الکسی ناوالنی وقتی در حال خوردن یک لیوان چای در کافه فرودگاه تومسک بود، نمی‌دانست قرار است به فهرست انبوه مخالفان و منتقدان رئیس جمهوری قدرتمند روسیه بپیوندند که سرنوشتی جز مسموم شدن با سم برایشان نوشته نشده است.

الكسي ناوالني رهبر مخالفان پوتين

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، ناوالنی روز گذشته پیش از سوار شدن به هواپیما در فرودگاه شهر تومسک به مقصد روسیه در لیوان یکبارمصرف قرمزرنگ چای خورد؛ تنها خوردنی یا نوشیدنی او در روز پنجشنبه. مخالف سرسخت پوتین سپس با دیگر همراهانش سوار اتوبوس فرودگاه شد و حتی سلفی هم گرفت تا نشان دهد همچنان سرزنده و شاداب است اما وقتی هواپیما به هوا برخاست، دردها و ناله‌های عجیب او توجه مسافران را جلب کرد.

هواپیمایی که قرار بود فاصله ۳۶۰۰ کیلومتری تومسک تا پایتخت روسیه را طی کند، به دلیل داشتن یک مسافر بسیار بدحال ناچار شد پس از حدود ۹۰۰ کیلومتر در فرودگاه شهر اومسک فرود بیاید. ناوالنی که به نظر مسموم شده بود، در شرایط بسیار وخیم به بیمارستان مرکزی شهر منتقل شد و زیر دستگاه ونتیلاتور رفت. بلادرنگ عکسی که یک خواننده محلی به پاول لبدف از او در فرودگاه هنگام خوردن چای گرفته بود، در شبکه‌های اجتماعی بازنشر و گمانه مسموم شدن با چای سیاه تقویت شد.

الکسی ناوالنی در حال خوردن چای در فرودگاه تومسک

لبدف ماجرای درون هواپیما را چنین تعریف می‌کند: «هواپیما که به هوا رفت، حال ناوالنی ناگهان بد شد؛ خیلی بد. نیروهای امدادی تلاش کردند او را آرام و به پشت هواپیما منتقل کنند در حالی ناله می‌کرد و جیغ می‌زد. وقتی خلبان فهمید حال یکی از مسافران وخیم است، اعلام وضعیت اضطراری کرد و در فرودگاه اومسک فرود آمد. نیروهای اورژانس آمدند و را سوار بر یک آمبولانس زردرنگ با خود بردند. وقتی داشتند ناوالنی را درون آمبولانس می‌گذاشتند، رنگ او کاملا و بسیار بسیار بی‌حال پریده بود.»

کی‌را یارمیش، منشی همیشگی ناوالنی هم که در سفر به تومسک همراه او رفته بود، ماجرا را در توییتر خود با مردم به اشتراک گذاشت؛ اینکه رئیس فقط همان یک لیوان چای را خورده و احتمالا با سم مسموم شده است. به شدت بیمار و کاملا بیهوش است. پزشکان به پارمیش گفتند که سم موجود در چای داغ خیلی زود جذب بدن شده و حال او را وخیم کرده است. یک ساعت بعد خبری تازه‌تر آمد؛ ناوالنی در بخش مراقبت‌های ویژه به دستگاه ونتیلاتور وصل است و برای زنده ماندن می‌جنگند.

ساعتی پس از پذیرش منتقد سرشناس پوتین در بیمارستان اومسک، پلیس ناگهان سر رسید و نیروهای ویژه همه جا پراکنده شدند. با اینکه ابتدا اعلام شده بود مسموم شدن با سم علت اصلی بیماری ناوالنی است اما رسانه‌های رسمی روسیه گمانه‌هایی دیگر هم مطرح کردند؛ از جمله اینکه ناوالنی شب قبل در خوردن الکل زیاده‌روی کرده و پس از آن دارو هم خورده است. هر چند منشی مخصوص او این گمانه‌زنی‌ها را رد و اعلام کرد ناوالنی اصلا دارو نخورده بود.

سلفی ناوالنی و همراهانش در اتوبوس فرودگاه. خانم یارمیش منشی او هم در عکس پیداست

عصر پنجشنبه به وقت روسیه یولیا، همسر ناوالنی و مادر دو فرزند او همراه پزشک شخصی‌شان آناستازیا واسیلیوا از مسکو به بیمارستان مرکزی اومسک رسیده بود. با این حال، نیروهای امنیتی به آنها اجازه ورود ندادند و نکته عجیب اینکه از یولیا سند ازدواج رسمی خواستند! با این حال، اندکی بعد همسر ناوالنی اجازه یافت وارد اتاقی شود که منتقد و مخالف سرسخت پوتین با بدترین حال ممکن در آن بستری بود.

اتفای که برای ناوالنی در فرودگاه تومسک در سیبری رخ داد، خیلی‌ها را خیلی زود یاد ماجرایی مشابه در لندن انداخت. دو آدمکش از کرملین سال ۲۰۰۶ به انگلیس رفتند و الکساندر لیتویننکو را با استفاده از پلونیوم مرگبار به قتل رساندند. هر چند کرملین اعلام کرد مسئولیتی در این فاجعه ندارد و کسی نمی‌تواند روسیه را برای مرگ یکی از مخالفانش در هزاران کیلومتر دورتر سرزنش کند.

حالا که ماجرای مسموم شدن ناوالنی پیش آمده، برخی کارشناسان دو پرسش کلیدی مطرح می‌کنند: ولادیمیر پوتین تا چه اندازه در جریان حادثه فرودگاه تومسک بود؟ اگر این یک توطئه مرگبار حکومتی است، چرا دولت روسیه این بازه زمانی را برای اجرای آن برگزیده است؟ هر چه باشد، ناوالنی برخلاف بسیاری از مخالفان در مسکو ساکن است و پوتین می‌توانست او را سال‌ها پیش بکشد.

خبر آخر اینکه پزشکان بیمارستان اومسک از انتقال ناوالنی به خارج از روسیه برای ادامه روند درمان جلوگیری کرده‌اند. یارمیش که همچنان در بیمارستان است، در توییتر خود نوشت: «پزشکان به بهانه وخیم بودن حال الکسی نمی‌گذارند او را به خارج ببریم. هواپیمایی که قرار است ناوالنی را به آلمان ببرد از راه می‌رسد و آنها با این کار دارند با جان او بازی می‌کنند.»

کد خبر 542207

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    21 1
    مرگ بر هر چه دیکتاتور
  • IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    9 5
    ای بابا کرونا گرفته این نوع جدید از ویر وس کرونا است
  • آرش IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    3 18
    چرا خبر کذب پخش میکنید آخرین خبر اعلام شد که هیچ سمی در بدن و چای موجود نبوده و فاصله اش تا پوتین بسیار زیاده و درصد کمی از الیگارشی های روسی طرفدار غرب که در کشور ما هستند و هدفشان فقط چپاول مردم است طرفدار او هستند
    • ایرانی IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
      4 0
      اگه سکوت کنی کمتر خراب میشی بدبخت خوفروخته به شرق کمونیست.