وزارت بازرگانی ژاپن تایید کرد که این کشور احتمالا بخشی از سهم خود در توسعه میدان نفتی آزادگان را از دست خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رسانه‌های ژاپن اعلام کردند که ایران به ژاپن اطلاع داده‌است که اینپکس تنها 10 درصد از سهم توسعه میدان آزادگان را در اختیار خواهد داشت و این شرکت سهم 75 درصدی توافق شده در توافق‌نامه 2.5 میلیارد دلاری سال 2004 را از دست خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آکیرا آماری ـ وزیر بازرگانی و صنایع ژاپن ـ درپاسخ به سوالی درخصوص این گزارش گفت: مذاکرات درخصوص چارچوب کلی توسعه میدان ادامه دارد، ولی احتمال تغییراتی وجود دارد.

این در حالی‌است که‌بر اساس گزارش‌های موجود ، شرکت اینپکس ژاپن و شرکت نفت ایران در مذاکرات خود برای توسعه یکی از بزرگ‌ترین میادین نفتی ایران به توافقی دست پیدا نکرده‌اند.

آماری با امتناع از تایید یا تکذیب کنار گذاشته‌شدن اینپکس از توسعه آزادگان اظهار کرد که کانیهیکو ماتسو ـ مدیر شرکت اینپکس ـ برای انجام مذاکرات در ایران حضور دارد و احتمال انتشار بیانیه‌یی از سوی اینپکس در این زمینه وجود دارد.


وزیر بازرگانی ژاپن با این‌حال تصریح کرد: احتمال کاهش سهم در امتیاز توسعه میدان وجود دارد و مذاکرات درخصوص مسایل مختلفی از جمله سهام پروژه جریان دارد.

غلام‌حسین نوذری ـ مدیر‌عامل شرکت ملی نفت ایران ـ پیش‌تر اعلام کرده‌ بود که ژاپن به دلیل تاخیر‌های موجود ، شانس خود را برای توسعه میدان از دست داده‌است.

مقامات ژاپن تاکنون در خصوص این خبر سکوت کرده‌اند و از موضع‌گیری در زمینه این گزارش امتناع کرده‌اند.

وزیر بازرگانی ژاپن پیش‌تر نیز گفته بود: دو طرف طی ماه جاری در خصوص توسعه این میدان نفتی که در حال حاضر فعالیت در آن متوقف شده است، تصمیم‌گیری خواهند کرد.

وزیر بازرگانی ژاپن در ادامه اظهاراتش تصریح کرده بود که برای اتمام مذاکرات فرصت زیادی نمانده است. تنها کاری که دولت می‌تواند انجام دهد این است که منتظر بماند و ببیند که نتیجه این مذاکرات چه خواهد بود.

لازم به ذکر است که دولت ژاپن با در اختیار داشتن 29.4 درصد از سهام اینپکس، بزرگترین سهامدار این شرکت نفتی به حساب می‌آید.

ایران که دومین ذخایر بزرگ نفت‌خام و گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد بارها هشدار داده است که در صورت عدم توافق با شرکت اینپکس این قرارداد را که در سال 2004 امضا شده است، فسخ می‌کند.

شرکت اینپکس از ایران خواسته بود که ضرب الاجل 30 سپتامبر را تا یک ماه دیگر تمدید کند، اما ایران با این درخواست مخالفت کرد.

اظهارات وزیر بازرگانی ژاپن پس از آن صورت گرفت که غلامحسین الهام - سخنگوی دولت - با اشاره به پایان یافتن مهلت ژاپن برای آغاز عملیات اجرایی پروژه آزادگان، تاکید کرد که اگر طرف ژاپنی تمایلی برای اجرای پروژه نداشته باشد، گزینه‌های دیگر را سریعا به جریان خواهیم انداخت.

وی خاطرنشان کرده بود که ایران چندین بار در مذاکره حسن نیت خود را نشان داده‌است و در آخرین مورد فرصتی به طرف ژاپنی داده شد که یکی، دو روز از آن باقی مانده است. اگر طرف ژاپنی شرایط را بپذیرد، بحث ادامه پیدا خواهد کرد و اگر طرف مقابل قرارداد را فسخ کند و یا حاضر به همکاری نباشد، طرف ایرانی شرایط مطلوبی را پیش رو دارد؛ طرف‌هایی هم‌اکنون برای مذاکره آماده‌اند که می‌توان سریعا پروژه را با آنها ادامه داد.

در حالی که مقام‌های عالی‌رتبه وزارت نفت ایران پیش‌تر اعلام کرده ‌بودند اینپکس تا پایان روز 30 سپتامبر برای نهایی ساختن این قرارداد فرصت دارد و در غیر این صورت،‌ توسعه این میدان در اختیار شرکت‌های دیگری گذاشته می‌شود، این مهلت‌ نیز هم‌چون ضرب‌الاجل‌های اعلام‌ شده پیشین بدون حصول هیچ‌گونه توافقی به پایان رسیده است.

 

کد خبر 5426

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز