۲ سال حبس، انفصال دایم از شغل قضا و ۵ سال انفصال از مشاغل دولتی، تمام حکمی بود که برای آنچه سعید مرتضوی انجام داده و رهبری آن را با تعبیر «جنایتی» توصیف کردند که «آبروی نظام را برده» در نظر گرفته شد.

سعید مرتضوی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اعتماد، ماجرا از ۱۱ سال پیش و حوادث پس از انتخابات جنجالی ۸۸ کلید خورد؛ غائله‌ای که نتیجه آن به بازداشت شمار بسیاری از معترضان به نتیجه انتخابات، زندانی ‌شدن‌شان و مرگ چند نفری از این زندانیان از جمله محسن روح‌الامینی، امیر جوادی‌فر، محمد کامرانی، رامین قهرمانی و امیر نجاتی انجامید. 

بازداشتگاه کهریزک که تا پیش از آن شاید بسیاری حتی نامش را هم نشنیده بودند پس از این ماجرا به «بازداشتگاه مرگ» مشهور شد و مسوول مستقیم این «جنایت» کسی نبود مگر قاضی مرتضوی! اگرچه او برای این اقداماتش تنها به ۲ سال حبس محکوم شداما حالا یک‌سال پس از آزادی از زندان که در پی گذراندن دو و سوم دوره مجازاتش محقق شد، تصمیم گرفته بار دیگر با حضور در دادگاه، درخواست اعاده دادرسی کند. درخواستی که باتوجه به اتمام دوران محکومیت احتمالا دلیلی ندارد مگر عزم او برای بازگشت به میدان اجرا و قضا در مشاغل دولتی یا دستگاه قضایی.

بر همین مبنا اسفندماه سال گذشته این قاضی متهم تصمیم گرفت که با استفاده از ظرفیت قانونی ماده ۴۷۴ آیین دادرسی کیفری در دیوان عالی کشور اعاده دادرسی کند، موضوعی که با موافقت این دیوان مواجه شده و در نهایت صبح سه‌شنبه ۲۱ مردادماهی که گذشت، شعبه ۸ دادگاه کیفری استان تهران اولین جلسه رسیدگی به پرونده عجیب سعید مرتضوی را برگزار کرد. دادگاهی که در سکوت رسانه‌ای برگزار شد و تنها اخبار منتشر شده از آن توضیحاتی بود که وکیل خانواده روح‌الامینی پس از پایان دادگاه به باشگاه خبرنگاران جوان ارایه کرد. 

میرمجید طاهری که وکالت خانواده روح‌الامینی را برعهده دارد، گفته بود او و موکلش در جریان این جلسه نبوده‌اند و گویا مرتضوی به‌ دلیل پرونده بازداشت غیرقانونی که منجر به صدور حکم انفصال از خدمت برای او شده‌، درخواست اعاده دادرسی کرده است. طاهری اعلام کرد که در این جلسه همان مطالبی که قبلا گفته شده‌ بود، مطرح شده و عبدالحسین روح‌الامینی و سعید مرتضوی هم به دفاع از خود پرداختند.

در ادامه واکنش‌های افکار عمومی به ماجرای باز شدن دوباره پرونده سعید مرتضوی که همان زمان صدور حکم هم با اعتراض مردم نسبت به میزان حکم صادره برای او مواجه شده بود اما دیروز بار دیگر وکیل خانواده روح‌الامینی ،توضیحاتی درباره این پرونده ارایه کرده است.

به گفته او، این پرونده در رابطه با شعبه ۷۶ که آقای خراسانی حکم داده بودند و مربوط به بازداشت غیرقانونی است مجددا بررسی می‌شود.

میرمجید طاهری گفته است: «این اقدام اعاده دادرسی است. در واقع شعبه یک دیوان که اتفاقا داخل دیوان عالی کشور قرار دارد، اعلام کرده که باید این قسمت از پرونده مجددا رسیدگی شود اما این لزوما به این معنا نیست که دادگاه بخواهد از نظر دیوان تبعیت کند.»

او گفته که در نهایت باتوجه به اعلام شعبه یک مبنی بر بررسی مجدد و برگشتن خوردن پرونده، وقت رسیدگی تعیین شده و این وکیل و موکلش نیز در محکمه حاضر شده‌اند. به گفته طاهری فعلا به دلیل حجم کار سایر شعبات و از طرفی سنگین بودن این پرونده چندین جلدی هنوز زمان تصمیم‌گیری در مورد این پرونده مشخص نیست اما پذیرش یا رد درخواست اعاده منتظری بسته به نظر قاضی است.

کد خبر 542322

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حقوقی و قضایی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    31 2
    جای تأسف داره که خیلی راحت آزاد شده بعد از کشتن چند جوان هموطن ...
  • US ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    26 0
    وای بر ما ......
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    20 0
    با سلام.اقای مرتضوی یا هر کس دیگر باید بر اساس قانون محاکمه و مجازات گردد؛ در مقابل قانون همه یکسان هستند.