چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
۰ نفر

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: طرح اقدام و عمل حفاظت از دلفین گوژپشت خلیج فارس تدوین شده و قرار است با مشارکت سه استان ساحلی خلیج فارس اجرا شود.

دلفين

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، فرهاد قلی‌نژاد در جمع خبرنگاران افزود: فعالیت موثری در این زمینه با مشارکت انجمن طرح سرزمین و شرکت پتروشیمی نوری انجام گرفت و طرح اقدام و عمل حفاظت از دلفین گوژپشت خلیج فارس با همکاری سازنده آنها تدوین شده‌ است. این طرح حاصل سال‌ها تلاش و پایش دلفین توسط این انجمن در اکوسیستم خلیج فارس است و این برنامه حفاظتی توسط سه استان ساحلی خلیج فارس شامل بوشهر، خوزستان و هرمزگان اجرایی می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر ادامه داد: در این برنامه تلاش می‌شود علاوه بر ادامه پایش، نسبت به حفظ این گونه و زیستگاه آن نیز اقدام شود. مسئله اولویت‌دار در سازمان حفاظت محیط زیست، پایش و حفاظت زیستگاه گونه‌هایی است که زیستگاه‌های  آنها تخریب شدید و گسترده داشته است.

وی افزود: تخریب زیستگاه‌های طبیعی به طور غیرمستقیم مرتبط با آلودگی‌های زیست محیطی گسترده‌تر مانند پسماندها و پساب‌های صنعتی و شهری می‌شود و از همین رو تدوین یک برنامه اقدام و عمل گسترده در این زمینه به امری بسیار مهم و حیاتی مبدل شده‌ است.

قلی‌نژاد درباره تخریب زیستگاه‌های دلفین در خلیج فارس عنوان کرد: نشت نفت از خطوط فرسوده انتقال و سایر آلاینده‌هایی که به خلیج فارس ریخته می‌شود مانند فاضلاب شهری و صنعتی و تردد گردشگران از عوامل اصلی تخریب زیستگاه این گونه ارزشمند محسوب می‌شود. با توجه به تمام این شرایط تهدیدکننده زیستگاهی به نظر می‌رسد باید در طرح اقدام و عمل  به مسئله پایش زیستگاه‌های گونه‌ای نیز توجه ویژه شود.

قلی‌نژاد همچنین از نقش بسیار مهم و حیاتی جوامع محلی و سازمان‌های مردم نهاد و رسانه‌ها در حفاظت از گونه دلفین گوژپشت خلیج فارس یاد کرد و از همه دغدغه‌مندان در این زمینه خواست که در طرح اقدام و عمل مشارکت فعال داشته باشند.

کد خبر 541726

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha