عضو ستاد ملی مقابله با کرونا درباره تغییر نظرش برای قرنطینه کرونایی گفت: آن نقل قول شیطنت تلویزیون‌های خارجی بود که بخشی از حرف‌هایم را بریدند و در تلویزیون صدای آمریکا پخش کردند. قرنطینه به آن شکلی که در قدیم اعمال می‌شد به نظر من اصلا معنی ندارد.

مینور محرز

به گزارش همشهری‌آنلاین؛ هم‌زمان با اعلام رسمی اولین موارد کرونا در ایران، بحث اعمال قرنطینه در کشورمان داغ شد، به‌خصوص که چین، استان ۶۰ میلیون نفری ووهان را  که مبدا کرونا در جهان بود کلا قرنطینه کرده و نه‌تنها ورود و خروج به این شهر ممنوع بود، بلکه مردم اجازه بیرون آمدن از خانه‌هایشان را هم نداشتند.

کم‌کم، با درگیر شدن دیگر نقاط جهان با این ویروس مخوف و اعمال قرنطینه در آنها، اصرار کارشناسان بهداشتی و پزشکی و حتی خود مردم به انجام این کار در ایران بیشتر شد اما مسئولان زیر بار نمی‌رفتند و حتی ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت قرنطینه را کاری قرون وسطایی خواند.

در این میان خبری منتشر شد که در آن دکتر مینو محرز متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا گفته بود باید در شهرهای ایران مقررات قرنطینه اعمال شود اما پس از چند روز و با بیشتر شدن مخالفت‌های دولت با این اقدام، محرز اعلام کرد که قرنطینه کار درستی نیست و همین شائبه‌هایی دراین زمینه به وجود آورد.

محرز درباره تغییر نظرش به همشهری‌آنلاین گفت: آن نقل قول شیطنت تلویزیون‌های خارجی بود که بخشی از حرف‌هایم را بریدند و در تلویزیون صدای آمریکا پخش کردند. قرنطینه به آن شکلی که در قدیم اعمال می‌شد به نظر من اصلا معنی ندارد. مگر می‌توان شهری مثل تهران را که میلیون‌ها نفر جمعیت ثابت دارد و در روز میلیون‌ها نفر هم به آن وارد و از آن خارج می‌شوند، قرنطینه کرد؟! کارگرهایی را که از جاهای دیگر به تهران می‌آیند یا ورود و خروج مواد غذایی را چه کار کنیم؟

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: منظور از قرنطینه فاصله‌گذاری فیزیکی بود که با آن صد درصد موافقم و باید هم باشد. در پیشگیری از کووید، فاصله‌گذاری فیزیکی در کنار ماسک زدن حرف اول را می‌زنند. اما قرنطینه به معنی Luckdown اصلا معنی ندارد. مگر مثل کاری که استرالیا انجام داد و یکی از شهرهایش را که آمار بالای کووید-۱۹ داشت، Luckdown کرد. آن هم به این صورت بود که کسی از جای دیگری اجازه ورود به آن شهر را نداشت اما مثلا مواد غذایی به آن وارد می‌شد.

وی ادامه داد: قرنطینه به معنای قدیم را فقط چین انجام داد و آن هم با سیستم دیکتاتوری. اتفاقا در وزارت بهداشت از مسئولان بهداشتی چین که به اینجا آمده بودند، پرسیدند پس کارگرهایی را که از شهرهای دیگر به ووهان می‌آمدند، چه کار کردید که گفتند پول آن را دولت می‌دهد. آنها از مردمش خودشان شناخت داشتند و شاید فکر کرده‌ بودند که غیر از این نمی‌توان آنها را در شرایط شیوع ویروس کنترل کرد. دانشجوهایی که از ووهان به ایران برگشته بودند، گفتند که ما آنجا خیلی گرسنگی کشیدیم.

محرز گفت: قرنطینه را باید همان فاصله‌گذاری فیزیکی و از خانه بیرون نیامدن و نه فاصله‌گذاری اجتماعی بدانیم.

کد خبر 541939

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha