کوالالامپور به عنوان پایتخت جهانی کتاب در سال ۲۰۲۰ با گذاشتن کیوسک‌های رایگان کتاب در خیابان‌ها به تقویت جایگاه مطالعه و کتابخوانی اقدام کرده است.

کوالالامپور

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایبنا، اکتوالیته نوشته است شهردار کوالالامپور، پایتخت تاریخی مالزی که به عنوان پایتخت جهانی کتاب در سال ۲۰۲۰ انتخاب شده تصمیم دارد با قرار دادن ۶۴ کیوسک کتاب در سطح خیابان‌های کوالالامپور به عنوان بخشی ‌از تلاش‌ها و برنامه‌های این شهر در جهت تقویت جایگاه کتاب و کتابخوانی به تشویق مطالعه و توسعه کتابخوانی اقدام کند و نیز این امکان را در اختیار شهروندان مالزیایی قرار بگذارد تا به صورت رایگان هر  کتابی را که می‌خواهند از داخل این کیوسک‌ها بردارند و با خود به خانه ببرند.

با این‌که مالزی کشوری با عمری کوتاه است اما اقدامات موثر این کشور در عرصه فرهنگ و صنعت در سال‌های اخیر سبب شده تا سازمان جهانی یونسکو، کوالالامپور را به عنوان پایتخت جهانی کتاب در سال ۲۰۲۰ انتخاب کند. خیروال ازمیر احمد، مسئول برنامه‌های پایتخت جهانی کتاب کوالالامپور اعلام کرده که تاکنون ۳۳ کیوسک کتاب در این شهر نصب شده و انتظار می‌رود ۲۱ کیوسک باقیمانده تا ماه آوریل ۲۰۲۱ آماده استفاده شود.

او در ادامه افزود که این کیوسک‌ها در نقاط مختلف شهر از اماکن رفت‌آمد و توریستی تا کوچه‌ها و خیابان‌های فرعی و خلوت نصب شده است «ما می‌خواهیم تا این مناطق دور و حاشیه‌ای را بهبود ببخشیم و زیبا کنیم و تصویری جدید به آن‌ها ارائه کنیم تا ساکنان این مناطق نیز بتوانند از امکانات تفریحی و سرگرمی بهره‌مند شوند.»

شهردار کوالالامپور خاطر نشان کرد که احداث این کیوسک‌ها با حمایت مالی سازمان‌ها و برخی اشخاص خاص تحقق یافته و ادامه این روند و امکانات و اقدامات مشابه به کمک مالی این نهادهای حمایتی وابسته است.

مسئول برنامه‌های پایتخت جهانی کتاب کوالالامپور درباره کیفیت کتاب‌های رایگان داخل کیوسک گفت که همه کتاب‌های اهدایی قبل از قرار گرفتن در کیوسک‌ها از هر لحاظ مورد ارزیابی قرار می‌گیرند؛ بنابراین لازم است در شرایط مطلوبی باشند و حول موضوع‌های حساس مانند دین و سیاست نیز نباشند.  

پایتخت جهانی کتاب عنوانی است که از سال ۲۰۰۱  از سوی سازمان یونسکو  به شهری داده می‌شود که در جهت تقویت جایگاه کتاب و مطالعه اقدامات موثری انجام داده باشد. هدف یونسکو از اعطاء این عنوان که هیچ جایزه مالی برای برگزیده آن در برندارد این است تا از این راه شوق مطالعه را در مردم ایجاد کند و نیز الگوهای مختلف شهری برای توسعه کتابخوانی مورد توجه جهانی قرار بگیرد.

کد خبر 542508

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha