مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مساجد یکی از مکان‌های شناخته‌شده برای تمام مسلمانان هستند. ادبیات مشترک تمام مسلمانان دنیا مسجد است و تا نام مسجد را به زبان می‌آورید همه مسلمانان با آن ارتباط برقرار می‌کنند و از این نظر مسجد یک جایگاه خاص و ویژه دارد.

مسجد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی _ دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد همزمان با ۳۱ مردادماه روز جهانی مساجد  با گرامیداشت روز جهانی مساجد اظهار کرد: این روز برای تمام مسلمانان جهان روز ویژه‌ای است، مسجد پر خیرترین مرکز و پربهره‌ترین ساختمان است که خداوند آن را به خود اختصاص می‌دهد، پایگاه مسجد آنقدر بالا است که خداوند شرافت این مکان را به خود منتصب می‌کند.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خاطرنشان کرد: در تعابیر قرآن کریم و اهل بیت(ع) مسجد یک پایگاهی است که هیچ آفتی نداشته و تمام آن خیر و متفاوت با دیگر بناهای مذهبی است، درواقع اگر بخواهیم به ساختمان‌های مذهبی امتیاز بدهیم اگر بالاترین امتیاز برای آنها ۱۰ باشد امتیاز مسجد در مقابل آنها ۱۰۰ است.

ارزانی یادآور شد: مساجد یکی از مکان‌های شناخته شده برای تمام مسلمانان هستند. ادبیات مشترک تمام مسانان دنیا مسجد است و تا نام مسجد را به زبان می‌آورید همه‌ی مسلمانان با آن ارتباط برقرار می‌کنند و از این نظر مسجد یک جایگاه خاص و ویژه دارد، در روایات بسیار به مسجدسازی، عیادت افراد در مسجد و اجتماعی شدن با حضور در مسجد توضیه شده است.

وی در رابطه با کارکردهای مسجد گفت: مساجد کارکردهای زیادی را از صدر اسلام تا به امروز داشته است، در اوایل انقلاب اسلامی نیز خیلی از کارکردهای مسجد را داشتیم اما به مرور زمان خیلی از این کارکردها جایگاه خود را از دست داد که برخی از آنها احیا و متاسفانه برخی از بین رفت، وظیفه ما به عنوان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد این است که کارکردهای اصلی مساجد را در حوزه فرهنگ و  هنر احیا و این بخش را در مساجد زنده کنیم.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد بیان کرد: مدل بازگرداندن کارکردهای مساجد با سخنرانی و نیت خالص صرف ممکن نیست، اگر مدل موفقی برای این کار نداشته باشیم این مهم ممکن نمی‌شود، وقتی پیامبر اکرم(ص) می‌خواهند غدیر را مطرح کنند از نظر فیزیکی، زمان‌بندی و حتی چگونگی بیعت همگان مدل خاصی را طراحی می‌کنند، بنابراین داشتن اخلاص برای جذب جوانان به مسجد شرط لازم است اما کافی نیست، به این ترتیب امروز برای جذب جوانان در مساجد به غیر از اخلاص نیازمند مدل‌های جذاب، کامل و پویا هستیم.

احیاء کارکردهای مساجد توسط کانون‌های فرهنگی هنری

ارزانی ابراز کرد: در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد تلاش داریم با شناخت درست از نسل امروز آنها را به مسجد جذب کنیم. امروز تلاش‌های ما در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به همین سمت است، البته مدل ما وحی منزل نیست و تلاش کردیم با ابزارهای مادی خود مدل‌هایی را طراحی و به آزمایش گذاشته‌ایم و با نظرخواهی از کارشناسان در شورای‌عالی سیاست‌گذاری مساجد سعی کردیم به مدل‌های برسیم.

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خاطرنشان کرد: در مدل طراحی شده سه شبستان به ترتیب شبستان فرهنگ، نور و فناوری را طراحی کردیم، همچنین ۱۲ رواق تخصصی نیز برای این شبستان‌ها در نظر گرفته شده است، درواقع در این رواق‌ها گونه‌بندی، تخصصی کردن و کیفی‌سازی فعالیت‌های مربوط به کانون‌ها در عرصه‌های مختلف دوازده‌گانه را داریم.

ارزانی ادامه داد: برای نمونه در بخش هنر بحث شعر، فیلم، نمایش، قلم و ترنج را داریم، در بخش فرهنگ رواق دانش، همدلی، رسانه و کتاب را داریم که هرکدام کار ویژه خود را دارد، در شبستان نور نیز در راس این امور بحث‌های قرآنی، احکام و اخلاق و اعتقادات را داریم. در حوره نوآوری نیز مباحث مهمی در خصوص خلاقیت مطرح است که دغدغه رهبر معظم انقلاب نیز می‌باشد. در این بخش هم قرآن در راس و پس از آن کلام اهل‌بیت(ع)، بیانات امام راحل و رهبر معظم انقلاب و همچنین نظرات مسئولان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در استان‌ها را لحاظ کرده‌ایم.

وی اظهار کرد: این مدل کاملا بومی است، شبستان و رواق متعلق به مسجد و جدای از مسجد نیست و امید داریم این مدل برای جذب حداکثری در مسجد مفید باشد، البته این مدل حد کامل نیست بلکه اخلاق امام جماعت، برخورد درست مدیر کانون‌های مساجد، هیات امنا، خادمین، فضاسازی مسجد و سیاسی نکردن آن و... نیز مهم است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: باید به مسجد بازگشت کنیم زیرا مسجد یک اصل است، بازگشت به مسجد به این معنا است که مسجد را رکن و اصل بدانیم چراکه بسیاری از امور ما در مسجد می‌تواند پایه‌گذاری و خروجی آن حداکثری خواهد بود، آفات و آسیب‌های مسجد بسیاری کم است، افراد مسجدی تربیت‌شان مسجدی و خوامحور است و طبیعتا اینها وقتی کنار هم قرار بگیرد می‌بینیم که بها دادن به مسجد چقدر موثر است.

ارزانی تاکید کرد: نظام جمهوری اسلامی باید با تمام ظرفیت به کمک مسجد بیاید، یعنی تمام وزارتخانه‌ها، دستگاه‌های مختلف و... را موظف کمک به مسجد و مسجدی‌ها کند، در این شرایط بهترین مدل را برای توزیع و نشر، ارتباط، بازخوردگیری و ارزیابی خواهیم داشت و باید بروی این مدل کار شود که قطعا با این شرایط پاسخ درست‌تری هم دریافت خواهیم کرد.

وی یادآور شد: اگر از نظر تجربی محوریت مسجد در محله را بپذیریم و روی مباحث فنی و عملیاتی هم قوی کار کنیم قطعا نتیجه کار بسیار مطلوب خواهد بود.

کد خبر 542219

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha