی سوق دهد و نیز مساله آوارگان و اقلیت‌ها گفت‌وگو کردند.

الکاظمی با اشاره به چگونگی روابط دو کشور پس از اتمام جنگ با گروه تروریستی داعش تاکید کرد: گفت‌وگوی استراتژیکی که در سفرم به واشنگتن میان دو طرف عراقی و آمریکایی انجام شد، منجر به چند نکته با اهمیت شد که می‌توانند مرحله جدیدی از روابط دوجانبه میان دو کشور را ایجاد کنند.

نخست وزیر عراق نیز تاکید کرد: مساله تشکل‌ها و آوارگان بخش مهمی از توجه‌های دولت را به خود اختصاص داده و دولت به دنبال بازگردادن آوارگان به مناطق اصلی‌شان و حل مشکلاتی است که اقلیت‌های عراق با آنها مواجه هستند، دولت می‌خواهد از این تشکل‌ها حمایت کرده و آنها را توانمند سازد.

پلوسی نیز در این دیدار ضمن اشاره به حمایت واشنگتن از دولت فعلی عراق و رویکردهای ملی‌گرایانه آن تاکید کرد: عراق کشوری مستقل و با اهمیت در منطقه‌ای دشوار است، اجماع نظری درباره حمایت از استقلال دولت عراق، بازسازی این کشور و حمایت از تلاش‌های آن در مبارزه با داعش وجود دارد.

پلوسی در این دیدار ضمن استقبال از الکاظمی و هیئت همراهش، از اقداماتی که او از زمان انتصاب در پست نخست وزیری انجام داده و نیز اقدامات دولت عراق در حوزه تشکل‌ها و آوارگان تقدیر کرد.

کد خبر 542628

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha