استادان و اعضای هیات علمی دانشگاهها، عصرپنج‌شنبه در دیدار با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب، دیدگاه‌های خود را درباره مسائل مختلف علمی و دانشگاهی بیان کردند.

به گزارش گروه ایسنا، در این دیدار که حدود سه ساعت طول کشید دکتر اعوانی از پژوهشکده حکمت و فلسفه، دکتر باقر لاریجانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر شمسی پور از دانشگاه رازی کرمانشاه، دکتر سید محسن جلالی از دانشگاه آزاد، دکتر نفیسه اسماعیلی از دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر لطفی از دانشگاه تربیت مدرس، دکتر شکیب انصاری از دانشگاه شهید چمران اهواز، دکتر گورابی از پژوهشکده رویان جهاددانشگاهی ، دکتر مهرداد شریف از دانشگاه آزاد، دکتر ملک‌زاده از دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر فروزنده از دانشگاه پیام نور، دکتر مصلحی از دانشگاه صنعتی اصفهان، دکتر معصومه فیروزی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر مرندی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دکتر دبیران از دانشگاه تربیت معلم به بیان نظر خود درباره مسائل گوناگون علمی و دانشگاهی پرداختند.

مهم‌ترین نکاتی که استادان و اعضای هیات علمی دانشگاهها در این دیدار مطرح کردند به این شرح است:

- ضرورت سرمایه‌گذاری مادی و معنوی در زمینه علوم انسانی و توجه بیشتر به آن در دانشگاهها به عنوان مبنای رشد و توسعه علوم دیگر؛

- توجه کافی به زیرساختهای علمی و پژوهشی و تهیه نقشه جامع علمی؛

- توجه علمی قوای سه‌گانه و برنامه‌ریزان و مجریان به آرمانهای علمی ملی مانند تولید علم، نهضت نرم‌افزاری و نظریه‌پردازی در علوم پایه؛

- مدیریت صحیح ظرفیتها و استعدادهای متراکم موجود در کشور برای ایجاد زمینه جهش علمی؛

- ضرورت عمق یافتن حرکت علمی کشور به موازات افزایش شتاب کمی آن؛

- تدوین برنامه راهبردی مراکز مختلف علمی در چارچوب سند چشم‌انداز 20 ساله؛

- ارتباط قوی‌تر دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی با دستگاهها و مراکز اجرایی برای کاهش فاطه علم و اجرا؛

- سرمایه‌گذاری ویژه در عرصه فناوریهای نوین؛

- ضرورت تعامل «متخصصان علمی، دینی و حقوقی» برای حل برخی مسائل موجود در زمینه‌های خاص پزشکی؛

- شکوفایی استعدادهای جوان در طرحهای بدیع علمی مانند سلولهای بنیادی، درمان ضایعات نخاعی و شبیه سازی حیوانی؛

- ضرورت ارتباط کامل مراکز پژوهشی و علمی با یکدیگر برای پرهیز از موازی کاری؛

- برنامه‌ریزی برای ارتقای کیفی دانشگاههای کشور و دستیابی آنها به سطوح اول دانشگاهی جهان؛

- تفویض اختیارات لازم به دانشگاهها برای جذب همه استعدادها و نخبگان؛

- ضرورت توجه بیشتر به دانشگاه پیام نور؛

- حمایت مادی و معنوی از پارکهای علم و فناوری؛

- مدیریت صحیح برای ایجاد فضای پرنشاط علمی در مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی؛

- پرهیز از معیارهای غیرعلمی و شخصی در انتخاب مدیران و تصمیم بودجه و امکانات؛

- توجه کافی به علوم پایه؛

- و تقویت گروههای زبان و ادبیات فارسی در دانشگاههای داخل و خارج از کشور؛

پس از سخنان 15 نفر از استادان و اعضای هیات علمی دانشگاهها، رهبر معظم انقلاب هدف از برگزاری جلسه با استادان دانشگاهها را تکریم علم و عالم برشمردند و خاطرنشان کردند: تجلیل از دانش و دانشمند، باعث رشد و رواج علم می‌شود و آینده و پیشرفت کشور را تضمین می‌کند.

ایشان مطرح شدن مسائل مختلف علمی و دانشگاهی از زبان زبدگان و استادان دانشگاهها و آشنایی مسئولان ذی‌ربط و فضای عمومی کشور با این مسائل را از دیگر اهداف این جلسه خواندند و افزودند: با وجود حرکتهای نوینی که در دهه اخیر در عرصه‌های مختلف علم و تحقیق در کشور انجام شده است. هنوز در ابتدای راه پیشرفت علمی هستیم و باید این راه روشن را با کار و تلاش بی‌وقفه و خستگی‌ناپذیر ادامه دهیم.

رهبر انقلاب اسلامی، زبان تشویق و مبتنی بر امید و تحرک را زبان مورد نیاز محیطهای علمی و دانشگاهی دانستند و افزودند: جایگاه کنونی ما در جهان از نگاه ایرانی مسلمان و دارای افقهای بلند و روشن، راضی کننده نیست، اما نباید فراموش کرد که حرکت علمی کشور به ویژه در سالهای اخیر، از جمله حرکتهای پرشتاب جهانی بوده و دستاوردهای ممتازی داشته است که این روند را باید با شتاب بیشتری ادامه داد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای شکستن مرزهای کنونی علم و رسیدن به جایگاه اول علمی جهان در 50 سال آینده را آرمانی تحقق یافتنی برشمرده و تاکید کردند: دستیابی به این هدف بسیار ارزشمند مستلزم باور به «توانایی ملی و استعداد ایرانی»، برنامه‌ریزی برای استفاده صحیح از امکانات و استعدادهای طبیعی کشور و گرفتن درسهای امید آفرین از تجربیات موفق 27 سال اخیر است.

ایشان شجاعت علمی، نوآوری، پرهیز از نگاه تقلیدی به پیشرقتهای علمی غرب، «اعتماد به نفس شخصی و ملی» و پرکاری از ویژگیهای لازم استادان دانشگاهها برای ایفای وظایف سنگین خود خواندند و افزودند: علاج دردها و مشکلات کشور در پیشرفت علمی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با ابراز خرسندی از تبدیل شدن نهضت تولید علم به خواست عمومی دانشجویان و دانشگاهیان افزودند: با وجود پیشرفتهای افتخارآمیز علمی، هنوز خط‌شکنی علمی و عبور از مرزهای کنونی علم در کشور به خواست جدی در محیطهای علمی تبدیل نشده است.

رهبر انقلاب اسلامی در همین زمینه افزودند: البته برداشتن گام جدید مستلزم پیمودن راههای طی شده علمی است، اما هیچ گاه نباید ذهن را از جستجو برای یافتن راههای کشف نشده و بکر محروم کرد و دانشمندان ما برای رسیدن به مرزهای جدید علم، باید به مسیرهایی فکر کنند که تاکنون ذهن بشر از کشف آنها ناتوان مانده است.

ایشان، هدفدار شدن تحقیقات و انطباق آنها با نیازهای کشور را از دیگر مسائل ضروری دانستند و افزودند: نظام اعطای امتیازات علمی باید بر عواملی مانند پژوهشهای مورد نیاز بخشهای مختلف کشور و تحقیقات تکمیلی منطبق شود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای تربیت دینی و تقویت هویت اسلامی - ایرانی دانشجویان را از وظایف مهم استادان دانشگاهها برشمردند و افزودند: جوان ایرانی باید حقیقتا به ایرانی بودن خود افتخار کند و علاوه بر تکیه بر موازیت تاریخی و فرهنگی این سرزمین بزرگ، از موقعیت کنونی ایران اسلامی مفتخر و سرافراز باشد.

در پایان این دیدار، استادان و اعضای هیاتهای علمی دانشگاهها نماز مغرب و عشاء را به امامت رهبر انقلاب اقامه و روزه خود را همراه با ایشان افطار کردند.

در این دیدار همچنین رییس مجلس شورای اسلامی، وزیران بهداشت درمان و آموزش پزشکی، علوم تحقیقات و فناوری ، ارتباطات و فناوری اطلاعات، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رییس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاهها، رییس دانشگاه آزاد اسلامی، اساتید نمونه، اساتیدی که بیشترین مقالات را در سطح کشور و جهان داشته‌اند، روسای پارکهای علم و فناوری، روسای منتخب پژوهشگاهها و پژوهشکده‌ها و اعضای اصلی فرهنگستانها نیز حضور داشتند.

کد خبر 5419

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز